Gå til innhold

HD opptak og avspilling med en tilkobling

Anbefalte innlegg

Det er en ting jeg lurer på :

Jeg har pr i dag

en tv uten HDMI

en motaker uten HDMI

og

en Opptaker ( HDD/DVD) som kun har en HDMI tilkobling.

HDMI trngs jo for å få HD

hvis jeg senere skaffer meg TV med HDMI og dekoder med HDMI.

hvordan kan jeg da få gjort et HD opptak og samtidig vist det på tv som HD ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmmm.. Intrikat problemstilling. Tenkte først på en TV med to HDMI inn og dekoder med to HDMI ut, men det strandet jo på at opptakeren (DVR) bare har en HDMI-kontakt (som er både inn og ut..)

Den mest brukervennlige løsningen er en hjemmekinoforsterker med HDMI-tilkoblinger for TV, dekoder, VCR/DVR, og evt Blu-Ray el. flere andre kilder. Da vil forsterkeren sende samme signal ut til VCR/DVR-tilkoblingene (både de analoge og digitale) som det som vises på TV'en, altså den inngangen som er valgt på forsterkeren, og når VCR/DVR er valgt som inngang vil opptakene kunne vises på TV'en.

Ellers er det muligens mulig å få til med en (evt flere, koblet på en eller annen merkelig måte) HDMI-splitter eller velger (evt flere, koblet på en eller annen merkelig måte), men det er jeg slett ikke sikker på...

Lenke til kommentar

jeg vet at det finne en slik løsning for scart.

HD dekoderne man bruker i dag sender jo også ut HD som SD på svart tilkoblingen.

Problemet opstår når man en gang i tiden kjøper seg en HD TV

For å velge inngang eller utgang for bildet på dekoderen så man ,å gjennom flere menyvalg hvis man skifter fra inngang ( opptak ) til utgang ( avspilling ) på opptakeren

Det er mulig jeg kunne få det til på den programmerbare fjernkontrollen, men lett blir det ikke.

Hjemkinoforsterkere har jeg ingen erfaring med så derfor vet jeg heller ikke hvordan det fungerer i praksis hvis man skifter mellom opptak og avspilling.

i tillegg så skal jo signalet sendes til tv når optaskeren ikke er i bruk

Selv om du forsøkte med en forklaring i forhold til hjemekino forsterker så hang jeg ikke helt med der.

hvis du får til en illusjon eller tegning så viille det vært supper.

nå er det ingen ting som haster , med mindre TV'n ryker.

Men det er greit å vite hvordan man kan gjøre det før det blir aktuelt

Lenke til kommentar

hvordan kan jeg da få gjort et HD opptak og samtidig vist det på tv som HD ?

Det kan du prinsippet ikke, annet enn å ta det opp på en PVR hvor det er vanskelig/umulig å eksportere opptakene. De som selger deg rettighetene til å se et program på TV vil ikke at du skal kunne ta opp annet enn analoge SD-opptak på en HDD/DVD-opptaker eller annet utstyr som gir deg mulighet til gi bort eller selge digitale kopier.

HDD/DVD-opptakere, i alle fall de jeg har sett, kan ikke ta opp fra HDMI-utgangen, som er en rein utgang, ikke inngang. Skal du ta opp fra ekstern kilde, må du som regel koble den til med SCART, f.eks. sånn:

post-140319-0-03916700-1309814486_thumb.gif

Da kan du se TV i HD uten kvalitetstap samtidig som du tar opp programmet. Men opptaket blir i noe redusert kvalitet, da det må overføres analogt i SD på SCART fra dekoder til opptaker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...