Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Saksøke telefon selgere ?

Anbefalte innlegg

Hei sann :dontgetit:

Jeg blir plaget ekstra mye av telefonselgere fra utlandet nå for tiden. Det jeg råder er å se denne videoen, for å skjønner hva jeg skal inn på her.

Er det mulig å gjøre som det blir sakt i videoen, her i Norge? altså saksøke osv.

(off topic): idag var det en telefonselger som ga meg feil informasjon av selvskapet sitt, siden han skjønte at jeg hadde spurt han tidligere om navnet og selvskapet hans.

Beklager for norsken min! :(

Endret av Lena Johanna
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer ingen vei med å saksøke utenlandske selskaper. Hvis du har reservert deg mot telefonsalg hos brønnøysundsregisterene, kan du alltids annmelde for trakkasering. MEN det er et smutthull, er du kunde hos noen, eller kjøpsvilkårene hos noen har inkludert at din personalia kan videreselges til markedsføringsselskaper, har du ingen bein å stå på. Til og med enkelte idrettslag selger medlemslistene sine, de gjorde det hvertfall før.

Beste er å snakke med mobiloperatøren om de kan blokkere de spesifikke nr. som de ringer fra, (sjult nummer er ikke sjult nummer for noe annet enn din telefon).

Ellers er det å bytte nr. en lur idé...

-frank

Lenke til kommentar

Du kan "reservere seg mot markedsføring ved telefon eller adressert post ved å registrere navn, adresser og telefonnumre i det sentrale reservasjonsregisteret for direktemarkedsføring (Reservasjonsregisteret)", i følge Markedsføringsloven, § 12. I følge § 13, er det forbudt å drive markedsføring på telefon eller i adressert post til personer som står i Reservasjonsregisteret. Det står derimot at firmaer kan kontakte deg dersom du har selv ønsket å blitt kontaktet.

I følge § 9, er aggressiv handelspraksis " i sin konkrete sammenheng og etter en helhetsvurdering, ved trakassering, tvang, herunder bruk av fysisk makt, eller utilbørlig påvirkning er egnet til vesentlig å begrense forbrukernes valgmuligheter eller atferd i forbindelse med en ytelse. Med utilbørlig påvirkning menes utnytting av en maktposisjon i forhold til forbrukere for å utøve press, også når det ikke trues med eller brukes fysisk makt, på en måte som vesentlig reduserer forbrukernes evne til å treffe en informert beslutning"

Å reservere seg i registeret gjelder ikke ved markedsføring i eksisterende kundeforhold.

I følge § 16, skal den som ringer opplyse hvor de har fått personopplysninger om deg fra.

Den som overtreder § 13, kan straffes med bøter og fengsel i inntil 6 måneder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...