Gå til innhold

Olympus legger lista høyere

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Interessant at den "mindre" modellen E-PL3 har både vippbar skjerm og høyere skuddtakt enn "flaggskipet" E-P3. Det er vel mer at modellene er "forskjellige" enn "bedre", antar jeg.

Men -jeg har også gitt opp i å skjelne mellom Olympus' 43-hus - de teppebomber jo med modeller så man skulle tro det var kompaktkamerasegmentet!

Lenke til kommentar

Men -jeg har også gitt opp i å skjelne mellom Olympus' 43-hus - de teppebomber jo med modeller så man skulle tro det var kompaktkamerasegmentet!

Det er egentlig ikke så vanskelig å skjønne. Først var det en serie (E-Px), så utvidet de med en serie til (E-PLx). Og nå kommer den tredje serien (E-PMx).

E-Px serien er toppmodellen (foreløpig) med mange kontroller for den avanserte amatøren. At E-P1 ble såpass raskt erstattet av en E-P2 var nok fordi førstnevnte manglet kontaktet til EVF-en.

E-PLx serien er mer beregnet på mannen i gata (ser på det som Canons EOS xx0D serie). E-PL1 var egentlig en katastrofe. Mye plastic fantastic og snåle begrensinger. E-PL2 fikset det. Dog litt merkelig at den erstattes allerede nå.

E-PMx er en ny serie, som nok er beregnet på de som må ha det så smått som mulig.

Lenke til kommentar

Problemet er at de "lavere" modellene (E-PLx) ofte later til å være bedre enn de "høye" modellene (E-Px) - derfor veldig vanskelig å velge. Og så så mange!!

Er 3 modeller egentlig så mange? Ellers er jeg enig i at det er litt tilfeldig hvilke modelelr som får hvilke funksjoner, men dette har nok litt med begrenset størrelse å gjøre også.

AtW

Lenke til kommentar

Åtte modeller på to år - E-P1, E-P2, E-PL1, E-PL2, E-PL1s, E-P3, E-PL3 og E-PM1, hvor de fleste langt på vei er det dønn samme huset - det er min bok i kategorien "mange".

Er det så mye enklere å velge mellom: D3000, D3100, D5000, D5100, D90, D7000, D300, D300s, D700, ... ?

Tja. De kjører rask takt på oppdateringene for å ta mer av dSLR og kompakt-markedet. Et av ankepunktene til speilløst har vært treg AF. Det andre har vært størrelsen. Ellers fikser de andre barnesykdommer slik at man ikke så lett kan si, ikke kjøp X fordi ...

Jeg syns Olympus begynner å få til noe bra nå jeg. Og for oss som ikke vinner i lotto, så kan vi få tak i billige 1. generasjon kameraer (E-P1 og E-PL1) på salg når siste generasjon kommer ;)

Panasonic har vel noe av det samme? Jeg har aldri forstått modellnavnen til Panasonic dog; G#, GH#, GF# noen fler ?

Men ellers ser det egentlig ut som 3. generasjon fra Olympus er samme kamera i forskjellige størrelser og antall funksjoner. Ikke noe galt i det dog...

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Er det så mye enklere å velge mellom: D3000, D3100, D5000, D5100, D90, D7000, D300, D300s, D700, ... ?

Vel - litt klarere forskjeller og klarere segmentering, i alle fall - ikke bare det samme kameraet med subtile forskjeller i innpakningen.

Men - det var bare en liten rant.

En E-PL3 ser ganske så fristende ut.. :)

Lenke til kommentar

Det er jo erstatninger av hverandre, med høyere nummer når nye genrasjoner kommer. Når man skal velge hus, så har man jo i relaiteten ikke 8 å velge imellom i butikk.

AtW

Nei, men nesten om du går litt rundt i nettbutikker ;)

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Vel - litt klarere forskjeller og klarere segmentering, i alle fall - ikke bare det samme kameraet med subtile forskjeller i innpakningen.

Men - det var bare en liten rant.

En E-PL3 ser ganske så fristende ut.. :)

Hva er egentlig den store forskjellen mellom D3000, D3100, D5000, D5100 ? Bedre video, kanskje litt bedre AF, men ellers er det ikke videre mye forskjellig.

Det som er forskjellen som du peker på er at Olympus og Panasonic har egentlig ett kamera som de utvikler for tre markeder; speilrefleks, kompakt og noe midt i mellom. Mens Nikon/Canon har 3-5 kameranivåer som de produserer for ett marked; speilrefleks.

E-P3 frister, men om man må ha nye objektiver for å få rask AF... Det andre er hva er shutter laggen på nå? Det er noe som er irriterende på speilløse er at man ser ikke en dritt om man skyter en serie med bilder.

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Har boldet de nåværende modellene, og kan legge med når de ble lansert:

D3100: August 10

D5100: April 11

D7000: September 10

D300s: Juli 09

D3000, D5000, D90, D300 og D700 er eldre modeller, D300 kom i 2007, D90 kom i 2008...

Edit: Leif

Endret av herp derp
Lenke til kommentar

D3100: August 11

D3000, D5000, D90, D300 og D700 er eldre modeller, D300 kom i 2007, D90 kom i 2008...

med unntak av D300 er alle fortsatt å få kjøpt...

Lenke til kommentar

Åtte modeller på to år - E-P1, E-P2, E-PL1, E-PL2, E-PL1s, E-P3, E-PL3 og E-PM1, hvor de fleste langt på vei er det dønn samme huset - det er min bok i kategorien "mange".

Det er jo lite sett i forhold til kompaktkamera-markedet ;)

Hehehe.

Det man ikke må glemme er at hybrid-markedet er helt nytt og under utvikling. Det vil trenge en raskere strøm av nye kameraer for å kunne etablere seg og spise seg stort nok til å lønne seg. Så jeg er ikke overrasket om vi snakker om E-P4 om 9 mnd. Men E-P3 ser ut som noe som er bra og kan holde seg en stund.

E-PM3 tror jeg også er for å konkurrere med Pentax Q. Ikke at jeg har tro på Pentax Q konspetet, dog...

Endret av Epp
Lenke til kommentar

E-P3 frister, men om man må ha nye objektiver for å få rask AF...

Såvidt jeg forstod skulle tidligere modeller kunne oppgraderes. Om dette gjelder både Olympus og Panasonic sine, eller kun Olympus sine, og i hvilken grad det er like godt som de nyeste får vi vel snart vite mer om.

Pussig det der med at man bare får se hver eksponering, det skulle ikke vært noe i veien for å gjøre det valgbart for brukeren om man ønsker å se hver eksponering eller scenen live, eller er det noe jeg missforstår? :hmm:

Jeg tar så få serier at det ikke er noe problem, men nå begynner man jo tydeligvis å rette oppmerksomheten mot nokså kresne etternølere, så dette vil sikkert bli adressert snart..

Lenke til kommentar

med unntak av D300 er alle fortsatt å få kjøpt...

Det har ikke noe med når de ble lansert å gjøre. Det har mer med om butikkene får solgt ut lageret eller ikke.

Det var vel det som var poenget.

Når Olympus har sluppet 3. gen serien sin i høst, så er det de som er gjeldene modeller. Altså E-P3, E-PL3 og E-PM3. Ser ikke at det er vanskelig å velge mellom de tre. Det blir den vanlige vurderingen av behov og tilgjengelige midler.

Syns det er mer irriterende med Sigma som er så treige med å slippe nye modeller med små endringer. Når kommer DP3????

Endret av Epp
Lenke til kommentar

D3100: August 11

Jeg skulle nesten banne på at D3100 ble lansert tidligere enn august 11 :D

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...