Arpy Skrevet 5. februar 2002 Del Skrevet 5. februar 2002 Hei. En av mine IBM GXP75 disker har tatt kvelden. Garantien på 1 år har utløpt, men burde jeg ikke like vel få en ny disk? Modellen er tatt ut av samtlige websjåpps og har så vidt jeg vet har den en form for produksjonsfeil? Irriterende. Gikk bare å venta på at det skulle skje. Atpåtil var den en del av et raid array som da i tillegg gikk ned. Den ble kjøpt hos PS-Data via websjåpp. Har noen erfaringer med bytte av denne typen disk? Noen spesiell måte jeg bør gå frem på, eller har forhandler full forståelse for situasjonen? Takk på forhånd! Mvh, Rune Digernes Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 5. februar 2002 Del Skrevet 5. februar 2002 1. Dette er en fabrikkfeil 2. Det gir deg reklamasjonsrett 3. Det er 5 års reklamasjon på harddisker altså: reklamer på disken. Eneste minus er at du da har bevisbyrden, men det burde ikke være noe problem. btw sjekka om IBM gir flere enn 1 års garanti på disken? Lenke til kommentar
Arpy Skrevet 5. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2002 "As far As I am concerned this is the fastest IDE Drive that I have ever seen, If you are building a new P.C definitely consider including one of these drives in it. The cost is slightly above that of other manufacturers 7,200 rpm drives, but considering the huge increase in performance, I wouldn’t fit anything else. As all IBM GXP75 hard drives are covered by their 3-Year warranty and due to their new load/unload technology are very sturdy, considering all these factors I feel I must award IBM’s GXP75 Hard Drive with an Overall Score of 10/10. Well Done IBM." Propagandaen er klippet ut fra http://www.hexus.net, og er så vidt som jeg forstår en uavhengig hw-test-ting. Fant ikkeno om garanti på IBM's sider, men inni teksten der oppe et sted blir det henvist til IBM's 3-års garanti. Noen som kan bekrefte dette? Det er vel ingen krise om garantien faktisk er utgått, men ville gjort saken litt lettere om den enda er i behold. En ting til. Jeg har jo en ekstra GXP75 30GB'er som "enda ikke er ødelagt" (som faktisk er eldre). Kan jeg reklamere på denne selv om den ikke er ødelagt, eller må jeg rett og slett vente til den også tar kvelden? Jeg gidder ikke akkurat utsette maskinen med et raid-array basert på denne typen disk, en gang til. Sistnevnte er da kjøpt hos komplett.no. Takk på forhånd! Mvh, Rune Digernes Lenke til kommentar
Stratos Skrevet 5. februar 2002 Del Skrevet 5. februar 2002 PSData bytter den uten problem. :smile: Det er IBM sin feil, og det er gutta på PSD klar over. (de har vel bytta ca. 22435252525stk. 75GXP, inkl. min.) Da får du en 60GXP i bytte. Det fikk jeg. Lenke til kommentar
Prog_Kick Skrevet 5. februar 2002 Del Skrevet 5. februar 2002 Jeg fikk penga kamerat av meg fikk en 40 gb 60gxp...jeg valgte penga og det holdt til en 60 gb Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 5. februar 2002 Del Skrevet 5. februar 2002 Quote: Propagandaen er klippet ut fra http://www.hexus.net, og er så vidt som jeg forstår en uavhengig hw-test-ting. Fant ikkeno om garanti på IBM's sider, men inni teksten der oppe et sted blir det henvist til IBM's 3-års garanti. Noen som kan bekrefte dette? Vil ikke kalle det propaganda. Før 75GXP serien var IBM kjent for å lage veldig driftsikre diskere. Når 75GXP kom på markedet så var de også de raskeste diskene på markedet og den fikk utelukkende strålende kritikker. Superrask disk og fra en anerkjent produsent. Selvsagt ble den anbefalt og på HW.no's forum anbefalte "alle" IBM's 75GXP. Det ingen viste da var at det som gjorde diskene så gode også var det som gjorde at diskene ble så lite driftsikre. Kan forøvrig ikke bekrefte at det er 3-års garanti på disken, men slik jeg leste info'n jeg fant på IBM's site så er det 3 år. Dog ikke sikker. Kanskje det står på disken? Ellers kan du jo sende en mail :smile: Quote: En ting til. Jeg har jo en ekstra GXP75 30GB'er som "enda ikke er ødelagt" (som faktisk er eldre). Kan jeg reklamere på denne selv om den ikke er ødelagt, eller må jeg rett og slett vente til den også tar kvelden? Jeg gidder ikke akkurat utsette maskinen med et raid-array basert på denne typen disk, en gang til. Du har ikke krav på å få returnert den disken. Hvis butikken tar imot disken så er du ekstremt heldig, men det er nesten ikke noe poeng i å spørre en gang. Quote: Sistnevnte er da kjøpt hos komplett.no. gi opp med en gang :wink: Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 5. februar 2002 Del Skrevet 5. februar 2002 Jeg har førstehåndserfaring med de skitne 75GXP diskene. De diskene har fått så mye pepper at det ikke er til å tro. De lages i malaysia og ungarn såvidt jeg har forstått, og det er de fra malaysia som går fortest heden. Jeg har hatt tre 30Gb 75GXP disker, og to av dem har tatt kvelden. Begge var laget i malaysia. Den siste disken fungerer enda og er laget i ungarn. Det er et viden kjent problem at disse diskene knekker sammen etter kun kort tid, og hvis noen skaper vanskeligheter med retur så er det skikkelig mega-dårlig gjort. Jeg returnerte èn disk til ITbutikken.dk og èn til Startit.no Ingen problemer hos noen av dem. DrErling Lenke til kommentar
MortenH Skrevet 5. februar 2002 Del Skrevet 5. februar 2002 Jeg kan bekrefte at det er 3 års garanti på IBM Deskstar serien. På Ultrastar (scsi) er det 5 år. Det er bare å gå inn på hjemmesidene til IBM for å sjekke om din disk fortsatt har garanti (du bare taster inn serienummer). Lenke til kommentar
Arpy Skrevet 5. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2002 Takker så mye! Skal få åpnet kassa og funni serienummer, og sjekka litt her og der. Hadde forresten en Ultrastar, men tålte ikke alt bråket og hylingen så den ble solgt. Uansett, takk for opplysningene. Har jeg rett på penger tilbake eller får jeg bare en ny disk? Vil nemlig ikke ha noen ny disk, siden det skal invisteres i to identiske disker mht. raid. Får vel bare montere den siste GXP75'en i et gammalt kabinett og la den gå til den svimer av, hihi. Lenke til kommentar
HAG Skrevet 5. februar 2002 Del Skrevet 5. februar 2002 Disken skal helst erstattes med tilsvarende vare, nødvendigvis ikkje IBM. Min 45GB 75GXP takka for seg til jul, etter ett år, (mulig problem i september - ba om systemdisk, var uten da eg gjorde tabben å kjøpe "bygd" PC med operativsystem: Fikk ingen 98SE CD). For å kutte tid ingikk eg en avtale med PS, fikk tom 60GB WD i posten ei uke før min IBM ankom PS, betalte i posten og fikk betalinga tilbake når dommen falt - enda en.. Kjørte et IBM Tool fra floppy som kom med serienr. feiltype nr. + annen info om disken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå