Gå til innhold

Nokon andre som er for liberalisme her ?

Anbefalte innlegg

Jeg er liberalist på den måten at jeg mener skatter og avgifter burde være så lave som mulig, og at det skal være lov å kjøpe og selge alt det er fysisk mulig å kjøpe og selge. Samtidig er jeg tilhenger av sosiale sikkerhetsnettverk av rent pragmatiske hensyn, delvis for å unngå sosial uro og delvis for økonomien sin skyld (som ikke er tjent med at en synlig prosentandel av befolkningen mangler kjøpekraft). Jeg har ingen partilojalitet, men stemmer som regel Høyre eller Venstre avhengig av dagsformen, synes også FrP har en del god politikk.

Så får vi bare krysse fingrene for at det endelig blir en blå regjering i 2013. Høyre og FrP er nødt til å samarbeide hvis høyresiden skal nå frem, og sammen tror jeg de kan få til mye godt for oss liberalister.

Ser at Hong Kong og Singapore er trukket frem som eksempler på stygg liberalisme. Da er det kanskje viktig å få med at tross sosiale forskjeller er det disse to stedene som har høyest gjennomsnittsinntekt og levesandard i hele Øst-Asia.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er liberallist i den forstand at jeg ønsker mest mulig frihet til enkeltmennesket. For at alle skal ha samme mulighet til frihet må det legges tilrette for et sikkerhetsnett for de svakeste også. Jeg er for at skatter og avgifter samles om store poster og man fjerner en stor del av byråkrati, reguleringer og særavgifter, og at avgifter faktisk skal betale for det formålet de har. Mao flat skatt og lite byråkrati. Byråkrati blir ikke velferd og gode tjenester selv om AP og SV vedtar det.

I mine øyne er "praktisk" liberalisme langt fra frislipp av økonomien og sosiale tjenester. Men det og holde det på et så lavt som mulig nivå, med en så liten som mulig stat med minst mulig kontroll over innbyggerne.

Jeg stemmer også FrP, fordi jeg ser forbi billig øl og sprit og ser at partiet faktisk gjør det bedre enn de fleste andre partier hva det angår effektiv bruk av midler og å prioritere mennesker foran kulturhus, byråkrati og reguleringer.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er for liberalisme. Med i FrP, men stemmer av praktiske årsaker DLF.

DLF står for en helt ekstrem omveltning av samfunnet

Det trengs!

noe ala revolusjonen de snakker om fra kommunistsiden.

På ingen måte. De vil ha fredelig revolusjon.

Ev anarki som blir utfallet om DLF skal få det som de vil.

Nei, DLF er for en stat, men de ønsker å begrense statens makt til å beskytte individets rettigheter.

Jeg vil bare ha mer personlig frihet, mindre overvåking, at staten skal blande seg mindre inn i ting.

Det er akkurat det DLF vil også.

Endret av stalagmitt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg mener DLF krenker friheten til et verdig liv (Ikke valgfriheten) pga at de er for å fjerne en stor del av sikkerhetsnettverket, derfor sympatiserer jeg mer med FrP; selv om de til tider ikke er så veldig liberale.

For meg står ikke politikk egentlig mellom ideologier, men mellom hvem som bruker penger mest effektivt og prøver å ha en tankegang om å gi mest mulig tilbake for pengene, Der ser jeg kun FrP, demokratene og DLF som alternativer. DLF blir et parti som kommer til å slite under SV/RØDT syndromet: Ideologi fremfor sunn fornuft og fakta. Demokratene er et parti jeg ikke ville tatt i med ildtang.

Lenke til kommentar

Jeg synes DLFs samfunnsmodell er interessant rent teoretisk sett, men den vil aldri bli realisert i Norge i vår levetid så å stemme DLF blir etter min mening å svekke liberalismens sak, da man kunne brukt stemmene til å støtte gangbare partier som Høyre og FrP.

Lenke til kommentar

Jeg mener DLF krenker friheten til et verdig liv

Da tar du feil.

For meg står ikke politikk egentlig mellom ideologier, men mellom hvem som bruker penger mest effektivt

Hva du anser som effektivt reflekterer hvilket ideologi du har.

DLF blir et parti som kommer til å slite under SV/RØDT syndromet: Ideologi fremfor sunn fornuft og fakta.

Det er feil. DLF sin filosofi er annerledes. Siden filosofien deres er sann kan partiet være både ideologiske og fornuftige/faktaorienterte samtidig.

Demokratene er et parti jeg ikke ville tatt i med ildtang.

Enig.

Nå ble jeg nysjerrig. Vil du utdype hva disse praktiske årsakene er?

FrP går dessverre stadig mer i sosialistisk retning. En stemme på DLF er et signal til de borgerlige partiene om at de må snu.

den vil aldri bli realisert i Norge i vår levetid så å stemme DLF blir etter min mening å svekke liberalismens sak

Helt uenig. DLF er det eneste liberalistiske partiet i Norge. Alle de borgerlige partiene er sosialdemokratiske og beveger seg mer og mer mot venstre. Hvis du er imot dette må du stemme DLF. Å stemme på "liberalistiske" partier som FrP og Høyre når de beveger seg mot venstre er å svekke liberalismens sak.

DLF trenger ikke mange stemmer for å få innflytelse. Hvis liberalister begynner å stemme DLF, da kan DLF havne på vippen. Partiet vil da støtte en borgerlig regjering, men på 1 betingelse; at FrP og Høyre ikke utvider byråkratiet, øker skattene, innfører flere påbud, osv.

Endret av stalagmitt
  • Liker 3
Lenke til kommentar

En irrasjonell befolkning krever ett irrasjonelt styresett. Med dette i bakhodet kan man vel konkludere med at liberalisme ikke har livets rett?

Vi vil heller ikke oppleve noen stor grad av liberalisme så lenge dagens partisystem opprettholdes.

Lenke til kommentar

DLF kan i beste fall få et par representanter som henger seg på alt Høyre/FrP finner på, da alternativet blir å støtte venstresiden eller ikke bety noe overhodet.

Jeg blåser langt i ideologi og jeg er ikke opptatt av å få et fullstendig liberalistisk samfunn av den enkle grunn at det er usannsynlig. Målet mitt er kun å trekke Norge ørlite grann mer i liberalistisk retning, og det er det kun Høyre og FrP som har utsikter til.

Å stemme DLF er greit hvis man er mest opptatt av å ta et ideologisk standpunkt og ikke så mye av å få til reelle forandringer.

Lenke til kommentar

Personlig er jeg ganske sikker på at DLF-politikere, i likhet med andre alle politikere som ønsker seg oppover i systemet, vil se seg pent nødt til å erstatte gode idealer med normert skolering ganske så fort. Finnes det en prominent politiker i Norge som ikke har rævsleiket seg til sin posisjon? Finnes det en prominent politiker i Norge som tør å stå for sine idealer? Jeg ser rett og slett ikke hvordan DLF skal være noe annerledes enn andre partier. Det holder ikke med et fredens budskap på papiret når man skal inn i Norges manipulerende maktelite.

Moralen er: Ønsker du å bli politiker? Endre Norge? Gi faen, det fungerer ikke.

Endret av Magnusjs
  • Liker 2
Lenke til kommentar

En irrasjonell befolkning krever ett irrasjonelt styresett. Med dette i bakhodet kan man vel konkludere med at liberalisme ikke har livets rett?

Hvis du er irrasjonell, hvordan kan du vite at dette er en rasjonell konklusjon? Eller er du annerledes enn resten av befolkningen?

Vi vil heller ikke oppleve noen stor grad av liberalisme så lenge dagens partisystem opprettholdes.

Joda, det er bare å stemme liberalistisk.

DLF kan i beste fall få et par representanter som henger seg på alt Høyre/FrP finner på

Nei, DLF kommer ikke til å gjøre dette.

Jeg blåser langt i ideologi

Nei, det gjør du ikke.

Målet mitt er kun å trekke Norge ørlite grann mer i liberalistisk retning

Det vil du ikke klare uten å stemme DLF. Alle de borgerlige partiene beveger seg mot venstre. En stemme på FrP er dessverre en stemme mot individuell frihet.

Å stemme DLF er greit hvis man er mest opptatt av å ta et ideologisk standpunkt og ikke så mye av å få til reelle forandringer.

Det er feil.

Jeg er liberallist i den forstand at jeg ønsker mest mulig frihet til enkeltmennesket. For at alle skal ha samme mulighet til frihet må det legges tilrette for et sikkerhetsnett for de svakeste også.

Alle er for frihet. Å være liberalist betyr ikke at man er for frihet, men at man er for frivillighet og imot undertrykkelse.

Personlig er jeg ganske sikker på at DLF-politikere, i likhet med andre alle politikere som ønsker seg oppover i systemet, vil se seg pent nødt til å erstatte gode idealer med normert skolering ganske så fort.

DLF avviker ikke fra prinsippene sine.

Finnes det en prominent politiker i Norge som tør å stå for sine idealer?

Ja. Alle de andre partiene har politisk makt som ideal. DLF er annerledes. Du bør lese om hva de står for.

Endret av stalagmitt
Lenke til kommentar

Personlig er jeg ganske sikker på at DLF-politikere, i likhet med andre alle politikere som ønsker seg oppover i systemet, vil se seg pent nødt til å erstatte gode idealer med normert skolering ganske så fort.

Nei, dere er jo ikke et stort parti ennå.

Ja. Alle de andre partiene har politisk makt som ideal. DLF er annerledes. Du bør lese om hva de står for.

Dere kommer til å gå bort fra deres idealer når dere skal prøve å komme opp og frem i Stortinget. Det finnes vel knapt et parti i verdenshistorien hvis idealer har overlevd.
Lenke til kommentar

Nei, dere er jo ikke et stort parti ennå.

Målet deres er heller ikke bli store for storhetens skyld.

Dere kommer til å gå bort fra deres idealer når dere skal prøve å komme opp og frem i Stortinget. Det finnes vel knapt et parti i verdenshistorien hvis idealer har overlevd.

DLF søker seg ikke opp og frem i Stortinget. De andre partiene avviker fra løftene sine fordi hovedmålet deres er makt. De ønsker å styre hele samfunnet. De tror de er guder og at verden ville vært mye bedre hvis bare de selv fikk være diktator. DLF er annerledes. DLF er liberalister, og liberalister vet at samfunnet blir best dersom hver enkelt bestemmer over sitt eget liv og ingen andre.

Jeg aner ingen stor fremtid for DLF hvis tilhengerne deres argumenterer med postulater.

Når folk kommer med postulater som "liberalismen fungerer ikke" er det bedre å si "du tar feil" enn å holde kjeft. Den som tier samtykker.

Liberalister oppfordrer først og fremst folk til å opplyse seg selv på egenhånd. Man kan ikke legge ut doktorgradsavhandlinger og copypaste hele bøker på et forum.

Endret av stalagmitt
  • Liker 2
Lenke til kommentar

DLF søker seg ikke opp og frem i Stortinget. De andre partiene avviker fra løftene sine fordi hovedmålet deres er makt. De ønsker å styre hele samfunnet. De tror de er guder og at verden ville vært mye bedre hvis bare de selv fikk være diktator. DLF er annerledes. DLF er liberalister, og liberalister vet at samfunnet blir best dersom hver enkelt bestemmer over sitt eget liv og ingen andre.

Penger vil i større grad styre livene til folk enn hva det gjør den dag i dag. "Fattige folk" (alle med dårlig råd) vil leve i stadig usikkerhet og fattigdom - og innskrenket frihet. Bare de med god råd kan leve og ha det bra i et slikt samfunn..

Lenke til kommentar
Målet deres er heller ikke bli store for storhetens skyld.
Nei, men for å bli store må DLF drite i sine idealer. Det er sånn politikken i Norge fungerer i praksis - skal man sanke stemmer blant massen, må man være snille og demokratiske og helst bare pule i misjonærstilling. Dette er ikke kritikk mot DLFs idealer, men et så godt som ubestridelig faktum. Politikere med makt er roboter av systemet, og kjemisk fri for idealer.

DLF søker seg ikke opp og frem i Stortinget. De andre partiene avviker fra løftene sine fordi hovedmålet deres er makt. De ønsker å styre hele samfunnet. De tror de er guder og at verden ville vært mye bedre hvis bare de selv fikk være diktator.
Politikerne går inn i politikken med ønske om å forandre kjempemye, og det er flott og bra. Så finner de ut at veien opp til toppen innebærer en total overgivelse til systemet. Så skoleres de til å si det Hvermannsen har blitt lært opp til at er en korrekt måte å fremstå i media på. Så er de flotte sosialdemokrater som egentlig sier det samme som alle andre. Og da er man gode borgere.
Lenke til kommentar

DLF må være det tåpeligste partiet i Norge...

Nei, det er det eneste partiet i Norge som står for det som er riktig. Andre partier, som FrP og Høyre, sier mye riktig, men er dessverre sosialdemokrater i praksis.

Å i det hele tatt skrive at kapitalismen er det mest rettferdige samfunnsystemet, forteller det meste om intelligens-nivået hos disse menneskene...

Kapitalisme er det eneste rettferdige samfunnssystemet. Det er ingen rettferdighet i å stjele.

Penger vil i større grad styre livene til folk enn hva det gjør den dag i dag.

Dessverre. Politikk vil nok styre i større og større grad.

"Fattige folk" (alle med dårlig råd) vil leve i stadig usikkerhet og fattigdom - og innskrenket frihet. Bare de med god råd kan leve og ha det bra i et slikt samfunn..

De fleste har god råd i et liberalistisk samfunn. Det er i sosialistiske samfunn at du finner mest fattigdom og elendighet.

Nei, men for å bli store må DLF drite i sine idealer.

Ikke når folks ideer endres. Først må folks ideer endres. SÅ kan DLF bli store.

Det er sånn politikken i Norge fungerer i praksis - skal man sanke stemmer blant massen, må man være snille og demokratiske og helst bare pule i misjonærstilling. Dette er ikke kritikk mot DLFs idealer, men et så godt som ubestridelig faktum.

Det et faktum i dag, men DLFs mål er ikke å bli store i dag. Ideene som preger samfunnet er ikke som naturlovene. Naturlovene er faste. Folks ideer kan endres.

Politikerne går inn i politikken med ønske om å forandre kjempemye, og det er flott og bra. Så finner de ut at veien opp til toppen innebærer en total overgivelse til systemet. Så skoleres de til å si det Hvermannsen har blitt lært opp til at er en korrekt måte å fremstå i media på.

Det er fordi deres fremste mål er politisk makt, og fordi de mangler riktige prinsipper. DLF er annerledes. Du bør lese om hva de står for og ikke minst hvorfor.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...