Gå til innhold

Hvorfor i huleste tuppe ut arbeidstakere ved fylte 67?!

Anbefalte innlegg

Jfr denne saken som har vært i media i det siste, der en dame på 68 år rett og slett blir nektet av arbeidsgiveren sin å jobbe noe mer utover den absolutte aldersgrensen på 67 år. Hva inni rakkern er det for noe egentlig?!

På min arbeidsplass er grensen 70, og meg bekjent har de fleste arbeidsplasser et øvre tak for hvor lenge folk kan være i arbeid. Ikke en anbefalt grense, men en absolutt grense.

Kanskje jeg har misforstått et eller annet, men hvorfor i huleste skal vi ha et tak på hvor lenge folk kan jobbe i det hele tatt egentlig? I mitt unge hode virker det som at jo lenger folk står i arbeid, jo mer vinner vi ALLE på det.

Mer penger til staten i skatter, bedriften beholder verdifull kompetanse ogarbeidstakeren får anledning til å fortsette med noe han liker.

Er det noen som kan fortelle meg hvorfor mang bedrifter har en slik idiotisk regel? Om folk har lyyst å jobbe til de er 80, så er vel det bare bra. Eller?

:)

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jfr denne saken som har vært i media i det siste, der en dame på 68 år rett og slett blir nektet av arbeidsgiveren sin å jobbe noe mer utover den absolutte aldersgrensen på 67 år. Hva inni rakkern er det for noe egentlig?!

Kjenner ikkje saka du refererer til - truleg av di me bur i utlandet no - men generelt seier arbeidsmiljølova no, etter siste endringen (frå januar 2010) DETTE om slike høve (§ 15-13a, 1. stykket):

Arbeidsforholdet kan bringes til opphør når arbeidstaker fyller 70 år. Lavere aldersgrense kan følge av annet grunnlag når grensen er saklig begrunnet og ikke uforholdsmessig inngripende, jf. § 13-3 andre ledd.

Til info: 13-3 seier at eit SAKLEG grunngjeve føremål for ulik handsaming av "case" etter arbeidsmiljølova ikkje er å rekna som diskriminering etter same lova,.

Det er altså SLUTT på noko absolutt grense på 67 i dag, tvert imot er oppseiing berre med den grunnen diskrimingering etter arbeidsmiljølova no. Nokre arbeidsgjevarar har kanskje ikkje fått det med seg?

Ellers er eg veldig samd med deg at mange over 70 er høgst verdifulle i arbeidslivet. Eg trur likevel det er godt å ha ei grense kor arbeidsgjevar kan gje orden "gå av", rett og slett av di nokre eldre og misser kontakt med røyndommen. Dei trur til slutt - som absolutt einaste på arbeidsplassen - at arbeidsplassen vil bresta totalt saman om dei sluttar. Sanninga er at dei kanskje etter kvart er vortne ei sperre for utvikling der i staden for det aktivumet dei sjølv trur dei er (og som dei mykje mogeleg var tre eller fem år tidlegare). Så her bør det, meiner eg, vera arbeidsgjevar som får siste ordet, ikkje arbeidstakar, så lenge me snakkar om folk over 70. Men kasta folk av di dei er 67, AV DI dei er 67? For det eine altså ulovleg i Noreg, og for det andre temmeleg kortsynt tenkjing etter mitt syn. Me har sjølv periodevis innleigd arbeidskraft godt over 70, arbeidskraft som gjer minst like godt arbeid som "ungdom" på 30 (dei har nett same akkord og leverer minst like god "vare"). At dei i tillegg er eit godt føredøme for "ungdommen" kva gjeld framferd og "metodikk" vert jo berre bonus!

Lenke til kommentar

Man burde bli tvunget til å gå av etter man blir 60 år. Hvem ønsker å gå til en lege som er 60? I en stor bedrift, så er gamlingen lite innovative. De ønsker at alt skal være som det var. Folk lever for lenge, folk må få barn tidligere, og dø yngre. Ellers tørker samfunnet inn.

Lenke til kommentar

Man burde bli tvunget til å gå av etter man blir 60 år. Hvem ønsker å gå til en lege som er 60? I en stor bedrift, så er gamlingen lite innovative. De ønsker at alt skal være som det var. Folk lever for lenge, folk må få barn tidligere, og dø yngre. Ellers tørker samfunnet inn.

Vet ikke med deg, men jeg vil mye heller gå til en lege på 60+ som er komfortabel i yrket, en å gå til en nyutdannet lege som haster seg gjennom pasienter i et forsøk på å bygge karriere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vet ikke med deg, men jeg vil mye heller gå til en lege på 60+ som er komfortabel i yrket, en å gå til en nyutdannet lege som haster seg gjennom pasienter i et forsøk på å bygge karriere.

Synd for deg at det ikke er du som bestemmer dette selv, når alderen kryper over 70, da. Slike avgjørelser tas sentralt i Norge, du får ikke bestemme risiko selv.

Lenke til kommentar

Den enkelte bedrift bør ta ein vurdering av den ansatte. Det finnes nok av personar over 67 år som er godt i stand til å utøve jobben sin.

Lenke til kommentar

Den enkelte bedrift bør ta ein vurdering av den ansatte. Det finnes nok av personar over 67 år som er godt i stand til å utøve jobben sin.

Nei. Det går ikke. Ikke når byråkrater sier at det ikke går. Herregud, hva er du for en rebelsk slask? Voks opp, for faen.

Lenke til kommentar

Nei. Det går ikke. Ikke når byråkrater sier at det ikke går. Herregud, hva er du for en rebelsk slask? Voks opp, for faen.

Kvifor går det ikkje?

Fordi staten har bestemt at det ikke går. Det er farlig med gamle arbeidstakere, derfor må man passe på kundemassen ved å ta en felles avgjørelse. Hvis du har så mye imot sosialdemokratiet og sentralismen i Norge, kan du ikke bare flytte din vei?

Lenke til kommentar

Fordi staten har bestemt at det ikke går. Det er farlig med gamle arbeidstakere, derfor må man passe på kundemassen ved å ta en felles avgjørelse. Hvis du har så mye imot sosialdemokratiet og sentralismen i Norge, kan du ikke bare flytte din vei?

Eg har vel aldri påstått at eg er imot sosialdemokratiet og sentralismen? Ikkje legg meir i innlegga enn det som står der takk. Min einaste ytring så langt i tråden er at folk brude få anledning til å jobbe etter dei er fylt 67 år.

Lenke til kommentar

Eg har vel aldri påstått at eg er imot sosialdemokratiet og sentralismen? Ikkje legg meir i innlegga enn det som står der takk. Min einaste ytring så langt i tråden er at folk brude få anledning til å jobbe etter dei er fylt 67 år.

Da er du tydelig imot sosialdemokratiet og sentralismen. Det er imot sentralismens natur å la sammensetning av arbeidstakermassen defineres perifert. Det er rett og slett en farlig tanke som går sosialdemokratiet midt imot. Tenk om det spredte seg til andre områder? Tenk om barn ikke skulle gå på en og samme skole, bli foret med en og samme læreplan med formaninger om likestillingsindoktrinering og humanismeindoktrinering. Tenk om folk selv skulle få bestemme hva slags risiko de ville inngå ved å la seg behandle for sine vonde tær, istedenfor å la bestemte arbeidsgrupper få monopol ved lovgiving og statsordninger? Tenk om du kunne velge leverandør av telefoni sel... vent litt, jeg mener tenk om du kunne velge om du ville betale tv-lisens selv? Tror du ikke samfunnet da ville druknet i propaganda? Tror du ikke at innbyggerenes kulturelle nivå ville nivellert som en stein? Du er en skummel og en farlig, farlig person. Jeg stemmer for at du må få 20 mg zyprexa, og så bør du legges i belter. Omgående.

Lenke til kommentar

Synd for deg at det ikke er du som bestemmer dette selv, når alderen kryper over 70, da. Slike avgjørelser tas sentralt i Norge, du får ikke bestemme risiko selv.

Javel, og kva tid slutta ein å avgjera slikt sjølv i Noreg? Kva er det - heilt konkret - som HINDRAR ein i å gjera slik Hello Kitty ytrer ynskje om?

ER du så lite opplyst, eller GJER DU DEG så lite opplyst? Ut frå kva du ellers skriv, tenkjer eg jo mitt om den saka...

Lenke til kommentar

Da er du tydelig imot sosialdemokratiet og sentralismen. Det er imot sentralismens natur å la sammensetning av arbeidstakermassen defineres perifert. Det er rett og slett en farlig tanke som går sosialdemokratiet[/b} midt imot.

Kvifor blander du her sosialisme og sentralisme her? Er det eine avhengig av det andre, og i tilfelle kvifor. Kvifor går den tanken SOSIALDEMOKRATIET imot. UTDJUP, please!

Lenke til kommentar

Skjønner det når det kommer til jobber som krever gode fysiske evner som godt syn osv. yrker som leger, piloter osv burde absolutt ha en grense der de sjekker om de er like egnet lengre, og vis de er det gi de ny "kontrakt" på 1-2år eller noe.

Men i vanlige yrker der ingen spesielle fysiske eller psykiske krav er et must, ser jeg ikke noe problem at gamlinger for jobbe. De er jo faktisk kansje mest erfaren, og som regel veldig hyggelig og vennlige : )

Lenke til kommentar

Javel, og kva tid slutta ein å avgjera slikt sjølv i Noreg? Kva er det - heilt konkret - som HINDRAR ein i å gjera slik Hello Kitty ytrer ynskje om?

ER du så lite opplyst, eller GJER DU DEG så lite opplyst? Ut frå kva du ellers skriv, tenkjer eg jo mitt om den saka...

LOL.

Aldersgrense for leger, og ønsket om å få jobbe videre.

Enda en artikkel

Helsepersonelloven

Derfor kan ikke Hello Kitty få det som han vil. Videre er det sterk kobling mellom SOSIALdemokratiet i Norge og sentralisme, sentralisme er det som har kjennetegnet Norge helt siden etter krigen, med sosialistisk propaganda og sosialistiske holdninger i befolkningen. Individuelle variasjoner er i den verdenen et onde. Samfunnet skal ikke tilpasse seg individenes behov, individene skal eksistere for samfunnet.

Til sistemann: fortell hvordan du vil sjekke om en lege er like egnet lenger, da. Det administreres per idag av SAFH. Hvordan skal byråkrater som ikke er medisinutdannet, kunne avgjøre hvorvidt en lege kan jobben sin eller ei? Kan ikke noen sentralister svare på det?

Lenke til kommentar

får jeg spørre hvordan du sjekker synet og hørselen din? problem solved.

Mange måter å sjekke syn og hørsel på. Hva slags grad av astigmatismus og presbyopi kan du ha for å fortsette i legejobben? Hvilke frekvenser kan du ha hvor stort tap i?

Lenke til kommentar

får jeg spørre hvordan du sjekker synet og hørselen din? problem solved.

Mange måter å sjekke syn og hørsel på. Hva slags grad av astigmatismus og presbyopi kan du ha for å fortsette i legejobben? Hvilke frekvenser kan du ha hvor stort tap i?

ja vis det er så mange måter å gjøre det på er det vell ikke noe problem da? Akkurat hvor de ulike grensene går, er det sikkert en haug med spesialister som kan svare deg på. Hvordan sjekker de synet til de som skal inn i militæret? Hvem gjør det? I rest my case.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...