wasco Skrevet 4. juli 2011 Del Skrevet 4. juli 2011 Herlig å endelig få se noen av panoramabildene dine i fult format Veldig bra dette Lenke til kommentar
Mystikus Skrevet 4. juli 2011 Del Skrevet 4. juli 2011 Et meget fint panoramautsnitt, Erik - med flott gulfarge i rapsåkeren:) Opplever bildet som uskarpt, spesielt i forgrunnen, men ser det mangler struktur blant trærne også. Dine tekniske valg iht kamera virker noe ut av balanse(A) Om du hadde valgt F11 så kunne du senket iso til ca 1000. Og om du senker lukkertiden til 1/320 så kan du ytterligere senke iso til 320. Og ved disse innstillinger så ville hyperfocal dist (der du bør ha fokus for uendelig skarphet) være på rundt 117 meter. Du får et område på ca 60 meter fra kamera som ikke blir i fokus og som kalles "Near Limit" Det ville være en fordel om du tok en rad med bilder der du fokuserer slik at de nærmeste 60 meter også blir skarpe. Her ble det mye teori, men håper at du forsto sammenhengen i mine betraktninger. Vennlig hilsen Birger:) Lenke til kommentar
eriknor Skrevet 4. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2011 Som jeg nevner i beskrivelsen under bildet, var valg av ISO en ren forglemmelse. Vanligvis bruker jeg ISO200 på landskapsbilder. Jeg mener å huske at jeg la fokus ca. midt i den gule åkeren. At trærne i bakgrunnen mangler detaljer, tror jeg skyldes høy iso og stor avstand. Nå er det bare de 3-4 nærmeste metrene som er ute av fokus. Vanligvis sjekker jeg dybdeskarpheten i søkeren, men jeg hadde slik motlys at det var vanskelig å se. Teorien er grei den, men jeg syns det er bedre å prøve seg frem enn beregne avstand til fokuspunket. Du ser det ikke på graderingen i kameraet og det er ikke så enkelt å måle visuelt heller. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg