Gå til innhold

[Løst] Hjelp til trygg overklokking av E8400 på Asus P5Q Deluxe?


Anbefalte innlegg

Helt grønn på temaet men ønsker å prøve overklokking av nevnte CPU, da den antas å være flaskehals under spilling. Håper på hjelp til moderat /sikker overklokking, slik at jeg slipper å bruke diverse overvåkingsprogram og bytte kjøler forhåpentligvis. Håper på klokk til 3.6-3.8? Har et kabinett med veldig god kjøling, masser av store vifter. Mitt oppsett:

 

Kabinett: Antec P193

Hovedkort: Asus P5Q Deluxe

CPU: Intel C2Duo E8400 rev.E0

Minne: Mushkin XP2 8000 1000mhz (5.5.5.15) 4096mb (delt på 2 moduler)

Grafikk: XFX Radeon HD 4890 1GB GDDR5

Harddisk: Vanlig 500GB (husker ikke navnet), ikke SSD

PSU: Mist 650w modulær

 

Operativsystem Windows 7 Home edition 64 bit.

 

Takknemlig for info om sikre settings som kan settes i bios, og alt jeg eventuelt må huske på. Helst slippe bytte kjøler, har kjølig kabinett. Må minnet overklokkes også? ev. settings der og:)

Endret av casemodd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Før jeg starter har jeg lastet ned programmene CPU-Z, HW Monitor og Prime95. Testet litt og synes maks på CPU og Core var høye under Torture test:

 

Torture test Prime 95 gir:

CPU temp økt fra min.29c til max.65c

Core temp fra min.35c til max69c

 

Ser i CPU-z at Vcore er 1,072v

Bus speed: 333,3MHz

DRAM Frequenzy 400 MHz

FSB:DRAM: 5:6

CL 5.0

tRCD 5

tRP 5

tRAS 18

Tenker å prøve å klokke CPU til 3.6, men er litt usikker pga temp. under Torture-test. Noen som vet om dette er for høyt allerede eller om jeg trenger mer kjøling før overklokk? CPU er rev.E0

Lenke til kommentar

Om du ikke rører Vcore går det nok fint å klokke til 3.6GHz ved å endre FSB bus speed fra 333 til 400 uten å gjøre noe med kjølingen.

Spørsmålet er om cpuen vil gå feilfritt på 3.6Ghz med 1.072v vcore.

 

Minnet holder du til 400mhz (800mhz DDR) ved å velge riktig memory divider ( ikke bruke FSB:DRAM: 5:6 ).

 

Først ved å både øke cpu mhz + vcore økning man ser drastiske temperatur økninger.

Lenke til kommentar

Om du ikke rører Vcore går det nok fint å klokke til 3.6GHz ved å endre FSB bus speed fra 333 til 400 uten å gjøre noe med kjølingen.

Spørsmålet er om cpuen vil gå feilfritt på 3.6Ghz med 1.072v vcore.

 

Minnet holder du til 400mhz (800mhz DDR) ved å velge riktig memory divider ( ikke bruke FSB:DRAM: 5:6 ).

 

Først ved å både øke cpu mhz + vcore økning man ser drastiske temperatur økninger.

Takk for hjelp. Når du sier riktig memory divider, mener du 1:1? Jeg leste det du linket til , men ikke sikker på om jeg skjønte alt rundt dette med minnet.

 

Skal forsøke det du skrev i neste post, øke vcore og prime test først

Lenke til kommentar

Ja ..

Med divider FSB:DRAM 1:1 og FSB satt til 400 blir ram frekvensen 400mhz PC-6400/DDR800

 

Men med divider FSB:DRAM 5:6 og FSB satt til 400 blir ram frekvensen høyere FSB/DRAM forholdet er 5/6 (dvs det blir 480mhz ~ DDR 960mhz på minnet) og er ikke sikkert at dine moduler funker med dette.

 

Dessuten bør man klokke en ting av gangen for å holde eventuelle problemer isolert. Mao klokk cpu og hold DDR2 speed på standard DDR800 (400mhz).

Det er dessuten klokking av cpu som hovedsaklig gir merkbar ytelsesøkning.

 

.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Du finner noen pekere her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1315962

 

 

Anbefaler deg å sette manuell vcore til f.eks 1.250v ~ 1.300v først uten å overklokke . Deretter kjøre en prime test med systemet og sjekke temperaturene.

Da satte jeg vcore til 1.250v og kjørte prime torture test:

CPU: Min.37c max.73c

Core#0: min.43c max.76c

Core#1: min.43c max.75c

 

Er ikke dette veldig høyt? Ble så høyt etter bare ca 2 minutter så tok ikke sjansen på teste lengre. Han i tråden du linket til hadde mye lavere max.temp. Betyr dette at jeg bør kjøpe en bedre kjøler enn standard som fulgte med CPU før jeg i det hele tatt bør ta sjansen på å klokke CPU?

Lenke til kommentar

Det er helt greitt med noen og sytti grader celsius i full load på C2D E8400.

Kryper det opp høyt på 80°C tallet derimot er en annen sak.

100°C er absolutt maximum av hva E8400 skal tåle.

 

Dessuten er det ikke sikker du '' kjøre med vcore til 1.250v.

Lavere vcore gir lavere load temperatur.

 

Man nå har du jo testet med forhøyet vcore - så da er det bare å begynne klokkingen et sted.

F.eks vcore til 1.200v og FSB fra 333 til 360 ram til 1:1 ratio - prime test og se om du får errors eller ikke.

Deretter øke FSB 20mhz til - oppit til 380 ( osv )- prime teste om feil eller ikke.

Lenke til kommentar

Ja en bedre kjøler trenger jeg nok. Startet i går en tråd vedrørende kjøler, men ikke fått svar enda. Har kabinett P193 og har lest at det kan bli trangt med tårnkjøler som f.eks. Noctua NH- U12P (158 mm?) pga stor vifte i sidedøra.

 

Har prøvd en lett overklokk til 3,24 GHz med standard kjøleren. Det gikk greit, fikk temp maks.60 på CPU og maks.64 på Core. Hadde da satt Vcore til 1.128v. Stresstestet i 20 minutter på Prime 95.

 

Problemet mitt nå er å finne ut hvilken kjøler jeg kan bruke for å kunne klokke høyere. Det virker som det er ca 155 mm fra hovedkortet og til viften i sidedøra, men veldig vanskelig å måle eksakt. Har lurt litt på Zalman CNPS9900 MAX som er litt lavere enn Noctua, tror den er 150. Usikker på hvor bra denne er, men leste minst 1 test som var veldig positiv (ligger på 7.plass på Frostytech). Har dessverre bare 1 års garanti, mens Noctua har 6år!

Endret av casemodd
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har nå klokket maskinen til 3,825GHz og det ser stabilt og fint ut, dvs Prime 95 kjører fortsatt men her er settings og temp. hittil i HW Monitor etter ca 30 min.test:

FSB: 425MHz vcore 1.156v

425 x9.0

 

CPU temp min.22 max.37c

Core#0 min.28 max.42c

Core#1 min.30 max.42c

 

Minnesettings er: 5 5 5 18, 1.9v

 

Ser temmelig bra ut for en 24/7 overklokk dette?

 

Edit: bruker nå Corsair H60 vannkjøling på CPU.

Endret av casemodd
Lenke til kommentar

Fikk feil på worker 1 etter 15 tester:

 

Worker# 1:

fatal error: rounding was 0.490234375, expected less than 0.4

1 errors, 0 warnings

 

Worker# 2

0 errors, 0 warnings

 

Økte vcore til 1.160 og kjørte testen på nytt. Da dukket samme feilen opp som før, men allerede under test 4. Hva kan være galt? Burde jeg økt vcore enda mer, eller bør også NB økes noe? annet som kan være galt?

Lenke til kommentar

Du stresser kanskje minnekontrolleren i cpu og må kanskje bumpe opp MCH voltage litt

(MCH = Intel Memory Controller Hub). Eller minnet kjører over spec det klarer ..

Vet du hvilken hastighet minnet kjører på med din 9x425 setting ?

 

 

Fine temperaturer ...

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar.

 

Kjørte på 1:1 så det er vel 850mhz?

Jeg gikk nylig ned til FSB: 422 og kjører Prime 95 igjen.

Minnet mitt skal vel tåle 1000mhz i følge specs, med timings 5 5 5 15 så vidt jeg husker. Leste en test av minnet, der de fant at det ikke kunne klokkes særlig mer enn til ca 1066mhz, men at det likte seg på lavvolt og de fikk visst mest ut av det på 1.98v og skal ikke ha mer enn 2.05v

Hvis testen min nå ikke går bra, skal jeg forsøke forslaget ditt i morgen kveld. Jeg må ikke ha veldig høy klokk, er mest opptatt av at det er stabilt over tid og å kunne nytte prosessoren et par år til før oppgradering forhåpentligvis.

 

Når du skriver bumpe opp minnekontrolleren litt, hva legger du i litt?

 

Edit: Testen feilet igjen, samme Worker#1, etter 23 min.

Endret av casemodd
Lenke til kommentar

MCH varierer jo med type brikkesett. Men det skal være greit med å stille BIOS til NB/MCH Voltage til +.05

 

Er ingen fasit på overklokking - det er prøve/feile/prøve/feile - noen synes det er morsomt - jeg gikk lei av det for noen år siden - da det meste er 'raskt nok' på stock idag for min del.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Den feilet 1 gang også på 422 FSB. Gikk så inn i bios og klokket opp til FSB425 igjen og økte vcore til 1.170. Etter å ha funnet litt info i en overklokk -tråd her forsøkte jeg følgende:

CPU PLL voltage økt til 1,6v

Fsb terminal voltage til 1,3v

økte NB voltage til 1,3v

Load Line c.. (disabled)

CPU spread.. (disabeled)

PCIe spread.. (disabled

 

i ADVANCED:

C1E Support (disabled)

CPU TM function (disabled)

 

Maskinen gikk fint der i 1 time og 11 minutter, så jeg avsluttet testen. Så lastet jeg ned prøveversjon 3Dmark 06 for å sjekke spillytelse. Fikk da resultat 16886 som programmet mente var lavt for min maskin. Satte så på en ny test i Prime 95, men oppdaget at testen nå plutselig bare tester Worker#1. Rett før oppstart stod det at Prime 95 har et problem, jeg lukket og startet opp programmet på nytt og fikk også denne gangen opp kun 1. Kan 3Dmark-testen ha slått av den ene Coren i prosessoren, eller er det Prime som feiler og bør lastes ned på nytt? Jeg prøvde å klokke ned til 3,6GHz igjen og fikk da resultat 16219 poeng. Fikk resultat 16886 når den var klokket til 3,825GHz. Er disse tallene lave for min maskinvare?

Endret av casemodd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...