Gå til innhold

Vurderer 5D, Verdt det?

Anbefalte innlegg

Hei. Vurderer å kjøpe meg 5D, Men nå har det vært ute i 2 og et halvt år om ikke jeg tar feil. Er jo et rått kamera, Det er vel ingen kameraer som tar det enda på samme pris område? Nå vet jeg ikke om når mark 3 kommer men regner med at det er lengre en jeg gidder og vente.

Er det andre kameraer rundt hjørnet som skal klare seg like bra eller bedre?

Det blir primært filming, men også en del photografi. Er 3d artist så blir og ta tekstur bilder i tillegg.

Slik som jeg tenker så er 5D sin videokvalitet så bra som du nesten kan få den om ikke en vil ha høyere fps. Men den har ikke autofokus på filming heller som er et minus, men ser det er mange som klarer seg ganske greit uansett.

Endret av StylaStyla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Vurderer å kjøpe meg 5D, Men nå har det vært ute i 2 og et halvt år om ikke jeg tar feil. Er jo et rått kamera, Det er vel ingen kameraer som tar det enda på samme pris område? Nå vet jeg ikke om når mark 3 kommer men regner med at det er lengre en jeg gidder og vente.

Det blir primært filming, men også en del photografi. Er 3d artist så blir og ta tekstur bilder i tillegg.

Slik som jeg tenker så er 5D sin videokvalitet så bra som du nesten kan få den om ikke en vil ha høyere fps. Men den har ikke autofokus på filming heller som er et minus, men ser det er mange som klarer seg ganske greit uansett.

Ingen speilreflekskamera er særlig verdt prisen hvis den primært skal brukes til filming.

Lenke til kommentar

Ingen speilreflekskamera er særlig verdt prisen hvis den primært skal brukes til filming.

Nei, selvfølgelig er ikke et kamera som er brukt til å filme House brukende til filming... :tease:

Lenke til kommentar

Nei, selvfølgelig er ikke et kamera som er brukt til å filme House brukende til filming... :tease:

Saken er vel den at til samme pris finner man nok videokameraer som slår speilreflekskameraene ganske klart.

Edit:

Tenker ikke kun bildekvalitet her for kvalitesmessig er mange DSLR kameraer veldig bra men ett kamera skal også håndteres og desverre er ett DSLR utformet for stillbilder og ikke filming.

Man kan derimot kjøpe en DSLR rigg som gjør dette mye enklere men en slik rigg koster vel rundt 15 000 kr og da blir det plutselig mye penger.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Altså, det vil bli brukt primært til filming, men en del til fotografi også og har lite lyst og bruke så mye penger på hver av delene når jeg kan få en temmelig badass filming i tilegg til fotokvalitet.

Ut fra det du sier så tror jeg at du kommer til å bli skuffet og at du ender opp med et videokamera som ikke gjør det du hadde forventet, og et stillbildekamera som kanskje (?) er bedre enn hva du trenger.

At en spec er "1080p" eller "FF" eller "brukt til å spille inn House" betyr ikke at du kommer til å lage gode videoer med det (selv om verdens PR-avdelinger vil ha oss til å tro det). Det betyr heller ikke at du _ikke_ kommer til å lage gode videoer/bilder. Hvilke forutsetninger har du, hvilke forventninger har du, og hvor mye tid/penger/energi kommer du til å bruke på prosjektet?

Hva med å kjøpe en 600D til en god slump mindre penger, og så oppgradere til 5Dmk3 når denne kommer dersom det gir mersmak? Magefølelsen min er at du finner ut at gode hjemmevideoer er enklest å få til med videokamera, og kanskje kjøper et konsument AVCHD-kamera i tillegg.

5Dmk2 har en sensor som er optimalisert for stillbilder på >20 megapixler noen få ganger per sekund. Når man bruker den til video så er det et stort kompromiss hvor hver tredje eller hver fjerde linje leses ut (alle andre pixler forkastes!). Håndgrepet er tilpasset stillbilder. Objektivene er tilpasset stillbilder. Det lossy formatet man lagrer i er begrenset.

Misforstå meg rett: VDSLR gir noen veldig spesielle muligheter som bare var mulig på svindyre proffe filmkamera tidligere: skikkelig lav DOF grunnet stor sensor og lyssterke objektiver, og filming i veldig dårlig lys grunnet stor lyssterk sensor. Hvis ikke disse to er spesielt viktige for deg så ser jeg ikke poenget med video på DSLR for deg.

Jeg har 7D som har +/- samme videomuligheter som 5Dmk2. Jeg bruker ikke video-funksjonen, og leter etter et vanlig konsument-videokamera med autofokus. Men det er altså mine evner, ambisjoner og bruksområde...

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Altså, det vil bli brukt primært til filming, men en del til fotografi også og har lite lyst og bruke så mye penger på hver av delene når jeg kan få en temmelig badass filming i tilegg til fotokvalitet.

Tror fint du hadde klart det med ett godt konsumer videokamera i prisklassen 3-4-5-6000 kr og trolig vil du også bli mer fornøyd med det til ditt bruk enn du vil bli med ett hvilket som helst speilrefleks til filming.

I tillegg kan du kjøpe ett lite kompaktkamera til å ta stillbilder med. Kvaliteten på små kompakter er ikke bare akseptamble men er faktisk veldig gode. Hold deg bare unna de aller billigste modellene, bedre å kjøpe en nedsatt utgått modell hvis du vil spare penger.

Lenke til kommentar

En liten ting jeg vil påpeke, er at det ikke bare krever et godt kamerahus som Canon 5D Mark II for å få kvalitet lignende house, men også godt utstyr. Under innspillingen av sesongavslutningen av House som du nevner, ble blant annet objektivene 24-70 og 70-200 brukt, noe av det beste Canon har å by på i sin objektivpark. I tillegg til disse to objektivene som koster henholdsvis 10 og 18.000, ble det også brukt en hel del andre objektiver, for ikke å snakke om en DSLR rigg.

Personlig ville jeg nok heller lagt penger i 600/60D, og investert i opptikk og annet utstyr, enn Canon 5D Mark II og en billig superzoom.

Det jeg prøver å si er at glasset også er svært viktig, og at en må legge penger i mer enn et godt kamerahus om en vil oppnå samme kvalitet som det house regissørene oppnådde :)

Endret av FredrikV.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En liten ting jeg vil påpeke, er at det ikke bare krever et godt kamerahus som Canon 5D Mark II for å få kvalitet lignende house, men også godt utstyr. Under innspillingen av sesongavslutningen av House som du nevner, ble blant annet objektivene 24-70 og 70-200 brukt, noe av det beste Canon har å by på i sin objektivpark. I tillegg til disse to objektivene som koster henholdsvis 10 og 18.000, ble det også brukt en hel del andre objektiver, for ikke å snakke om en DSLR rigg.

Personlig ville jeg nok heller lagt penger i 600/60D, og investert i opptikk og annet utstyr, enn Canon 5D Mark II og en billig superzoom.

Det jeg prøver å si er at glasset også er svært viktig, og at en må legge penger i mer enn et godt kamerahus om en vil oppnå samme kvalitet som det house regissørene oppnådde :)

Lysstyrke i optikken vil jeg påstå er det viktigste. Man får gode objektiv med høy lysstyrke til god pris der de fleste ikke ville sett forskjell på de optiske kvalitetene.

Forskjellene kommer bedre frem når autofokusen får kjørt seg men siden det ikke har autofokus (etter hva jeg forstod) er autofokushastighet og støy på autofokusmotor ikke ett stort tema.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...