Gå til innhold

få utbetalt lønn i oppsigelsestid?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har jobbet som webutvikler i fast 40% stilling i mer enn 2 år, og får fast lønn også.

Nå skal bedriften legges ned fra 1 aug. Jeg sa opp hos dem 7 juni, og har 3 månederes oppsigelsestid. Det er ikke noe å gjøre akkurat den tiden, så de har bedt meg om å høre med dem på slutten av uka om det trengs å komme på jobb i det hele tatt. Sjefen har uttalt seg før at jeg må uansett være på jobb selv om det ikke er noe å gjøre hvis jeg skal ha lønn for oppsigelsestid. Eller kan jeg bare slutte med engang om jeg vil, men selvsagt uten lønn. Jeg har vært villig til å være på jobb og ville gjerne ha lønn for oppsigelsestiden min. Og da lurer jeg på at om hva er reglen for å få lønn i august og for 1 uke i sep (siden oppsigelsestiden blir da 3 måneder fra 7 juni til 7 sep og bedriften legges ned fra 1 aug)? Har jeg krav på det i det hele tatt eller kan sjefen komme med argumentet at siden de legger ned og ingenting mer å gjøre så kan jeg heller ikke få utbetalt lønn??

Vil gjerne ha svar så fort som mulig.

Takk på forhånd

Endret av madi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har vell opparbeidet deg ferie med feriepenger? Ferie kan være ok å ta så lenge bedriften eksisterer.

En annen sak er at bedriftens avseetning for nytt ferieår for 2012 er i gang og her skal du ha noen kroner.

Serfølgelig skal du ha lønn i oppsigelsestiden forutsatt at du er på jobb. Om det ikke er noe å gjøre med det du vanligvis driver på med spiller liten rolle. Bedriften kan bruke deg til annet arbeid i oppsigelsestiden.

Lenke til kommentar

Og da lurer jeg på at om hva er reglen for å få lønn i august og for 1 uke i sep (siden oppsigelsestiden blir da 3 måneder fra 7 juni til 7 sep og bedriften legges ned fra 1 aug)?

Denne infoen er viktig og påvirker hvilken periode du kan få lønn for.

Lenke til kommentar

Du har vell opparbeidet deg ferie med feriepenger? Ferie kan være ok å ta så lenge bedriften eksisterer.

En annen sak er at bedriftens avseetning for nytt ferieår for 2012 er i gang og her skal du ha noen kroner.

Serfølgelig skal du ha lønn i oppsigelsestiden forutsatt at du er på jobb. Om det ikke er noe å gjøre med det du vanligvis driver på med spiller liten rolle. Bedriften kan bruke deg til annet arbeid i oppsigelsestiden.

Jeg skal ta ferie fram til 1 aug. Men spørsmålet mitt var egentelig at kan jeg kreve lønn for August måned? Når bedriften legges ned fra 1 august, men samtidig går oppsigelsestiden min ut til 7 september. Det er vel ikke min skyld at de ikke har noe arbeid, så lenge jeg har en fast lønn så skal jeg få det. Men får man lønn for den måned bedriften har lagt seg ned hvis du skjønner...

Og da lurer jeg på at om hva er reglen for å få lønn i august og for 1 uke i sep (siden oppsigelsestiden blir da 3 måneder fra 7 juni til 7 sep og bedriften legges ned fra 1 aug)?

Denne infoen er viktig og påvirker hvilken periode du kan få lønn for.

Betyr det at jeg ikke kan kreve lønn for August måned siden den legges ned fra 1 August? Og selv om oppsigelsestiden min har ikke gått ut enda? Hva er lov og regel om det?

Lenke til kommentar

Ikke sikker på om jeg har fått alt med meg her så det lureste tror jeg er at du kontakter LO /handel og kontor som kjenner arbeidstakerens rettigheter best.

Når fikk dere rede på oppbud av firmaet? Hvis dere fikk melding for sent til å oppnå 3 mndr vil jeg anta at dere har lønnskrav å stille selskapet

Hvis selskapet er konkurs kan kravet stilles bobestyrer.

Jeg ville gjort følgende.:

1. Saml relevant informasjon.

2. Ring LO handel/kontor og spørr om du kan sende dem mail med info om saken.

Ut i fra svaret fra LO ville jeg handlet og kontaktet kollegaene ved bedriften slik at dere fikk de rettighetene dere har krav på.

Serfølgelig kan du kontakte en advokat som er spesialist i arbeidsrett, men det er ikke billig.

Lykke til.

Endret av reor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...