Gå til innhold

Erfarings- og diskusjonstråd for Epson V750 Pro og andre flatbedskannere til film (negativer / slides )


Anbefalte innlegg

Enig med Mr. Eriksen.

 

Til proffesjonelt bruk ville jeg ha valgt D3X e.l. Det blir for mye styr med analogt og skanning. Men hvis du virkelig vil ha den analoge MF looken så "GO FOR IT!" :)

 

Ja det er nettopp den proff bruken der jeg syns MF kan være spennende. f.eks. når jeg tar bilder til forsidet - så tar det ofte 10-20min med knutting i Capture One så er det over til Photoshop for å få vekk med den flatte looken også er den en runde i oppskarping tilpasset digitaltrykk osv osv... tar mildt sagt noen timer.

 

Og for meg virker de filene fra MF mye mer klare - de har en look, fealing, fargene er som de skal være, ingen knutting med WB etc. Og om jeg da må bruke en halvtime på å scanne det eine frame jeg skal bruke - så er det liten pris å betalle - siden det går av seg selv. WB, levels etc setter ikke seg selv :)

 

Og rent praktisk det å ta bilder i alle fall med Mamiya - så bruker jeg D3 (eller enda bedre Sony NEX-5N) med tilsvarende brennvidde (omregnet til 35mm) som Polaroid kamera - og da kan jeg så å si kopiere innstillinger til Mamiya med +/- 0.3 stop variasjon.

 

En godt eksponert filmrute i mellomformat vil ha langt mer informasjon enn det sensoren til D3X vil klare å fange, antageligvis også om du scanner med en V600.

 

Jeg vil også tro det... Gjenstår bare å prøve! Det blir V600

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ad digital sensor vs filmrute - her er en sammenligning mellom IQ180 digital mellomformat (53.7 x 40.4mm) og 8x10" (20x25cm) storformat scannet i trommelscanner.

 

Ingen tvil at IQ180 har edge der - har kanskje noe med nyere og bedre objektiver.

 

Jeg skal i alle fall dele mine filer i fulloppløsning fra V600 og D3.

 

I det minste så koster Mamiya RZ67 + V600 og Nikon D3 noe lunde det samme.

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar

Ad digital sensor vs filmrute - her er en sammenligning mellom IQ180 digital mellomformat (53.7 x 40.4mm) og 8x10" (20x25cm) storformat scannet i trommelscanner.

 

Jeg synes Luminous Landscape har veldig mye bra stoff, men er det noe jeg ikke vil anbefale å lese på den siden så er det den testen. Leser du først testen bør du i hvert fall også lese diskusjonen om testen og muligens denne tråden også.

Lenke til kommentar

Jeg synes Luminous Landscape har veldig mye bra stoff, men er det noe jeg ikke vil anbefale å lese på den siden så er det den testen. Leser du først testen bør du i hvert fall også lese diskusjonen om testen og muligens denne tråden også.

Interessant tråd - konsensus ser ut til å være at det blant annet var en crappy scanner på lav oppløsning. Mistenker selv også litt fokusbom.

 

Ad dårlige tråder på LuLa - har du sett "sammenligningen" mellom Zeiss 24mm og Leica 24mm på NEX-7? :D :D

Klar fokusbom!

Endret av Trondster
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei!

Jeg skal kjøpe en scanner til min far i bursdagsgave. Først kikka jeg litt rundt på elkjøp, men skjønner at en må opp litt i pris for å få tak i noe særlig kvalitet.

Det er snakk om scanning av ca 1000 slides, og jeg vet ikke hvor mange negativer. Hvor mye må jeg ut for en ok scanner? 2000? 4000? Mye å sette seg inn i her, så konkrete forslag hadde vært kjempekjekt!

 

På forhånd takk

Øivind

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg synes Luminous Landscape har veldig mye bra stoff, men er det noe jeg ikke vil anbefale å lese på den siden så er det den testen. Leser du først testen bør du i hvert fall også lese diskusjonen om testen og muligens denne tråden også.

Oppdatert test her.

 

Klar fordel storformat i studiotestene - litt jevnere resultat i real-world-tester, men i min bok også her fordel storformat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...