Kenny Bones Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 Hei, jeg lurte på om noen kanskje er Sharepoint-utvikler eller kanskje har noen peiling på hvilke priser de opererer med? Har tenkt på å leie inn en utvikler som er spesialist i Sharepoint, hovedsaklig for å pusse opp vår eksisterende løsning, samt skreddersy den ytterligere. Kanskje f. eks for en ett-års periode. Men har ingen anelse om hvilket lønnsnivå de ligger på. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 (endret) Dyrt, ja, antagelig. Problemet er å få tak i dem, de vokser ikke akkurat på trær. Du vil ha han fast hos deg i 1 år? Du i hvert fall kommer godt over en million om du skal leie en ett helt år. Selv Microsoft har problemer med å anskaffe microsoft eksperter internt, mener å huske at de har 1 SharePoint kar hele norden... Endret 5. juli 2011 av aklla Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 Ikke bare vanskelig, men utviklere generelt kvier seg for å jobbe med sharepoint. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 Ikke bare vanskelig, men utviklere generelt kvier seg for å jobbe med sharepoint. Det har de god grunn til, så fort man kommer litt under huden på SharePoint virker det som ett halvferdig produkt med helt klare feil og mangler. Lenke til kommentar
noxon Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 Fra 800kr/t for en fersk junior (som nok ikke er så effektiv som man ofte kan ha behov for) til rundt 1500kr/t for en erfaren ressurs tipper jeg er prisen du må ut med. Så 1-3 millioner for et årsverk anser jeg ikke som unormalt priset. At det er få sharepoint-konsulenter er ikke HELT riktig, det er mange som driver med utvikling på de, og jeg vet at de største konsulenthusene iallefall har mange sharepoint-utviklere som har levert løsninger til store kunder som eks. telenor og forsvaret (om jeg ikke husker feil så er forsvaret.no en sharepoint-løsning). Avanade/Accenture, Capgemini, Steria, ErgoGroup, Mesan, Inmeta Crayon, Siena +++ er selskaper jeg vet om som har flere sharepoint-konsulenter. Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 5. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2011 (endret) Hva i svarte da. Hva er det med Microsoft? Drive og lage noe som er halvferdig som er full av mangler og pøse det ut på markedet? Høres ut som Office all over again. Vi har pleid å leie inn ErgoGroup (som jeg jobba i før), men problemet der er jo at de kan misforstå hva vi faktisk ønsker, bruker månedsvis på det. Og ender opp med å levere en løsning som verken er godt dokumentert eller hvor kommunikasjonen begge veier har vært noe særlig. Vi ender da opp med en syk faktura som vi ikke kan sette spørsmålstegn ved, fordi vi ikke aner hva det innebærer å "utvikle til Sharepoint". Derfor ønsker vi egentlig å få noen til å være in-house en stund, så vi kan diskutere mens utviklingen pågår. Dermed ender vi ikke opp med en produksjonslinje som ligner med utviklingen til Duken Nukem Forever (Lag, forkast, lag, forkast) Men jeg snakket med denne fyren i bedriftssammenheng på et seminar og da fortalte han at det generelt var svært lite koding. Hovedsaklig pek og klikk med Sharepoint Designer. Så jeg fatter ikke egentlig hvorfor i svarte det skal være så jævla dyrt. At det kanskje har med at det er så jævla kukete å utvikle til? Isåfall burde de forsøke å utvikle til Office-applikasjoner.. Kanskje det er best å forsøke å hive seg over det selv og bare forsøke å lære det. Jeg lærer forholdsvis kjapt, men har jo andre ting å styre med. Endret 5. juli 2011 av Kenny Bones Lenke til kommentar
aklla Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 (endret) Fra 800kr/t for en fersk junior (som nok ikke er så effektiv som man ofte kan ha behov for) til rundt 1500kr/t for en erfaren ressurs tipper jeg er prisen du må ut med. Så 1-3 millioner for et årsverk anser jeg ikke som unormalt priset. At det er få sharepoint-konsulenter er ikke HELT riktig, det er mange som driver med utvikling på de, og jeg vet at de største konsulenthusene iallefall har mange sharepoint-utviklere som har levert løsninger til store kunder som eks. telenor og forsvaret (om jeg ikke husker feil så er forsvaret.no en sharepoint-løsning). Avanade/Accenture, Capgemini, Steria, ErgoGroup, Mesan, Inmeta Crayon, Siena +++ er selskaper jeg vet om som har flere sharepoint-konsulenter. Det er noen av de ja, utviklerene som har levert løsninger til store kunder er der gjerne fulltid i noen år til, altså ikke mulig for andre å bruke dem. Tviler på at det er lett å få tak i noen ledige sharepointkonsulenter, ikke at jeg har prøvd så mye heller da jeg allerede har tilgang en del av de Kenny Bones: Å lage en sharepoint-side er ikke vanskelig, men jeg antar du ikke vil ha en utvikler i ett år for å lage en simpel sharepoint-side heller? Problemet kommer så fort du skal gjøre noe som ikke er "out of the box". Litt OT, men skal du leie inn ett eksternt firma, må du beskrive godt nok hva du skal ha levert, sier du at du vil ha en ting, kan de tro du mener en annen ting. Dette kommer av dårlig planlegging og komunikasjon. Det er en god ting å avtale på forhånd hva du skal betale/antall timer du kjøper. Endret 5. juli 2011 av aklla Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 Seniorer fra ett konsulentselskap koster, og det er helt greit. Det er ingen andre enn konsulentselskaper som er interressert i å lære opp nyutdannede. Alt folk vil ha er erfarne folk til lavest mulig pris, men tiden det tar å utdanne en spesialist koster penger og tid, men det er ingen som tenker på. Lenke til kommentar
noxon Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 Kenny Bones; kommunikasjonsproblemer mellom kravstiller og utvikler er nok årsak nr.1 til at prosjekter feiler. Det er en av grunnene til at smidige metoder er i vinden for tiden, da mange av disse metodene inkluderer kvalitetssikringsmomenter som kontinuerlige leveranser, bedriftspersoner integrert i utviklingsprosessen (aktive testere i utviklingsfaser, sparrepartnere for utviklere, osv osv). Det er mye "utvikling" som kan være pek og klikk men som kompliseres kraftig pga tvetydige krav og ytterligere tilpasningsbehov utover hva pek og klikk kan gjøre for en. At IT-personell er dyrt er jo ikke så veldig snodig - nyutdannede har da inntekter på over 400k i året, og har du fått noen år på baken ligger man på 6-700k. Dette, samt alle utgifter ift kompetanseheving, ferie, sykepenger, arbeidsgiveravgifter, forsikringer, osv osv er jo med på å dra opp prisen kraftig - derfor finner du sjelden juniorer for billigere enn 800kr timen (om det ikke er snakk om store rammeavtaler), og seniorer ligger gjerne opp mot det dobbelte om de er spesielt erfarne. Om du vil ha en ansatt for å være sharepoint-ekspert, tipper jeg du må belage deg på en årslønn på rundt 6-700k. Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 5. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2011 Jeg vil uansett mene at det er mer lønnsomt å utdanne en spesialist in-house enn å leie inn. Ihvertfall langsiktig. Vi har i dag en Sharepoint-løsning basert på Sharepoint 2003. Denne fungerer jo forholdsvis fint, men den har en del bugs og det er mye som er særdeles tungvindt. Dersom jeg selv skal stå for utvikling vil det ikke være annet enn å lage moduler tilpasset den allerede eksisterende løsningen. Prøver egentlig bare å tenke ut strategier som er smarte å bruke i denne sammenhengen. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 Prøver egentlig bare å tenke ut strategier som er smarte å bruke i denne sammenhengen. Mest mulig "out of the box" om du har planer om å patche eller oppgradere etterhvert. Alt du legger ekstra risikerer å ikke fungere etter du har patchet, evt. ikke fungere skikkelig. Spesiellt om du har planer om å oppgradere til 2010, noe jeg egentlig vil anbefalle. Jo lengre du har 2003 jo værre blir det å oppgradere. Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 6. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2011 Uffalæll, seriøst? Hmm, vi hadde en avtale med leverandøren av den nåværende løsningen om å oppgradere til 2010. Og å fortsatt beholde eksisterende funksjonalitet selvfølgelig. Da burde vi isåfall ha forhandlet frem en avtale som tilsier at eksisterende løsning må fungere på den nye Så slipper vi eventuelle merkostnader knyttet opp mot oppgradering av versjon. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 6. juli 2011 Del Skrevet 6. juli 2011 Er redd vi har gått i den fella også, gjort for mange tilpassninger på SP til at det blir veldig vanskelig/umulig å oppgradere til den nyeste versjonen og samtidig beholde samtlige funksjoner. Men igjen, dont fix it if its not broken, om du ikke har behov for å oppgradere er det kanskje unødvendig å gjøre det også? Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 6. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2011 Mmm, har hørt at den nye versjonen er mye bedre på søk spesifikt, at ting kan organiseres basert på tags. Som igjen åpner for mange nye muligheter. I tillegg vet jeg det støtter jQuery og at utvikling av moduler vistnok er enklere. Vi har tenkt å få inn et bildearkiv f. eks, få vekk de idiotiske mappestrukturene og innføre full rollebasert styring på hvem som er tilknyttet hvilke prosjekter og hvilke tilganger de har. Som igjen knyttes opp mot AD og gruppetilganger rent generelt. Da kan man bare velge ønsket person, velge prosjekt og rolle, klikke OK og vips så er alt gjort i bakgrunnen. Dette er da visjonen min, men jeg mistenker at den er rimelig heavy å innføre. Klarer vi å lage et godt rammeverk rundt det så burde det gå helt fint. Jeg hater nemlig rot i AD, og å måtte gjenta samme operasjon flere enn én gang. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 6. juli 2011 Del Skrevet 6. juli 2011 (endret) Det er ikke vanskelig å innføre, så lenge du har riktig design fra starten av. Det som er planen min er å fjerne alt av sharepoint grupper(de som sharepoint selv genererer og bruker) og lage 3 AD-grupper for hver site. Antar du fra før av har egne grupper for alle prosjektene? Om f.eks Prosjekt X skal ha skrivetilgang til Prosjekt X-siden i sharepoint melder du hele AD-gruppen Prosjekt_X inn AD-gruppen SP_Prosjekt_X_Skrive Når guri da senere bytter fra prosjekt Y til prosjekt X gjør du bare dette som vanlig i AD, så får hun automagisk tilgang i AD. Nå vet jeg lite om ditt AD-design, men så vidt jeg vet er dette regnet som best practise. Nå skal ikke jeg påstå at dette er det ultimate designet, men etter en liten samtale om designet på tilgangs-styring her på bruket var det dette vi kom frem til. Mener dette passer bra til AD-folk, minst mulig jobb Og som alle vet, AD-folk er late og gidder ikke gjøre mer enn høyst nødvendig Endret 6. juli 2011 av aklla Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 13. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2011 Er ikke så kjent med Sharepoint enda at jeg har helt fått med meg hvordan det fungerer. Men ser at det dukker opp "grupper" på hvert prosjekt. Som ikke ligger i AD. Her burde det jo vært en direkte kobling, hvor vi kan legge folk som medlemmer i hver gruppe, og la det gå videre til Sharepoint. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 13. juli 2011 Del Skrevet 13. juli 2011 Denne tråden har gått veldig langt off-topic... Foreslår at vi heller tar det f.eks på MSN om du vil, så slipper det å gå dager/timer mellom spørsmål og svar om du vil ha litt overordnet innføring i sharepoint... Mangler litt på det tekniske, men overordnet har jeg relativt grei kontroll mener jeg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå