olavmyren84 Skrevet 4. juli 2011 Del Skrevet 4. juli 2011 Hei, er litt usikker på om det er riktig formel, men kan beskrive bruksområdet. I celle A2 har jeg en rullegardin med en rekke verdier. Kan si at i celle A2 har jeg følgende verdier; brødskive, kjøttkake, biff, kylling. Når jeg velger f.eks. brødskive i celle A2, vil jeg at celle B2, D2 og E2 gi en forhåndsbestemt verdi. De verdiene har jeg lagret i samme regneark i feks celle Q2, Q3 og Q4. Fremfor å taste inn verdiene manuelt, vil jeg at når jeg velger en verdi i A2, så skal det automatisk fylles inn verdier i B2, D2 og E2. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 Bruk heller finn.rad Slik: =FNN.RAD(A2;Q1:T3;2) litt mer logisk forklart. =FINN.RAD(søkeverdi;forhåndsbestemt verdi du vil hente;rad du skal ha info fra) Husk at om du setter brødskive i A2 må brødskive også stå i Q-raden ett sted. tallet 2 indikerer at du vil ha celle 2 bortenfor brødskive(celle 1 er der det står brødskive) Lenke til kommentar
olavmyren84 Skrevet 5. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2011 Fant en annen måte å gjøre det på. Celle A3: =HVIS(A2="Brødskive";Q$2) Når man skriver eller velger Brødskive i celle A2, vil forhåndsdefinert verdi dukke opp i celle A3. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 en hvis-setning funker bra. problemet er når du har brødskive, kjøttkake, biff, kylling og 15 andre ting du skal ha med senere.... Lenke til kommentar
olavmyren84 Skrevet 5. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2011 Helt sant, og folk flest går som regel lei av bare brødskiver året rundt. Er litt tidkrevende å legge på ny HVIS formel på den opprinnelige formelen for å legge til ny ting. F.eks. =HVIS(A2="Brødskive";Q$2;HVIS(A2="Biff";Q$3;HVIS(A2="Kylling";Q$4))) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå