Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Frimerke til politiet


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har et "fillespørsmål", men fant ikke svaret ut på egen hånd, og søker derfor hjelp her inne. Når man får et brev fra politiet der det følger med et nytt brev fra de som man skal returnere, trenger man frimerke til det? Eller er det klart til å sendes som det er? Det så nemlig ut som det var et slags frimerke på, så nå har jeg problemer med å huske om jeg faktisk satt på et frimerke eller ikke da jeg postet det... Dette er for snart 5 uker siden, og jeg har enda ikke hørt noe fra de. Kan det ha blitt kastet?

 

Postet av anonym: 49e43c2a06ede7018681c5c478c24b2a

 

Postet av anonym: 7d5011bb680b7212625ea9c403a4840f

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Der hvor frimerket skulle sitte, var det en firkant med noe i ja. Jeg kan ikke huske å ha lest "mottaker betaler", men fikk det ganske klart for meg at den var forhåndsbetalt. Eneste grunnen til at jeg stusser er at jeg ikke har hørt noe fra de på en god stund nå. Men dersom jeg skulle ha betalt for frimerke selv, ville vel posten returnert brevet til meg ganske fort?

 

Husker dessverre ikke fargen på konvolutten. Men den var vel hvit/grå-ish, ja, og det stod adressert til politiet.

 

Postet av anonym: 7d5011bb680b7212625ea9c403a4840f

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Når du får sånne konvolutter da skal det være et firkantet "stempel" oppe til høyre hjørne på konvolutten der det står "adressaten betaler for sending i Norge...", dette betyr at du ikke trenger å sette frimerke på.

Lenke til kommentar

Der hvor frimerket skulle sitte, var det en firkant med noe i ja. Jeg kan ikke huske å ha lest "mottaker betaler", men fikk det ganske klart for meg at den var forhåndsbetalt. Eneste grunnen til at jeg stusser er at jeg ikke har hørt noe fra de på en god stund nå. Men dersom jeg skulle ha betalt for frimerke selv, ville vel posten returnert brevet til meg ganske fort?

 

Husker dessverre ikke fargen på konvolutten. Men den var vel hvit/grå-ish, ja, og det stod adressert til politiet.

 

Postet av anonym: 7d5011bb680b7212625ea9c403a4840f

 

Hvordan skulle posten vite hvem som er avsender på dette brevet?

 

Du har vel ikke påført ditt eget navn og adresse på konvolutten?

 

 

 

Posten leverer denne konvolutten selv om du har glemt frimerke, MEN politiet kan få regning for den manglende portoen.

 

 

Edit:

 

Her er reglene:

Fra posten.no:

 

6 - Betaling

6.1 Betaling skal skje i henhold til prislistene. Avsender er ansvarlig for riktig betaling;

enten med gyldige frimerker, frankeringsmaskin, ferdigfrankert emballasje,

blanketter/etiketter med frankeringsverdi eller at avsender blir fakturert.

6.2 Avsender er ansvarlig for at postsendingen er riktig frankert, og må

betale manglende frankering og tilleggsavgift dersom postsendingen er

underfrankert.

6.3 Er avsender ukjent, kreves manglende frankering og tilleggsavgift

opp hos adressaten.

Endret av Autofil
Lenke til kommentar

Jo, jeg skrev avsender: "eget navn", på baksiden. Pleier alltid å gjøre det, tilfelle det skjer noe kluss med posten. Men nå har det ordnet seg, jeg ringte igjen i dag og de har fått brevet. S.I. sa at jeg kunne velge mellom å betale over nett, eller jeg kunne dra i banken dersom jeg heller ville det (ettersom jeg ikke vil ha det i posten). Er det noen som vet hvordan det går for seg hvis jeg velger å betale i banken istedenfor nettbank? Det frister veldig, ettersom jeg ikke har så lyst til å "legge igjen spor" på nettbanken om at jeg har betalt regning til SI. Min mor har tilgang til å se historikken, og jeg har lyst til å bli ferdig med denne saken så fort som mulig uten at noen får vite om det.

 

Postet av anonym: 7d5011bb680b7212625ea9c403a4840f

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...