Comma Chameleon Skrevet 4. juli 2011 Del Skrevet 4. juli 2011 Hei. Prøvde å søke litt rundy, men fant ikke spesifikt det jeg leter etter. Jeg jobber for tiden som taxisjåfør. Begynte i midten av mars. Jeg har en prøvetid på 6 mnd som enda ikke er gått ut. Men har lyst å bytte jobb da det for tiden er lite å tjene på sommeren kontra arbeidstimer i uka (opp mot og over 80t) og veldig ugunstige arbeisdstimer. Hvor lang Oppsigelsestid har jeg da fra dagen jeg sier opp? Og noen som kan begrunne det med kilder? Har hørt mye stridende fakta. Mvh utukt Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 4. juli 2011 Del Skrevet 4. juli 2011 I prøvetiden mener jeg at det er 1 mnd oppsigelse. Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 4. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2011 Har hørt både 1 mnd, 14 dager og at man kan dra på dagen. Dog ingen som har kilder man kan dra fram ved en eventuell disput med arbeidsgiver. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 4. juli 2011 Del Skrevet 4. juli 2011 Har du ikke arbeidskontrakt kan du i teorien slutte på dagen, men det er jo litt ryddigere å ringe og avtale nærmere med arbeidsgiver. Det er som regel ikke særlig produktivt å bryte muntlige avtaler. Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 4. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2011 Nei. Der er jeg helt enig. Har ingen planer om å slutte på dagen heller. Ville bare sjekke at arbeidsgiver ikke kan holde meg i arbeid en mnd eller lignende når jeg eventuelt finner ny jobb. Hvilken lov sier noe om dette? Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 4. juli 2011 Del Skrevet 4. juli 2011 Arbeidsmiljøloven tenker jeg. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 § 15-3. Oppsigelsesfrister (1) Hvis ikke annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på én måned. Før oppsigelse har funnet sted, kan avtale om kortere oppsigelsesfrist bare inngås mellom arbeidsgiveren og tillitsvalgte ved virksomhet som er bundet av tariffavtale. Departementet kan gi forskrift om kortere oppsigelsesfrist for deltakere i arbeidsmarkedstiltak. [...] Etter som eg forstår så har du ikkje prøvetid dersom dette ikkje er skriftlig avtalt. Frå samme lov: § 15-3. Oppsigelsesfrister[...] (7) Ved arbeidsavtaler der arbeidstaker skriftlig er ansatt på en bestemt prøvetid, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på 14 dager, med mindre noe annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale. [...] Som du ser så er hovedregelen at prøvetida har 14 dagers oppsigelsesfrist, men dette forutsetter skriftlig arbeidsavtale. Så i utganspunktet har du 30 dagers oppsigelsesfrist dersom du ønsker å bytte jobb. Men det kan godt hende at du kan gå tidlegare dersom du ønsker dette. Dette kan du prøve å argumentere med at det er arbeidsgiver som er den som burde ha sikkra seg mot å miste deg på dagen ved å inngå arbeidskontrakt. Lenke til kommentar
Xell Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 Det blir feil å si 30 dager, da de fleste antar kalender mnd når man snakker oppsigelsestid. Dvs at hvis du sier opp nå og arbeidsgiver antar kalendermåned så skal du egentlig gå ut august. Snakk med arbeidsgiver om dette. For å være litt lur så kan du stille spørsmålet som om du antar at du har 14 dager bassert på at du er der på prøve tid. Ikke vær den som gir arbeidsgiver ideen om at han kan beholde deg lenger når han har behov for det. Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 9. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2011 Takker for svar. Lurt det du sier der xell. Får ta en prat med arbeidsgiver om dette. Vi har et godt forhold, så regner med det går greit for seg. takk igjen for innspill. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå