Gå til innhold

- Elkjøp er for den normale idioten


Anbefalte innlegg

 

Nordmenn er generelt for dårlige til å prute,

 

Næh, nordmenn er for gode til å prute, pruting er en latterlig ting som burde forsvunnet helt i denne type handel.

 

AtW

 

Mulig det er bare min erfaring, men de færreste jeg kjenner/er i familie med tenker over å diskutere prisen på det de kjøper. Samme når jeg jobbet i Elkjøp selv, så var det få som faktisk prøvde å styre prisen aktivt. Tilbud/pakkeprisene som ble gitt var oftere selgerne som gjorde for å være snill.

 

Og jeg er helt uenig i at pruting burde fjernes fra elektronik-handelen, og generelt hvor kunde har et forhold med selger. Bruker man mye penger (selvsagt relativt), så burde man kunne forvente at selger viser godvilje.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og jeg er helt uenig i at pruting burde fjernes fra elektronik-handelen, og generelt hvor kunde har et forhold med selger. Bruker man mye penger (selvsagt relativt), så burde man kunne forvente at selger viser godvilje.

Pruting når man kjøper én ting, er en uting. Spesielt når det er en gjenstand til 2000 kroner, og kunden påstår at han omtrent redder dagsomsetningen for oss (eller måneden for den saks skyld) og tror vi har en fortjeneste på 1000 kroner på den modellen.

 

Pakkepriser, derimot, er en helt annen ting. Om marginene tilsier det, så gir man da litt rabatt, eller en god pris på noe ekstrautstyr. Har hatt kunder som kjøper varer for en tusenlapp og krever ihvertfall 25% rabatt, men har også kunder som har kjøpt varer for 70-80.000 kroner som ikke krever rabatt overhodet (men de får jo selvsagt en god pris allikevel).

Lenke til kommentar

(En ting som også hjelper på å overtaket på Elkjøp/lefdal/expert er å vite hvor på skjermen man ser fortjeneste marginen :ph34r: )

En ting som undrer meg, er at enkelte kunder på død og liv skal komme bak disken og stå og glane på skjermen når jeg slår inn varer eller skal se om det er rom for pakkepriser. Ikke at vi har noe å skjule og ikke at de skjønner så mye av hva de forskjellige kolonnene betyr uansett. Men de har jo ingenting med hva som står på den skjermen å gjøre... sluttsummen (som er det viktigste) får de jo opplest av meg uansett.

Lenke til kommentar

 

 

Og jeg er helt uenig i at pruting burde fjernes fra elektronik-handelen, og generelt hvor kunde har et forhold med selger. Bruker man mye penger (selvsagt relativt), så burde man kunne forvente at selger viser godvilje.

 

Det er ingenting som tilsier at pruting er nødvendig for å opprettholde et rabattsystem om man kjøper mye.

 

AtW

Lenke til kommentar

Og jeg er helt uenig i at pruting burde fjernes fra elektronik-handelen, og generelt hvor kunde har et forhold med selger. Bruker man mye penger (selvsagt relativt), så burde man kunne forvente at selger viser godvilje.

 

Det er ingenting som tilsier at pruting er nødvendig for å opprettholde et rabattsystem om man kjøper mye.

 

AtW

 

her forventer folk rabatt , slik er det bare.

 

og prutingen kommer av at man synes at man får for lite igjen for pengene

 

her er det mere å fortære

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

(En ting som også hjelper på å overtaket på Elkjøp/lefdal/expert er å vite hvor på skjermen man ser fortjeneste marginen :ph34r: )

En ting som undrer meg, er at enkelte kunder på død og liv skal komme bak disken og stå og glane på skjermen når jeg slår inn varer eller skal se om det er rom for pakkepriser. Ikke at vi har noe å skjule og ikke at de skjønner så mye av hva de forskjellige kolonnene betyr uansett. Men de har jo ingenting med hva som står på den skjermen å gjøre... sluttsummen (som er det viktigste) får de jo opplest av meg uansett.

 

Har vært borti de som er enda værre, og ikke nøyer seg med å se på skjermen, men er så drøye at de påstår at systemet regner feil. Ja, en gikk så langt at også at den innebygde kalkulatoren i WIndows var feil, slik at de har dratt frem noteringsblokka for å regne det ut for hånd.... [facepalm] laugh.gif

 

 

Jeg er oppgitt den dag i dag over de kunder som finner frem 2-3 kampanjeprodukter for ala. 8-9kr totalt (hvitevarer) og krever "pakkepris"... sigh. :ph34r:

 

 

Lenke til kommentar

Dette sto det et par artikler om i VG rundt juletider, men jeg fant ikke disse artiklene på nettutgaven. Informasjonen var visstnok basert på "lekkede" guider for ansatte, og uttalelser fra en (muligens flere) tidligere ansatte. Det gikk mye på at de ansatte læres opp til å "prakke på" kundene varer de ikke trenger, og bruke mer eller mindre kyniske triks. Her følger noen få eksempler som er tatt rett fra hukommelsen, så det må tas forbehold om unøyaktigheter:

 

 

 

* stille ja/ja-spørsmål, f.eks. "trenger du 1 meters eller 2 meters printerkabel?" istedenfor å spørre OM de trenger printerkabel.

 

* starte med å anbefale produkter som er en prisklasse over det de tror kunden har sett for seg

 

* være klar med "innøvde" svar av typen "Denne vaskemaskinen koster 1000 kroner ekstra, men det utgjør bare 27 øre pr dag over de neste 10 årene, og det vil du få glede av hver dag i 10 år fremover".

 

Du må ikke glemme medias vinkling på saken. Selv om jeg til tider kan være enig i at de fysiske butikken er litt vel flinke å lesse på med ekstra utstyr som ikke alltid er like interessant. Så vil jeg påstå at de gjør en god jobb når de anbefaler brukeren noe annet en den elendige maskinen som var annonsert da den som regel su*er hestek*k.

 

Jeg skjønner hva du mener, og kan nok nevne noen få eksempler hvor jeg i ettertid var glad for å ha latt meg overtale til å kjøpe et litt dyrere produkt enn jeg i utgangspunktet hadde tenkt. Men kritikken av de store elektrokjedene gikk altså mye på de kyniske motivene som ligger bak slike "anbefalinger". Slik dette fremsto i VG handler det mye om hva jeg vil kalle manipuleringsteknikker, og de utøves i den hensikt å få kundene til å legge igjen mest mulig penger, uten særlig hensyn til hva de faktisk trenger. Det sto også om annonserte "lokketilbud" som selges med tap, og får folk til å strømme til butikkene. Da bør altså selgerne forsøke å "pushe" dyrere produkter som selges med høy fortjeneste, pluss ekstrautstyr (som generelt har høy avanse). Selvsagt må det være lov å anbefale alternative produkter som koster mer, men mye av innholdet i guidene for de ansatte oppfattet jeg som opplæring i å lure kundene. Jeg husker ikke så mange eksempler i detalj, men bestemte meg ihvertfall for å styre unna disse kjedene i fremtiden (så langt det er mulig).

 

 

 

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke dere skal glemme at kunden er nysgjerrig på hva lagerstatus er på det han/hun spør etter. Det er ikke sikkert kunden har funnet fram i butikkhyllene enda.

 

Nå synes jeg dere er litt stygge mot kunder generellt. Nysgjerrighet er naturlig. At dere har problemer med å holde skjermbilde for seg selv i en butikk hvor varer henger bak disken og det er åpent å spasere rundt disken som i en rundkjøring åpner nettopp for glaning på skjermen.

 

Forresten, dette med nettilgang fra butikk: Jeg husker at før i tiden så var butikken beskyttende mot at kunden kunne internettsurfe seg til en webshop fra en maskin som var tilgjengelig å teste. Forståelig nok. Jeg setter likevel stor pris på selgere som er villige til å sjekke hva Komplett.no måtte ta for samme vare som selges i butikken. Tror ikke det er en uting ihvertfall når butikken hevder de kjører med prisgaranti.

 

I dag er ikke dette ett like stort dilemma for kunden, da han/hun kan slå opp nettsiden til Komplett fra sin smarttelefon. :D

Komplett er på ingen måte billigst, men det er en grei referanse i og med størrelsen på denne nettaktøren.

Endret av G
Lenke til kommentar

Pruting når man kjøper én ting, er en uting. Spesielt når det er en gjenstand til 2000 kroner, og kunden påstår at han omtrent redder dagsomsetningen for oss (eller måneden for den saks skyld) og tror vi har en fortjeneste på 1000 kroner på den modellen.

 

Pakkepriser, derimot, er en helt annen ting. Om marginene tilsier det, så gir man da litt rabatt, eller en god pris på noe ekstrautstyr. Har hatt kunder som kjøper varer for en tusenlapp og krever ihvertfall 25% rabatt, men har også kunder som har kjøpt varer for 70-80.000 kroner som ikke krever rabatt overhodet (men de får jo selvsagt en god pris allikevel).

 

En ting som undrer meg, er at enkelte kunder på død og liv skal komme bak disken og stå og glane på skjermen når jeg slår inn varer eller skal se om det er rom for pakkepriser. Ikke at vi har noe å skjule og ikke at de skjønner så mye av hva de forskjellige kolonnene betyr uansett. Men de har jo ingenting med hva som står på den skjermen å gjøre... sluttsummen (som er det viktigste) får de jo opplest av meg uansett.

 

 

Jeg snakker selvsagt om på større kjøp. Når jeg sist kjøpte anlegg gjorde jeg det hos Elkjøp for å ha letter returmuligheter hvis jeg ikke skulle være fornøyd. Jeg skulle ha forsterker og høyttaler, hva jeg skulle ha fikk jeg hjelp til å bestemme her på forumet, så trengte ikke ekspertisen til Elkjøp. Men spurte om en demo av anlegget (det ble tilsvarende forsterker og de høyttalerne jeg skulle ha)

 

Husker ikke totalen, men tror de hadde en 35% fortjeneste, men jeg fikk det ned til 10000 (rett over nettpris) inkl høyttaler og HDMI kabel (rett over nettpris) og da hadde butikken fremdeles 10% fortjeneste. Dette hadde jeg ikke klart om jeg ikke kjente systemet, akkurat i dette tilfellet var det ikke unaturlig å se på skjermen pga "salgsboden" var plassert midt på gulvet og utstillingen var bak.

 

 

Det er ingenting som tilsier at pruting er nødvendig for å opprettholde et rabattsystem om man kjøper mye.

 

AtW

 

Dessverre nok er det mange selgere som tenker mer på fortjeneste, jeg husker spesielt et tilfelle hvor en person kjøpte en PC pakke til 25 000,- og da rundet selger kun av 125,- Fortjenesten var da 30-35% hvis jeg husker riktig.

 

Hvis vi også bytter over til bilbransjen, så er det mange tusen å spare på å være litt hard i forhandlingene. Bil fortetninger har gode marginer, men selger selvsagt bilen til fremstilt pris hvis ikke kunden klager.

 

Jeg skjønner hva du mener, og kan nok nevne noen få eksempler hvor jeg i ettertid var glad for å ha latt meg overtale til å kjøpe et litt dyrere produkt enn jeg i utgangspunktet hadde tenkt. Men kritikken av de store elektrokjedene gikk altså mye på de kyniske motivene som ligger bak slike "anbefalinger". Slik dette fremsto i VG handler det mye om hva jeg vil kalle manipuleringsteknikker, og de utøves i den hensikt å få kundene til å legge igjen mest mulig penger, uten særlig hensyn til hva de faktisk trenger. Det sto også om annonserte "lokketilbud" som selges med tap, og får folk til å strømme til butikkene. Da bør altså selgerne forsøke å "pushe" dyrere produkter som selges med høy fortjeneste, pluss ekstrautstyr (som generelt har høy avanse). Selvsagt må det være lov å anbefale alternative produkter som koster mer, men mye av innholdet i guidene for de ansatte oppfattet jeg som opplæring i å lure kundene. Jeg husker ikke så mange eksempler i detalj, men bestemte meg ihvertfall for å styre unna disse kjedene i fremtiden (så langt det er mulig).

 

Joda, at de er litt kyniske skal jeg ikke være uenig i. Men alle forstår at det er lettere å selge til den kunden som kommer til butikken enn den som aldri er innom, derfor er det naturlig å ha lokke tilbud som får kundene inn, så gode selgere som får kunden til å kjøpe noe butikken tjener på. Som jeg sa i mitt større innlegg, de lokke tilbudene er stort sett ganske ræva produkter, noe som betyr at de fleste faktisk har behov for noe bedre. Derfor synes jeg at fremgangsmåter hvor selgeren orienterer seg om behovet til kunden er riktig selv om det kan bety at kunden bruker mer penger enn planlagt.

Lenke til kommentar

Den tilsynelatende idealbutikken for kritikerne:

- averterer ikke produktene sine i det hele tatt, kunden får selv komme innom og se hva man har. Reklame er jo i høy grad misvisende, og disse "lokkekampanjene" har ene og alene det formål å prakke på kundene noe de egentlig ikke har behov for. Å selge en USB-kabel sammen med en USB-printer som ikke har kabel inkludert er jo rene tyveriet.

- selger ikke ting med fortjeneste. Butikken lager jo som regel ikke produktene selv uansett, og da har de selvsagt ingen utgifter som må dekkes ut over innkjøpskostnader.

- gir kunden et nytt produkt straks kunden setter sin fot innenfor døren for å reklamere på produktet h*n har kjøpt, selv om feilen i mange tilfeller ligger hos brukeren. Butikken har jo så mange av dette på lager, så de taper jo ikke noe på å bytte din tre år gamle datamaskin i noe nytt og fancy. Den gamle maskinen din kan de kaste, eller reparere og selge videre til en annen kunde som er på utkikk etter en tre år gammel datamaskin.

- er billigere enn konkurrentene (som igjen må være billigere enn denne butikken). Å velge butikk utifra hvor det er billigst blir bare mas; langt bedre å velge den nærmeste butikken og heller klage litt på at de er dyrere enn en butikk som sender varene sine i posten fra Sandefjord.

 

Den tilsynelatende ideelle selger:

- kjenner materialet hver enkelt komponent i produktet er laget av, helt ned til minste skrue. Om selgeren selger f.eks. brunevarer og må kunne både det ene og det andre om TV-apparater, hifi, mp3-spillere, antenner, parabolabonnement, filmtitler etc etc, er h*n fremdeles udugelig om han ikke kan svare fra toppen av hodet på det ene spørsmålet du som kunde stiller om et billigprodukt bortgjemt i hjørnet av butikken.

- jobber selvsagt frivillig, slik at butikken igjen ikke har utgifter vedr. salg, og dermed kan selge produktene sine helt og holdent uten fortjeneste.

 

Å selge tilbehør (mersalg) er selvsagt viktig for butikken, men om man har kapmanje på en TV-modell som går med 500,- i tap, og selger med en "no-brand" HDMI-kabel til 69,- er det vel en smule kynisk å kalle dette for lureri? Det har lenge foregått en heksejakt i elektronikkbransjen som hovedsaklig dreier seg om prissetting - ingen fokuserer på andre bransjer, som f.eks. klesbransjen. Hva er det som gjør det så greit at klesbransjen kan ta nøyaktig det de vil for klærne de selger, mens det blir hysteri om f.eks. Elkjøp spiller på det velkjente konseptet med tilgang og etterspørsel? Har du noen gang gått på Carlings og klaget på at en skjorte der koster 499,- når en nesten helt lik skjorte på H&M koster under halvparten?

 

Det som i all hovedsak skiller en selger fra en ekspeditør, er at ekspeditøren er ansatt for å ta betaling fra kundene og hjelpe dem med enkle anvisninger, mens en selger er ansatt for å generere fortjeneste. En selger har derfor ofte en form for provisjonslønn i tillegg til vanlig fast- eller timelønn, enten den er i form av x antall kroner provisjon per solgte produkt/tjeneste, eller lønnsbonus når man når salgsbudsjettet sitt. Dette bidrar til at selger får en egeninteresse i bedriftens målsetting (og forsåvidt sin egen stillingsfunksjon): å tjene penger! Det er heller ikke noe umoralsk i dette, det er rett og slett det business dreier seg om, noe svært mange norske forbrukere ser ut til å ha glemt. Å klage på at selgere selger med fortjeneste blir som å klage på at man må betale håndverkerne for å pusse opp badet hjemme. Folk gjør en jobb, og folk skal både ha lønn og penger til å dekke sine egne utgifter knyttet til jobben de gjør.

Endret av srbz
  • Liker 3
Lenke til kommentar

det er så alt for mange fordommer der ute.

En periode ( for en del år siden) var det slik at HI-Fi klubben ( tror det er de som nå heter sundgarden) ikkeville ta inne stereoanlegg som kostet mindre 5 tusen fordi kvaliteten var for dårlig hvis det koster mindre

( mer at det var nevnt i en brosjyre ) .

Da var det bare de lit dyrere anleggene de tok inn.

 

Nå tar de vist inn alle slags merker

Lenke til kommentar

Den tilsynelatende ideelle selger:

- kjenner materialet hver enkelt komponent i produktet er laget av, helt ned til minste skrue. Om selgeren selger f.eks. brunevarer og må kunne både det ene og det andre om TV-apparater, hifi, mp3-spillere, antenner, parabolabonnement, filmtitler etc etc, er h*n fremdeles udugelig om han ikke kan svare fra toppen av hodet på det ene spørsmålet du som kunde stiller om et billigprodukt bortgjemt i hjørnet av butikken.

- jobber selvsagt frivillig, slik at butikken igjen ikke har utgifter vedr. salg, og dermed kan selge produktene sine helt og holdent uten fortjeneste.

Jeg regner med at en selger vet at når jeg spør om de har en dugende spillmus inne, og jeg ikke skal ha trådløs, så skal jeg ikke ha trådløs, jeg driter i hva han mener om trådløs, for det er allmennkunnskap blant folk som har spilt eller spiller at det er MYE delay på trådløs mus. selv broren min som bare spiller WoW merker det.

 

At selger vet forskjellen mellom to tilsynelatende like produkter med større prisforskjell (PC til 5 og 6k, MP3-spiller til 500 og 800) forventer jeg. Selger innen et spesifikt område burde har genuin interesse innen området. En bilselger som gir seg faen i PC skal ikke selge PC, for det burde ikke bare ligge opplæring bak, det burde ligge mer. Ren kunnskap om faget. En amobil-journalist som ikke bryr seg om mobiler har ikke jobben lenge. Han må holde seg oppdatert på området som er mobiler, GPS og duppeditter.

Lenke til kommentar

det er så alt for mange fordommer der ute.

En periode ( for en del år siden) var det slik at HI-Fi klubben ( tror det er de som nå heter sundgarden) ikkeville ta inne stereoanlegg som kostet mindre 5 tusen fordi kvaliteten var for dårlig hvis det koster mindre

( mer at det var nevnt i en brosjyre ) .

Da var det bare de lit dyrere anleggene de tok inn.

 

Nå tar de vist inn alle slags merker

For ikke å glemme salgsargumentet "du kjøper vel ikke godlyd der morra di kjøper kjøleskap?", også sitat hifi-klubben.

Lenke til kommentar

Jeg vilpåstå at vi som nå bruker komplett kommer ikkr til å slutte å bruke komplett til fordel for Elkjøp og DERFOR er Elkjøps påstand meningsløs. Derimot om komplett blir mer nisje er nok tilfellet, deres salg av TV-er kan umulig være stort da det å få en 60-tommer sendt i posten koster like mye som TV-en på Elkjøp koster inkl. levering og installering. Jeg er derimot ikke interessert i mellom-nivå PC-ene elkjøp selger til blodpris.

 

Men det er foskjell på når jeg som IT-proffesjonell skal kjøpe en billig rackserver, og når jeg skal kjøpe vaskemaskin. Jeg kan se på specsene på en prossessor og derfra vite alt om den, men vaskemaskiner trenger jeg å skravle med en selger for å finne ut om jeg velger riktig.

 

Min konklusjon:

Vi kommer til å ha 3-4 butikkjeder som driver med forbruker elektronikk og hvitevarer, og vi kommer til å ha 3-4 store nettbutikker med primært datautstyr, og 10-15 nettbutikker som nisjer seg innen data, AV, og foto.

 

-frank

Lenke til kommentar
Husker ikke totalen, men tror de hadde en 35% fortjeneste, men jeg fikk det ned til 10000 (rett over nettpris) inkl høyttaler og HDMI kabel (rett over nettpris) og da hadde butikken fremdeles 10% fortjeneste. Dette hadde jeg ikke klart om jeg ikke kjente systemet, akkurat i dette tilfellet var det ikke unaturlig å se på skjermen pga "salgsboden" var plassert midt på gulvet og utstillingen var bak.

 

"fremdeles 10 % fortjeneste" er ikke akkurat noe du kan gjøre butikk på i lengden. Du går rimelig raskt konkurs om alle salg/gjennomsnittet går såpass dårlig. En større kjede har mer mulighet til å gjøre flere slike salg uten at det gjør like mye. Samt at de har mer effektivitet ved transport og oppevaring, som strengt talt vanligvis legger seg godt over 10 % fortjeneste.

 

 

Totalt ville jeg vel karakterisert som at butikken har tapt på det salget, og du har såklart tjent. De har tjent litt pga økt omsetning etc.. men noen penger har de nok ikke tjent. Oppvarming, strøm, lokale, ansatte tipper jeg ganske lett overgår 10 % av innkjøpsverdien.

 

 

 

Dessverre nok er det mange selgere som tenker mer på fortjeneste, jeg husker spesielt et tilfelle hvor en person kjøpte en PC pakke til 25 000,- og da rundet selger kun av 125,- Fortjenesten var da 30-35% hvis jeg husker riktig.

 

Om den samme selgeren hadde solgt en pakke til deg med 10 % marginer, så ser jeg jo godt at denne selgeren var plent nødt å gjøre et slik salg for å få butikken inn på et sunt spor. For om denne PC-pakken passet kunden perfekt, så er altså både selger og kunde fornøyde. Det virker som om mange her ikke ser alvorligheten i at en butikk har en sunn fortjeneste. Om det er 10, 20 eller 30 % så bør det nesten ikke være lov å påstå at man har blitt lurt. Dette er ørsmå marginer, og sammenligner du mot noen annen bransje, så hadde dette vært latterlig dårlig.

 

Jeg regner med at en selger vet at når jeg spør om de har en dugende spillmus inne, og jeg ikke skal ha trådløs, så skal jeg ikke ha trådløs, jeg driter i hva han mener om trådløs, for det er allmennkunnskap blant folk som har spilt eller spiller at det er MYE delay på trådløs mus.

 

 

Det er da lov å være uenige, og jeg "I beg to differ". Trådløs teknologi har kommet såpass langt at det veldig fint fungerer supert til spill. Du finner jo plenty med spillmus som er tråløse. Men igjen, dette ønsker jeg ikke å ta noe videre rent teknisk.

 

Det er jo klart selger bør tilpasse seg etter kunden, men om han mener kunden har helt feil så er det da opp til han å ta opp dette. Det enkelste for selger er jo såklart bare å gi faen, og bare anbefale deg en "tilfeldig" tråd-mus. For om du er såpass harcore gamer at selv dette blir for dårlig så er ikke Elkjøp butikken for deg, og har heller ikke produkter ment for deg.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"fremdeles 10 % fortjeneste" er ikke akkurat noe du kan gjøre butikk på i lengden. Du går rimelig raskt konkurs om alle salg/gjennomsnittet går såpass dårlig. En større kjede har mer mulighet til å gjøre flere slike salg uten at det gjør like mye. Samt at de har mer effektivitet ved transport og oppevaring, som strengt talt vanligvis legger seg godt over 10 % fortjeneste.

 

 

Totalt ville jeg vel karakterisert som at butikken har tapt på det salget, og du har såklart tjent. De har tjent litt pga økt omsetning etc.. men noen penger har de nok ikke tjent. Oppvarming, strøm, lokale, ansatte tipper jeg ganske lett overgår 10 % av innkjøpsverdien.

 

Den prisen vi fikk når jeg jobbet der, dvs "inn pris". Var det null i fortjeneste på, men butikken gikk fremdeles ikke i minus. De gikk rett og slett i null. Elkjøp/Lefdal har noen utrolig smarte hoder i toppen som vet hva de jobber med og hvordan de skal gå i pluss.

 

Selvsagt, akkurat det salget var ikke et godt ett. Men selger hadde all mulighet til å si nei. Mange av enkelt-salgene (kun en PC, TV, Printer osv) er salg med tilsvarende eller dårligere fortjeneste. Fortjenesten for butikken kommer når de selger kabler, DVD'er og annet tilbehør. Brunevare avdelingen er der de har best fortjeneste på "stor produkter", litt å tjene på hvitevarer av de mer kjente merkene. Mobil og data er jevnt over dårlig forretning i seg selv.

 

Om den samme selgeren hadde solgt en pakke til deg med 10 % marginer, så ser jeg jo godt at denne selgeren var plent nødt å gjøre et slik salg for å få butikken inn på et sunt spor. For om denne PC-pakken passet kunden perfekt, så er altså både selger og kunde fornøyde. Det virker som om mange her ikke ser alvorligheten i at en butikk har en sunn fortjeneste. Om det er 10, 20 eller 30 % så bør det nesten ikke være lov å påstå at man har blitt lurt. Dette er ørsmå marginer, og sammenligner du mot noen annen bransje, så hadde dette vært latterlig dårlig.

 

Akkurat denne selgeren er et dårlig eksempel, for dama var ei *sett inn valgfritt negativt ord* som gikk dagen lang med litt brunt rundt kjeften og ble avdelingleder etter noen få mnd...

 

Og nei, jeg vil ikke påstå at kunden hadde behov for alt som ble solgt til han. Alle andre selgerne var mye flinkere til å gi god pris nå kunden la igjen over 10 000,- og kjøpte litt tilbehør. Noe jeg ser på som sin plass.

 

Det er da lov å være uenige, og jeg "I beg to differ". Trådløs teknologi har kommet såpass langt at det veldig fint fungerer supert til spill. Du finner jo plenty med spillmus som er tråløse. Men igjen, dette ønsker jeg ikke å ta noe videre rent teknisk.

 

Det er jo klart selger bør tilpasse seg etter kunden, men om han mener kunden har helt feil så er det da opp til han å ta opp dette. Det enkelste for selger er jo såklart bare å gi faen, og bare anbefale deg en "tilfeldig" tråd-mus. For om du er såpass harcore gamer at selv dette blir for dårlig så er ikke Elkjøp butikken for deg, og har heller ikke produkter ment for deg.

 

Man burde, hvis man er interessert i data, ganske fort forstå at man snakker med en "data nerd" og derfor ikke begynner å kverulere med ferdig innøvde salgsargumenter.

 

Men jeg er enig i at Elkjøp ikke akkurat er første butikken man burde ta turen innom, de har jo sluttet med MS 3.0 nå... :ermm:

Endret av bIsk0p
Lenke til kommentar

Og jeg er helt uenig i at pruting burde fjernes fra elektronik-handelen, og generelt hvor kunde har et forhold med selger. Bruker man mye penger (selvsagt relativt), så burde man kunne forvente at selger viser godvilje.

Pruting når man kjøper én ting, er en uting.

Latterlig påstand. Dersom jeg ser en gjenstand i din butikk og er villig til å betale litt mindre enn det som står på prislappen ... er det da så farlig at jeg sier det? Kanskje jeg har sett lavere pris et annet sted? Om du ikke er villig til å ta en kjapp forhandling om pris med en kunde som er i ferd med å gjøre et impulskjøp burde du kanskje finne deg en annen jobb.

Lenke til kommentar

Latterlig påstand. Dersom jeg ser en gjenstand i din butikk og er villig til å betale litt mindre enn det som står på prislappen ... er det da så farlig at jeg sier det? Kanskje jeg har sett lavere pris et annet sted? Om du ikke er villig til å ta en kjapp forhandling om pris med en kunde som er i ferd med å gjøre et impulskjøp burde du kanskje finne deg en annen jobb.

 

 

Marekatten ser ut til å bli missforstått der det er mulig. Jeg vil tro at han mener pruting som man gjør i utlandet. Det å si at gjenstanden koster mindre i en annen butikken for å se om butikken matcher prisen er lov (Noe jeg tror Marekatten også er enig i)

Lenke til kommentar

Latterlig påstand. Dersom jeg ser en gjenstand i din butikk og er villig til å betale litt mindre enn det som står på prislappen ... er det da så farlig at jeg sier det? Kanskje jeg har sett lavere pris et annet sted? Om du ikke er villig til å ta en kjapp forhandling om pris med en kunde som er i ferd med å gjøre et impulskjøp burde du kanskje finne deg en annen jobb.

Prismatching og pruting er to helt forskjellige ting.

 

Prismatch: Jeg har sett den X kroner rimeligere hos <konkurrent>. Kan jeg få den til denne prisen her? (det sier vi selvsagt ja til, da vi jo gjerne vil ha salget)

Pruting: Men jeg vil ikke betale 2000 for den. Da vil jeg ha med <ekstrautstyr> gratis/ha 500 kroner rabatt, for dere tjener jo så mye på alt dere selger.

 

Uansett situasjon er det akkurat det samme for kunde hva jeg mener og synes. Og den største grunnen til at jeg synes pruting er en uting, er fordi jeg synes det er vanskelig å si nei om en kunde begynner å prute.

 

Hersketeknikker som "burde du kanskje finne deg en annen jobb" vil jeg har meg frabedt, da du ikke aner noe om meg som kundebehandler. Hadde jeg ikke fått daglige påminnelser fra kunder som takker for god service, så kunne jeg fort ha tatt meg nær av den uttalelsen.

Lenke til kommentar

Latterlig påstand. Dersom jeg ser en gjenstand i din butikk og er villig til å betale litt mindre enn det som står på prislappen ... er det da så farlig at jeg sier det? Kanskje jeg har sett lavere pris et annet sted? Om du ikke er villig til å ta en kjapp forhandling om pris med en kunde som er i ferd med å gjøre et impulskjøp burde du kanskje finne deg en annen jobb.

Prismatching og pruting er to helt forskjellige ting.

 

Prismatch: Jeg har sett den X kroner rimeligere hos <konkurrent>. Kan jeg få den til denne prisen her? (det sier vi selvsagt ja til, da vi jo gjerne vil ha salget)

Pruting: Men jeg vil ikke betale 2000 for den. Da vil jeg ha med <ekstrautstyr> gratis/ha 500 kroner rabatt, for dere tjener jo så mye på alt dere selger.

 

Uansett situasjon er det akkurat det samme for kunde hva jeg mener og synes. Og den største grunnen til at jeg synes pruting er en uting, er fordi jeg synes det er vanskelig å si nei om en kunde begynner å prute.

 

Hersketeknikker som "burde du kanskje finne deg en annen jobb" vil jeg har meg frabedt, da du ikke aner noe om meg som kundebehandler. Hadde jeg ikke fått daglige påminnelser fra kunder som takker for god service, så kunne jeg fort ha tatt meg nær av den uttalelsen.

Det var ikke noe hersketeknikk, det var bare et noe sarkastisk "godt råd". Du kan kløyve ord så mye du vil. Jeg vil si at all forhandling på listepris er en form for pruting. Uavhengig av om kunden virker grådig eller ikke. Din originale påstand var helt generellt "Pruting når man kjøper én ting, er en uting". Nå legger du til at hoved problemet er at du ikke greier si nei ... vel vel kanskje jeg burde komme å prute hos deg da :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...