kjelle392 Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 Føler jeg må få ut litt damp... I går døde min 5 år gamle laptop, og pga at jeg er på ferie men likevel er avhengig av å følge litt med på jobb, måtte jeg ha en ny en. Kjørte så sporenstreks til Elkjøp, og kjøpte en for kr 4.995,-. Vel fornøyd og hjemme igjen, tenkte jeg å gå litt mer inn i dybden og lese litt om produktet jeg hadde kjøpt. På nettet kom jeg over Elkjøps nettbutikk hvor den samme maskina lå ute men med kr 1000,- lavere pris! Kontaktet kundesenteret og spurte om prisen som jeg kjøpte maskina for var feil - men fikk da til svar at butikkene selv setter prisen... Det frustrerende her, er at jeg jo kunne bestilt maskina på nettet, men henta den i butikken... det ville jeg spart tusen kroner på. Er dette egentlig lov? Hadde forstått det om det var marginale differanser, men kr 1000,- er jo fort adskillige prosenter! Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 Elkjøp har 30 dagers åpent kjøp, bare dra tilbake og bytt. Så bestiller du den bare med mobilen fra internett og henter den i samme butikk 5 min etterpå. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 Er ikke sikkert det er noe som helst forbindelse mellom butikken Elkjøp og nettsiden. Spaceworld.no f.eks har ingen forbindelser til de fysiske spaceworld-butikkene. Er ikke ulovlig å sette egne priser. Lenke til kommentar
kjelle392 Skrevet 5. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2011 Legger til at jeg også sjekket prisen hos Leftdal, og også der var prisen 1000,- under det jeg kjøpte den for i butikken... Er det rart man blir oppgitt? 1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 Legger til at jeg også sjekket prisen hos Leftdal, og også der var prisen 1000,- under det jeg kjøpte den for i butikken... Er det rart man blir oppgitt? Det er dyrare å drive butikk enn nettbutikk, det seier seg vel sjølv? Sidan butikkane sjølv kan endre pris kan ein finne forskjellar som du har kome over. 2 Lenke til kommentar
srbz Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 (endret) Er dette egentlig lov? Hadde forstått det om det var marginale differanser, men kr 1000,- er jo fort adskillige prosenter! Selvsagt er det lov. Men, som det nevnes: dette kan du ordne opp i selv. Reserver maskinen med Collect@Store (kan ta opptil 2 timer før reservasjonen registreres lokalt hos butikken, og den ligger der ut dagen). Dra så til butikken, fortell at du har gjort en slik reservasjon, så kan de ordne dette for deg og tilbakebetale mellomlegget. De har, som McHalvorsen påpeker, 30 dagers åpent kjøp på de fleste varer, så dette skal ikke by på problemer for din del. edit: For ordens skyld kan det være greit å ta med maskinen pluss emballasje (full salgspakke) om du fortsatt har dette tilgjengelig. Ideelt sett ønsker vel både du og butikken at du beholder maskinen du allerede har fått utlevert, og det skal være fullt overkommelig at du gjør det selv om du "på papiret" reserverer en ny maskin, men det skader ihvertfall ikke å ta den med i tilfelle de ansatte spør om å få se den, trenger å registrere serienr e.l. edit2: Slike reservasjoner er heller ikke bindende. Eneste du har å tape på et slikt forsøk er eventuelle bensinpenger. Endret 5. juli 2011 av srbz 1 Lenke til kommentar
kjelle392 Skrevet 5. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2011 Da har jeg reservert "ny" maskin. Virker litt overkill å få ei uåpna maskin når jeg likevel har installert alt/satt den opp - så jeg håper jeg bare kan beholde denne og få betalt ut mellomlegget. Er dette umåtelig frekt gjort av meg? Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 På ingen måte, er elkjøp som selv legger opp til at dette er greit. 2 Lenke til kommentar
branick Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 Da har jeg reservert "ny" maskin. Virker litt overkill å få ei uåpna maskin når jeg likevel har installert alt/satt den opp - så jeg håper jeg bare kan beholde denne og få betalt ut mellomlegget. Er dette umåtelig frekt gjort av meg? Reis bare til din elkjøp butikk, henvis de til deres egen nettside hvor det står en lavere pris, og etterspør mellomlegget i kassen Du slipper å ordne med collect @ store på denne måten og kan beholde din allerede installerte maskin, for begge siders vinning Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 I utgangspunktet ikke, da elkjøp sine fysiske butikker ikke konkurrerer med nettbutikker. Lenke til kommentar
Thefainter Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 Spaceworld er rå på dette. Jeg skulle kjøpe en ny mus til maskinen min. Den kosta 445kr i nettbutikken og 999kr i butikken Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 Går man innom 3 forskjellige spillbutikker på samme kjøpesenter, finner man prisforskjeller på 150,- på nye spill. Ser du FEAR 3 til 360 for 599 på Gamestop, finner du det garantert til 499 eller 549 på Platekompaniet rett ved siden av. Det er ingen guide for hvordan butikkene skal prise ting. Det velger de selv. Gamestop lever fordi folk ser det som en "orntli spillbutikk da må jeg jo handle der platekompaniet selger jo cd'r lizzom"..men du sparer 100 kr. 1 Lenke til kommentar
srbz Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 Hvordan gikk det? Fikk du tilbake mellomlegget, og var det enkelt å gjennomføre? Lenke til kommentar
laurell Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 Legger til at jeg også sjekket prisen hos Leftdal, og også der var prisen 1000,- under det jeg kjøpte den for i butikken... Er det rart man blir oppgitt? Ikke så rart, siden Elkjøp og Lefdal har samme eier, lager osv. 1 Lenke til kommentar
morgster Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 Hvis du drar til butikken, og forklarer situasjonen, så får du garantert ut 1000,- og beholde maskinen. Butikken slipper å måtte selge en b-vare. Vinn/vinn Lenke til kommentar
kjelle392 Skrevet 5. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2011 Hvordan gikk det? Fikk du tilbake mellomlegget, og var det enkelt å gjennomføre? Skal gjerne fortelle hvordan det gikk jeg, for det ble jo en solskinnshistorie etterhvert Det ble ordnet lett som bare det. Jeg kom hjem med akkurat samme maskina (den jeg kjøpte i går) PLUSS 1000,- kr i lomma. Tror det kan være lurt i slike tilfeller å bruke litt psykologi og legge fram saken på en rolig og saklig måte i slike ordlag som forhindrer at kundebehandleren ikke føler at man går til angrep. Uansett gikk alt veldig bra! 1 Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 Tror det kan være lurt i slike tilfeller å bruke litt psykologi og legge fram saken på en rolig og saklig måte i slike ordlag som forhindrer at kundebehandleren ikke føler at man går til angrep. Uansett gikk alt veldig bra! Du har forstått det Er man hyggelig mot de som står i butikker, er de stort sett veldig hyggelige tilbake, selv om man har en "klage". Bra at du fikk ordnet det Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 6. juli 2011 Del Skrevet 6. juli 2011 Så bra det ordnet seg til slutt! Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 7. juli 2011 Del Skrevet 7. juli 2011 Vel, elkjøp har ikke bare 30 dagers returrett, men også prisgaranti, (bla mot sin egen nettbutikk) og det er helt vanlig å få satt ned til den prisen du har funnet på nettet/i en annen fysisk butikk. Dette er dagligdags, uansett hvordan man legger det frem til selger. Å levere den tilbake, og så kjøpe ny er det dummeste man kan gjøre, både for seg selv og for butikken. Det sier jo seg selv at de ikke kan ha samme priser i nettbutikken (som konkurerer mot andre nettbutikker) og i den fysiske butikken som konkurrerer mot andre lokale butikker. Og denne "Halveise" løsningen blir da eneste muligheten om man vil at både kunde og butikk skal bli fornøyd. Det skal sies at også prisen slår ofte også andre veien, og er billigere på det lokale markedet, enn det er i resten av landet/nettet. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 11. juli 2011 Del Skrevet 11. juli 2011 Tror det kan være lurt i slike tilfeller å bruke litt psykologi og legge fram saken på en rolig og saklig måte i slike ordlag som forhindrer at kundebehandleren ikke føler at man går til angrep. Uansett gikk alt veldig bra! Dette har du helt rett i, selv om du som kunde hos elkjøp vil få 1000,- tilbake uansett i slike tilfeller, så setter vi enormt stor pris på at du er trivelig og saklig og alt . Veldig glad for at det løste seg og at du er fornøyd! NB: Slike prisforskjeller kan du få igjen mellomlegget for om prisen faller innen 30 dager etter kjøp, ikke bare samme dag o.l. . Mvh en Elkjøp-ansatt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå