Gå til innhold

Flymekaniker / Flytekniker


Anbefalte innlegg

Hei !

 

Jeg lurte på hvordan det er å arbeide som en Flymekaniker / Tekniker

 

- er det mye arbeid og mye stress osv ..

 

- ca hvor mange timer jobber man dagen

 

- Hva ligger start lønna på

 

- Er det vanskelig å få jobb etter utdanning ?

 

og hvordan man kan bli flytekniker da man er flymekaniker.

 

Takker for alle svar ! ;)

Endret av Shaiya16
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Det er lite forskjell i å jobbe som flymekanikker enn å ha andre yrker. Du må vite hva du gjør og gjøre jobben riktig. Et fly tjener penger ved å være i luften, men der kan man ikke parkere hvis noe er eller går galt med flyet.

 

Det er mange som føler det stressende å ha en ansvarfull jobb og til tider kan det være travelt med klargjøring før flyet skal fly.

Hvordan du selv vil reagere finner du ut av.

Man begynner gjerne i jobben som fagarbeider under forutsetning av at du har fagarbeiderkompetanse.

Deretter kan man avlegge autorisasjonseksamen hos luftfartsverket og bli autorisert flymekaniker når man har tilstrekkelig erfaring og kompetanse.

 

Hvor mange timer man jobber pr dag er avhengig av hvilket selskap man jobber i og aktuell skiftplan.

 

Startlønnen er avhengig av selskapet man jobber i og hvilken kompetanse man har.

Jobber man som ufaglært hjelpearbeider uten ansenitet har man en helt annen lønn enn en autorisert flymekaniker.

Det er behov for flere års praksis før du kan bli autorisert.

 

Flere flyselskap at til tider tatt inn lærlinger og da er du i selskapet allerede hvor oppførsel, dyktighet og flid teller med ved vurdering av fortsatt ansettelse.

Vet det var en linje ved yrkesskolen i Stavanger for flymekanikere, men vet ikke om tilbudet fortsatt er der.

 

Du bør ha rimelig gode karaktærer i realfag og sprog hvis du skal utdanne deg videre til flymekaniker.

 

Lykke til!

Endret av reor
Lenke til kommentar

Hei

 

Er selv nettopp ferdig med Avionikk på Sola VGS.

 

Får å bli flymekaniker må man gå VG1 elektro, VG2 Flyfag og VG3 Avionikk eller Flymekaniker.

 

For å kunne bli tekninker må man bestå alle PART-147 eksamener for å få Basic så må man bestå type kurs på den flytypen man skal arbeide på senere. Minimumsalder for å bli tekniker er 21 år.

 

Når jeg var på utplassering hos SAS Tech på Gardermoen jobba vi fra kl 22 fram til kl 06 og de hadde en lønn på rundt 650 000 (tekniker og med skifttillegg). Startlønn blir vel rundt 3-350 000 ca, avhengig av selskap.

 

I klassen min var det 5 av 9 som fikk læreplass (3 av de i forsvaret) og i mekaniker klassen var det ca 9-10 av rundt 20 sånn ca.

Lenke til kommentar

Hvis man kun har studiekompetanse kan man søke seg inn på Forsvaret og gå to år hos de for å bli EASA godkjent mekaniker. Vet ikke da om man må ha noe fagprøve. Du kan sende en mail til forsvaret og høre med de.

 

Hvis man skal gå yrkeskole må man gå VG1 Elektro - VG2 Flyfag - VG3 Flymek/Avionikk

Lenke til kommentar

Tidligere var det krav til generell og spesiell praktisk erfaring og fagprøve i tillegg til teoretisk skolering for å bli flymekaniker.

 

Hvordan det er opplagt nu vet jeg ikke, men det enkleste vil være å kontakte Luftfartstilsynet direkte på mail eller telefon.

 

[email protected]

Telefon: 75 58 50 00

Luftfartstilsynets sertifikat- og eksamensenhet har telefontid på hverdager fra 12:00 til 14:30.

Lenke til kommentar

Takker for svar! :) Skal begynne på vg2 nå, så tror ikke jeg gidder å bytte linje til elektro. Forsvaret høres ikke så gale ut, men ser ut som de krever at man har gått elektrolinjen. Vet du hva det heter hvis man skal gå uten den kompetansen? Takker igjen for raskt svar :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...