Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Søvnproblemer

spamex

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er en gutt på 15 år som sliter med å sove. Skriver dette klokka 3 på natta, kommer sikkert til å sovne om 1-2 timer. Sånn her har det vert siden sommerferien starta.

Jeg pleier å ligge i senga og lese blad rundt 1 time før jeg prøver å sove. Når jeg er ferdig med å lese er jeg kjempe trøtt men med engang lyset slokkes så blir jeg våken igjen og da bare ligger jeg der.

Jeg sitter for det meste med dataen og jeg vet at de fleste vil si at jeg skal komme meg i aktivitet, men det er ikke særlig mye å gjøre her jeg bor. Jeg bor i en liten bygd. De fleste vennene mine driver også med data/gaming.

Jeg trenger virkelig hjelp til å få sovne. Jeg er sliten i øynene bare ved å skrive dette men med en gang lyset slokkes våkner jeg igjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har slitt med søvnproblemer selv i mange år. er 25 år.

eneste som funker for meg er sex, ha ei som sover i armkroken min eller en god treningsøkt.

uten dette fungerer sangesland ikke.

så mtp din alder, vil jeg anbefale deg en god lang joggetur. min 20 min, gjerne 60 min.

du sovner nok veldig raskt da(så lenge du presterer å stå opp til vanlig tid på morraen før)

Endret av Sangesland
Lenke til kommentar

Prøv å unngå bruk av data/tv noen timer før du legger deg. Du burde også la være å spise minst de tre siste timene før leggetid.

Har lastet opp en lydfil på soundcloud som er designet for å få deg til å sove. Den sender inn spesielt tilpasset lyd inn i ørene via hodetelefoner. Forskjellen i frekvens vil synkronisere hjernebølgene mer og mer mot slik de ser ut under søvn (Delta frekvens 0.5 - 4 Hz), og du vil til slutt bli veldig trøtt utansett. Jeg har testet dette midt på dagen mens jeg var veldig våken og jeg ble veldig avslappet og pustet dypt. Lurt å lukke øyene først og ikke ha for høy lyd i hodetelefonene, men nok til at du legger merke til lyden.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

har slitt med søvnproblemer selv i mange år. er 25 år.

eneste som funker for meg er sex, ha ei som sover i armkroken min eller en god treningsøkt.

uten dette fungerer sangesland ikke.

så mtp din alder, vil jeg anbefale deg en god lang joggetur. min 20 min, gjerne 60 min.

du sovner nok veldig raskt da(så lenge du presterer å stå opp til vanlig tid på morraen før)

Når jeg hadde kjæreste så sov jeg kjempe godt, spesielt når ho sov i armkroken.

Med engang det slutter å regne skal jeg begynne med å jogge igjen. Gidder ikke å jogge i regne.

Lenke til kommentar

Prøv å unngå bruk av data/tv noen timer før du legger deg. Du burde også la være å spise minst de tre siste timene før leggetid.

Har lastet opp en lydfil på soundcloud som er designet for å få deg til å sove. Den sender inn spesielt tilpasset lyd inn i ørene via hodetelefoner. Forskjellen i frekvens vil synkronisere hjernebølgene mer og mer mot slik de ser ut under søvn (Delta frekvens 0.5 - 4 Hz), og du vil til slutt bli veldig trøtt utansett. Jeg har testet dette midt på dagen mens jeg var veldig våken og jeg ble veldig avslappet og pustet dypt. Lurt å lukke øyene først og ikke ha for høy lyd i hodetelefonene, men nok til at du legger merke til lyden.

Jeg sitter forann Pcen helt til jeg skal legge meg. Får prøve å slutte å gjøre det :)

Jeg har ingenting å høre på musikk fra.

Lenke til kommentar

Det er godt mulig du sliter med det samme som jeg og mange andre ungdommer gjør, bekymringer. Personlig kan jeg være kjempetrøtt i lang tid, men i det sekundet jeg legger meg i sengen er jeg lys våken. Da blir jeg liggende å tenke på alt mulig, enten det er noe som har skjedd, en prøve på skolen neste uke, eller generelt sett ting jeg ikke får ut av hodet. Jo lengre tid det tar før jeg får sove, jo mer frustrert blir jeg, og med ett er jeg inne i en ond sirkel.

Det er flere ting som har fungert for meg. Jeg skal liste det opp under.

- Lufte godt på soverommet før du legger deg ( luft med full åpning 1t-45min før du legger deg. Om det er litt kaldt i rommet, blir det bare godt å komme under dynen)

- Gjør sakte bevegelser ( med det mener jeg at du skal ha et rolig tempo når du pusser tennene, kler av deg, og legger deg i sengen. Bruk god tid, og gjør sakte bevegelser. Prøv å få fram en sliten og trøtt stemning i kroppen)

- Legg deg til samme tid hver eneste dag ( om du legger deg kl 23 hver eneste dag vil du etter en ukes tid sovne til det tidspunktet. I begynnelsen vil du nok slite, men det gjelder å holde ut. Kroppen vil etterhvert justere seg dine vaner)

- Hør på musikk, eller lydbøker ( dette kan hjelpe deg med å få bort bekymringer og tanker. Ikke hør på noen spennende podcasts eller fest sanger, men gjerne på utenlandske podcaster. Selv hører jeg på lydboken "How to win friends and influence people" av den enkle grunn at han som forteller har en meget beroligende stemme)

- Tren noen timer før du legger deg ( Om du legger deg i 23 tiden, vær gjerne ferdig med treningen i 20-21 tiden. Prøv å få i deg et siste måltid rett etter treningen, og ta også gjerne en kald dusj. Dette beroliger kroppen føler iallefall jeg )

- Ligg stille i sengen ( prøv å finn en god posisjon, og konsentrer deg om å ligge stille. Om du merker en trang til å klø deg på nesa eller lignende, må du bare ingorere denne. Så fort du kommer inn i sovestadiene vil du ikke lenger merke dette)

Om du etter lang tid blir liggende uten å få sove er mitt beste tips å stå opp, gå inn på kjøkkenet, og spis noen knekkebrød eller brødskiver. Ta deg litt tid, les et blad ved siden av, og etter en dotur kan du prøve å legge deg igjen.

Forhåpentligvis klarer du å nyte litt naterssøvn :)

Endret av FredrikV.
Lenke til kommentar

Hei. Jeg er en gutt på 15 år som sliter med å sove. Skriver dette klokka 3 på natta, kommer sikkert til å sovne om 1-2 timer. Sånn her har det vert siden sommerferien starta.

Jeg pleier å ligge i senga og lese blad rundt 1 time før jeg prøver å sove. Når jeg er ferdig med å lese er jeg kjempe trøtt men med engang lyset slokkes så blir jeg våken igjen og da bare ligger jeg der.

Jeg sitter for det meste med dataen og jeg vet at de fleste vil si at jeg skal komme meg i aktivitet, men det er ikke særlig mye å gjøre her jeg bor. Jeg bor i en liten bygd. De fleste vennene mine driver også med data/gaming.

Jeg trenger virkelig hjelp til å få sovne. Jeg er sliten i øynene bare ved å skrive dette men med en gang lyset slokkes våkner jeg igjen.

sliter med det same og jeg har ikke gym men når jeg har gym og er ute med venner så får jeg sove. nå er vi ute og jobber rundt i norge med tivolig og jeg pleier og jobbe også og løfte tunge ting bli fort stresset vis mange kunder er der og på kvelden så sover jeg godt :) (" Nei tivolig? pleier du og kjøre det heletiden?" , nei blir fort kjedelig når man har det ;) )

Endret av fsx v1.1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...