phnx85 Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 Microplex har fådd inn en ny vannpumpe, Hydor pumpe. Det jeg lurer på er om noen som har erfaring med denne pumpen? Jeg trenger en ny pumpe fordi den gamle (Eheim) bråker! Hvordan er den i forhold til f.eks Aqua Bee eller MaxiJet? Kansje Skrue har en mening om denne pumpen? :wink: Hvilken pumpe bør jeg velge? Jeg er på jakt etter en stille og billig pumpe. Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 Eg ha ikkje erfaring med pumpa, men vil berre informere deg om at dette e samme pumpa som blir brukt i waterchill.. Det kan det no ikkje vere vansklig å finne info om? :smile: Berre søk litt på forumet. Lenke til kommentar
Bach Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 Skal pumpa brukes nedsenket i tank eller "InLine"? Lenke til kommentar
fy_pokkers Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 Vel, min hydor pumpe er lydløs, hvis du holder øret 10-15cm unna. Den er montert inline, ergo ikke i tank Lenke til kommentar
Josten Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 Leste på MP forumet at den ikke hadde like god kvalitet som eheim. Men mulig at den kan bli stillere siden den kan justeres. Skufle:-------------------------------------------------------------------------------- 1. Kan nogen fortælle mig hvor meget Eheim 1046 pumpen larmer i forhold til Hydor pumpen? -------------------------------------------------------------------------------- Jeg har brukt begge og Eheim 1046 er tilnærmet lydløs. Hydro L20 støyer, men jeg synes ikke støyen var sjenerende (i et støyisolert PC6083 kabinett). Klippet ut fra MP forumet. Var Hans Petter Faale som svarte Lenke til kommentar
phnx85 Skrevet 31. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2003 Pumpen skal nedsenkes i en vanntank. Jeg har dårlige erfaringer med Eheim pumper. Jeg har en Eheim pumpe som støyer infernalsk! Lenke til kommentar
Josten Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 har du noe vibrasjonsdempende greier mellom pumpa og kabinettet da? Har du prøvd å senke den ned i vann? Lenke til kommentar
phnx85 Skrevet 31. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2003 har du noe vibrasjonsdempende greier mellom pumpa og kabinettet da? Har du prøvd å senke den ned i vann? Jeg har prøvd alt mulig! Jeg har prøvd å senke pumpa i vanntank, jeg har sånne vibrasjons skruer som de selge på Mircoplex, jeg har prøvd å kjøre pumpen uten å ha noe tilkoblet. Pumpen støyer hele tiden. Hvis jeg senke pumpen i vaske uten noe koble til så kommer det likens støy som når det er luft i systemet, denne støyen forsvinner hvis pumpen står på hodet. Så jeg tror rett og slett at pumpen er defekt. Lenke til kommentar
Bach Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 Bruker for tiden en Eheim Compact 600. Støyer lite og kvaliteten virker bra. 300,- inkl. frakt fra Webzoo. Tropehagen Zoo (sikkert flere kjeder også) selger Sicce Micra for drøye 200,-. Fikk aldri montert og testa pumpa, men storebroren Nova skal være en god pumpe. Micra pumper max 450l (uten filteret under) og det er etter mine erfaringer nok. Brukte på mitt forige oppsett (kun CPU-kjøler) en MicroJet (nesten lydløs) som pumpa rundt 300l. Og tempen sank faktisk flere grader kontra en AquaBee1000. Mindre pumper gir fra seg mindre varme, og det har ganske mye å si med nedsenket pumpe. Har lurka en del på forumet til overclockers.com og genrell konsesus virker å være at alt annet enn "lensepumper" er for dårlig. Der er jeg helt uenig. En annen ting med pumper av typen "Compact" med innsug under er at de behøver mye mindre plass. Mindre tank betyr bedre plass i kassa. MicroJet'n feks fikk helt greit plass i et syltetøyglass (7cm i diameter og 15cm høyt). Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 Microplex har fådd inn en ny vannpumpe, Hydor pumpe. Det jeg lurer på er om noen som har erfaring med denne pumpen? Jeg trenger en ny pumpe fordi den gamle (Eheim) bråker! Hvordan er den i forhold til f.eks Aqua Bee eller MaxiJet? Kansje Skrue har en mening om denne pumpen? :wink: Hvilken pumpe bør jeg velge? Jeg er på jakt etter en stille og billig pumpe. Takker for tilliten! Men beklageligvis kan jeg ikke si noenting om den pumpa, ettersom jeg sitter med null erfaring om den. Det jeg imidlertid kan si, er at man alt overveiende kan regne med at de aller fleste akvariepumper er til å stole på, og vil tro at også denne (Hydor-pumpa) vil gjøre en utmerket jobb. Eheim er i mine øyne synonymt med topp kvalitet, og kan vel totalt sett rangeres som en av de absolutt beste innenfor kategorien. Personlig vil jeg allikevel mene at det finnes gode alternativer, ikke minst når det gjelder fysiske mål! Disse kan vel ofte fremstå som en ulempe, for langt de fleste har jo ikke all-verdens plass i sine kabinetter? Av den grunn velger man ofte pumper med mindre fysiske mål, og for egen del har jeg for vane å bruke Maxi-Jet, som et ganske godt alternativ, og som en liten paralell, i så måte. Imidlertid; Det kan vel generelt sett settes likhetstegn mellom pris og kvalitet. "Mine billige" Maxi-Jet pumper har av og til eksponert seg som en bekreftelse på dette, ved at de to ganger har stoppet pga. for høy spoletemperatur. Pumpa har en innebygd føler for dette, som skal forebygge muligheten for varmgang / brann, noe som isolert sett kan være en betryggende faktor. Har fremlagt dette for importøren, men var ikke voldsomt imponert over responsen derfra, han påstod at det var vanlig at slike problemer først oppstod etter fem-seks år! Pumpa i tilfellet det denne gang gjaldt, var knapt to år. Du sier ingenting om hva slags type støy det er snakk om, fra Eheim-pumpa. "Rakler" den, eller er det snakk om "brumming" fra pumpa? Sistnevnte lyd kan vitne om en dårlig montasje, ved at lysnettfrekvensen på 50Hz lett forplanter seg videre, gjennom chassi eller ( stive) slanger. Sjekk derfor først montasjen. Har du derimot en form for mekanisk støy, så kan dette vitne om slitasje i lagringene på pumpa. Eheim har i så fall rep-sett for dette! Og gjeldende for alle typer pumper: Jo bedre disse er isolert fra underlaget, og jo "løsere" forbindelse man har mellom pumpe og slanger, jo stillere blir den! Bruker man f.eks. dårlige og stive PVC-slanger, kan støy fort forplante seg gjennom disse. Tygon eller silikonslager er å foretrekke! Lenke til kommentar
phnx85 Skrevet 1. august 2003 Forfatter Del Skrevet 1. august 2003 Eheim pumpa lager rakle lyd, slik lyd som oppstår når det er luft i systemet, men det rare er at denne rakle lyden oppstår selv når jeg kjører den i vasken uten noe koble til. Nå har det seg slik at jeg var litt "uheldig" når jeg skulle åpne den slik at jeg knakk et av festene som holder platen som ligge forran impeller hjulet på plass, så et rep-sett er vell ikke aktuelt. For å si det sånn, jeg har gikk opp den pumpen, jeg skal kjøpe ny. Den Hydor pumpen er jo samme pumpe som de bruker i Waterchill settet, så jeg tror at den er "god nok". Det eneste jeg lurer på om det bråker. Har ikke sett så mange som har klaget på bråk fra pumpen i Waterchill settet. Jeg har et Radeon 9700 PRO som jeg syns bråker litt vell mye. Det jeg lurer på er om jeg skal kjøpe heat-pipe eller om jeg bare skal slenge på 2 hundrelapper og heller kjøpe GPU-vannblokk. Jeg har ikke egentlig så store planer om å overklokke skjermkortet. Lenke til kommentar
Orbitz Skrevet 1. august 2003 Del Skrevet 1. august 2003 Har nettopp fått pumpa Testa den litt, så lenge den ikke får luft så er den stille, men den vibrerer litt så du bør feste den oppå noe støydempende! Det går ann å bruke den både nedsenket og over vann, siden den har nippler (1/2") som følger med. For meg så er det en ganske bra pumpe som har god ytelse i forhold til pris, i tillegg at den er liten! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå