Gå til innhold

Bytte til SSD, Acer 3820T


Anbefalte innlegg

Noen som vet hvor vanskelig det er og bytte fra vanlig harddisk til SSD disk i en bærbar PC? Det er snakk om en Acer 3820 TimelineX. Finnes det SSD i samme fysiske størrelse som den som står i maskinen fra før? Og er det en slags plugg som bare kobles rett over, eller må man til med lodding og greier? ermm.gif

 

Og hva skal jeg se etter MLC baserte? SLC? Kom gjerne med anbefalinger til meg om produkter.

 

Takk for eventuelle svar. :)

Endret av pOOf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

på en skala fra 1 til 10 hvor 10 er vanskligst vil jeg si det er en 1'er

alt ligger klart, både harddisker og SSD'er kommer i standard størrelse/festehull og tilkoblinger.

det er vanskelig å komme med en konkret anbefaling uten at du sier noe om bruken og budsjettet.

Lenke til kommentar

Ja kanskje litt lurt og skrive noe om det. :) Jeg ønsker SSD fordi da vil maskinen bli raskere og kjøligere. Bruker maskinen bare til surfing, filmtitting og kontoroppgaver. Trenger ikke mer enn 100GB ca. :) Pris ikke så viktig, kan betale litt ekstra for kvalitet. Er det bare og skifte noen plugger fra harddisken til SSD disken altså?

Endret av pOOf
Lenke til kommentar

nei dette kunne tilogmed bestemor fått til. du trenger omtrent ikke være forsiktig engang.

 

de fleste maskiner har eget lokk på undersiden for bytte av hdd. åpne opp og titt litt;) ingenting som sprenger av at du skrur opp noen skruer. bare koble ut strømen og ta ut batteriet før du begyner å filke.

 

ser ut til at den acern din bruker standard 2,5" hdd. da passer de fleste ssd helt fint.

 

tipper DETTE er en god middelvei mellom plass, ytelse og pris.

Lenke til kommentar

ja, det bør du vel få til ved å følge et par guider på google. hvis ikke kan du laste ned windows 7 versjonen du har og skrive ned lisensnøkkelen din. drivere finner du online, og med dette slipper du unna bloatware som acer wallpaper, acer helping gadget, acer bloatware software eller norton naggingbitch free trail;)

Lenke til kommentar

Det er ikke noe problem å bytte fra hard disk til SSD. OEM versjonen som kommer med laptoper er aktivert for nesten alt. Skiftet hard disk i madamen sin latop, ikke noe problem i det hele tatt. Og jeg tror ikke nøkkelen låser seg til hovedkortet i laptoper (skal dog ikke si dette for sikkert), det er nok spesielle OEM versjoner som blir brukt der, ikke den samme som du kan kjøpe i en butikk.

 

Hadde problemer med min laptop, ganske store problemer også, så hovedkort, skjermkort og en hard disk ble skiftet, null protester fra Windows 7 da jeg la inn backup kopien jeg hadde tatt.

Lenke til kommentar

Dropp installering om OSet du bruker i dag er helt okei.

 

Kjøp heller en HD kabinett, slik DENNEfra Dustin.no. Koster kr 129,- og da kan du bruke din næverende HDD som ekstern disk når du har byttet om.

 

Det du gjør, er å kjøpe en slik tom kabinett. Dytter inn den nyinnkjøpte SSD inn i den, og kobler den på din lappis med USB kabelen. Så tar du en sjekk om SSDen må formateres osv., og når det er klart .... og disken fungerer.

 

Da henter du et program som heter XXCLONER. Den finner din nyinnkjøpte SSD og spør om du er klart over at alt vil slettes på disken. Selvfølgelig er du klar over det :)

Disken er jo helt ny, og da er da bare å sette igang klone prosessen. Tar 2-3 timer, så er alt ferdig. Gå da inn i BIOS, og endre oppstarten slik at USB disken starter først opp. Slik kan du sjekke om alt virkelig er på stell med OSet på din nye SSD.

 

Om alt er iorden, så bytter du disker slik andre allerede har forklart deg.

 

Vips er du på nettet med ny SSD. Det har kanskje ikke tatt 3 timer engang, og alt er på sin vante plass ;-)

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Hørtes jo greit ut det. Tror du en uten alt for mye datakunnskaper også får det til? :p Så da får jeg samme innhold på SSD disken som på harddisken? Og hvis noe går galt i "klone-prosessen", vil det da gå galt på harddisken som sitter i laptopen også? :p

Lenke til kommentar

Dropp installering om OSet du bruker i dag er helt okei.

 

Kjøp heller en HD kabinett, slik DENNEfra Dustin.no. Koster kr 129,- og da kan du bruke din næverende HDD som ekstern disk når du har byttet om.

 

Det du gjør, er å kjøpe en slik tom kabinett. Dytter inn den nyinnkjøpte SSD inn i den, og kobler den på din lappis med USB kabelen. Så tar du en sjekk om SSDen må formateres osv., og når det er klart .... og disken fungerer.

 

Da henter du et program som heter XXCLONER. Den finner din nyinnkjøpte SSD og spør om du er klart over at alt vil slettes på disken. Selvfølgelig er du klar over det :)

Disken er jo helt ny, og da er da bare å sette igang klone prosessen. Tar 2-3 timer, så er alt ferdig. Gå da inn i BIOS, og endre oppstarten slik at USB disken starter først opp. Slik kan du sjekke om alt virkelig er på stell med OSet på din nye SSD.

 

Om alt er iorden, så bytter du disker slik andre allerede har forklart deg.

 

Vips er du på nettet med ny SSD. Det har kanskje ikke tatt 3 timer engang, og alt er på sin vante plass ;-)

 

Lykke til.

 

Virker dette på windows 7, jeg fikk til å clone, men ikke å boote?

Endret av RadGravity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...