Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Spørsmål om å kjøre svenskregistrert bil i Norge

Iceman22

Anbefalte innlegg

Har en kjenning her jeg bor.

Broren hans har svensk registrert BMW, og han låner den stadig og kjører her på norske veier.

Han mener det er lov siden bilen IKKE står registrert på hans navn. Står det på førerkortet at man kun har lov å kjøre norsk registrerte biler ?

Er litt i tvil her om han har rett eller ikke :/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Broren hans har svensk registrert BMW, og han låner den stadig og kjører her på norske veier.

Han mener det er lov siden bilen IKKE står registrert på hans navn. (...) Er litt i tvil her om han har rett eller ikke:/

Bare om eieren er med i bilen hele tiden, og samtidig har rett til å kjøre den i Norge.

Står det på førerkortet at man kun har lov å kjøre norsk registrerte biler ?

Nei. I utgangspunktet har ingen nordmenn lov å kjøre utenlandskregistrert bil i Norge, og det er den som mener å ha rett til det (på bakgrunn av en av de unntaksreglene som finnes) som må kunne dokumentere/sannsynliggjøre det.

Lenke til kommentar

Hvis jeg skal bo i Sverige og jobbe i Oslo hvilket jo er fullt lovlig, vil det ikke være mulig for meg å være ute av Norge i minst 185 dager i året. Jeg jobber 5 dager i uken, og har fem uker ferie. Hvis jeg tilbringer samtlig helger og ferie i Sverige vil jeg fortsatt ikke klare å innfri kravene om 185 dager.....osv..

Lenke til kommentar

Tråden er splittet ut fra denne tre år gamle tråden. Ikke bump eldgamletråder, lag heller nye.

Finansdepartementets midlertidigforskrift fastslår hvem som kan innføre motorvogn til Norge uten å betale avgifter til statskassen. Forskriften § 5 bokstav a fastslår at en person med fast oppholdssted i Norge kan føre utenlandsregistrert motorvogn inn i riket uten å betale avgifter dersom en berettiget person (person som er bosatt i utlandet) selv er med i vognen.

Din kjenning bør derfor ha med seg sin bror i bilen. Ellers kan det ligge an til et ganske heftig skatte- og avgiftskrav.

Lenke til kommentar

Han mener det er lov siden bilen IKKE står registrert på hans navn. Står det på førerkortet at man kun har lov å kjøre norsk registrerte biler ?

Er litt i tvil her om han har rett eller ikke :/

Det her var vel oppe i nyhetene for noen år tilbake.

En person hadde blitt tatt i å kjøre en utenlandskregistrert bil. Han fikk ikke forelegg eller bot men en regning på tilsvarende det bilen han kjørte ville koste å registrere i Norge.

Edit:

I samme åndedrag ble det vel nevnt at en eller annen politiker faktisk hadde gjort det samme på en slags markeingsdag for ett eller annet. Det ble gjort foran kamera mener jeg men han slapp nok unna. Husker jeg ikke feil var det Stoltenberg.

Edit2:

http://www.dinside.no/792872/utenlandske-biler-hold-deg-langt-unna

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...