Gå til innhold

Erfarings- og diskusjonstråd for Epson V750 Pro og andre flatbedskannere til film (negativer / slides )


Anbefalte innlegg

Har rotet litt rundt på nettet etter gode ord om slike skannere, ikke lett. Skal man ha skanne film i kjempebra kvalitet så må man nesten kjøpe en dedikert filmskanner. Slike skannere vanskelig å få tak i brukt, bruktprisen har steget de siste årene.

Selvfølgelig er en Epson V700/750 godt nok for meg og de fleste her inne, det blir t.o.m. bedre hvis man benytter seg av våtskanning etc.

 

Men hva blir man fornøyd med? Skal man kaste bort 2000kr. på en skanner man kanskje ikke liker, eller skal man fleske til med det beste man får av flatbed skanner, d.v.s. en Epson V750 Pro?

 

Man kan la de som fremkaller filmen skanne den i samme slengen, de fleste skanner i jalla oppløsning og alle leverer JPG filer. Jeg har løst på TIFF!

NCPS i California skanner i høy JPG oppløsning. Det koster nesten 70kr. pr. film. Epson V750 Pro koster 5800kr. Etter å ha skannet 83 ruller 120 film med Epson V750 PRo så har skanneren egentlig betalt seg selv, det tar sikkert bare 2 år :!: Pluss at jeg får alle bildene i TIFF eller DNG.

 

 

 

 

For alle dere som ser etter en skanner til gamle eller nye negativer, slides etc. Her er konklusjonen til ScanDig / http://www.filmscanner.info/

 

Epson Perfection V600 Photo

All in all, the Epson Perfection V600 Photo is a flat bed scanner that is characterized by a beautiful design and a simple handling. In case of the scans of non-transparent material, the image quality results to be good, but in the case of the scans of film material, specially the low effective resolution and the low range of density compared to real film scanners make it impossible to digitalize film material in a high quality. In this concern, the straight competitor Canon CanoScan 8800F offers the same performance to a cheaper price.

 

Therewith, the scanner Canon CanoScan 8800F mit SilverFast Ai remains at the top concerning the devices for the digitalization of film material within a price range still under 500 €.

 

 

Epson Perfection V700 Photo

As mentioned earlier, when scanning film material one cannot expect the same good results from a flatbed scanner as from a high-quality film scanner. The Epson Perfection V700 Photo is designed, just like his competitors, to scan mainly non-transparent images.

 

If one would now and then like to digitize film material without professional requirements, then the V700 serves well too. It is great, that one can use nearly the entire surface for the scanning of transparent media and can this way scan almost everything that is transparent and flat, up to a size of 8x10". The integration of the hardware-based dust- and scratch correction ICE is also praiseworthy.

 

For professionals with corresponding, high expectations to a scan, and for people, who want to scan a lot of pictures, this device is not the right one. The image quality is not good enough to compete against a good film scanner, the scanning speed is extremely slow, and the effective resolution of 2400 dpi results in 7 megapixels for 35mm material, even though the files are extremely bloated with about 60 megapixels.

 

Epson Perfection V750 Pro

As mentioned earlier, when scanning film material one cannot expect the same good results from a flatbed scanner as from a high-quality film scanner. The Epson Perfection V750 Pro is designed, just like his competitiors, to scan mainly reflected light material.

 

DThe use of SilverFast however also makes the scanning of film material with acceptable results possible. These still don't reach the results of a good, genuine film scanner, but can satisfy users with not too high requirements. The V750 Pro in connection with SilverFast is quite able to make a scan of a film, which can then be exposed in useful quality, e.g. on photopaper format DIN-A5. It is great, that one can use nearly the whole surface for the scanning of transparent media and can this way scan almost everything which is transparent and flat, up to a size of 8x10". The integration of the hardware-based dust- and scratch correction ICE is also praiseworthy.

 

For professionals with corresponding, high expectations to a scan, and for people, who want to scan a lot of pictures, this device is not the right one. The image quality is not good enough to compete against a good film scanner (even though it can be increased with SilverFast when compared to the V700 Photo), the scanning speed is extremely slow, and the effective resolution of 2400 dpi results in 7 megapixels for 35mm material, even though the files are extremely bloated with about 60 megapixels.

 

The Epson V750 Pro provides good services for the regular paper scanning and is well suited to digitize one or another slide; e.g. for a web page. For permanent archiving of slides and negatives in digital form, I still regard the V750 Pro as unqualified.

 

Canon CanoScan 9000F

The Canon CanoScan 9000F can and will not replace a good film scanner. It is rather a good allround-device that offers a pleasantly good image quality in this price and quality range. The CanoScan plays its strenghts specially in the area of the non-transparency scans - these can be quickly accomplished in a good quality.

 

But this scanner is also apt for the occasional scanning of transparent materials. Specially in conjunction with the optionally available SilverFast Ai Studio software, the device offers case of film scans an image quality that is sufficient for those home users without too high requirements for many applications. But those who want to scan large amounts of film material and/or have high requirements concerning the image quality, will unavoidly have to purchase a good film scanner. As with such requirements, one will in any case not be satisfied with the CanoScan 9000F.

 

 

Ifølge testene er ingenting godt nok. Er de litt for kresen? :hmm:

 

Jeg hadde en Plustek Opticfilm filmskanner som kun tok 135film, en slik er å foretrekke framfor flatbed hvis man kun skal skanne film småbildeformatet.

 

Fant en lite Q&A:

Epson Perfection V600 Vs. Perfection V750 Pro

Q. I just read your informative test report on the Epson V600, and have a few short questions. My current scanner is the Epson V750 Pro. Would the Epson V600 be an upgrade? I will be purchasing a Plustek OpticFilm 7600i Ai very soon. If I also purchase an Epson V600, will the SilverFast from the Plustek also function with the Epson? Will the Epson scan slides with the same quality as the Plustek, or should I primarily use the Epson for large format scanning? Finally, did your review test the Epson with 35mm or large format examples?

Steve Grueber

Denver, CO

 

A. Regarding the Epson Perfection V600, the primary difference with the V750 Pro is the V600 has LED scanner illumination, which is more consistent, plus no warm-up is needed and it runs cooler. But that will not make an appreciable difference to scan quality as the scanner CCD resolution for both scanners is the same.

SilverFast Ai or SE is different and unique for each scanner. Each requires different data commands to run it and receive scan data.

If you get a Plustek OpticFilm 7600i Ai or SE it will produce finer, sharper, and larger file scans compared to either the V600 or V750 Pro. I only use my flat-bed scanners for larger than 35mm film scans and always take advantage of the better quality of a dedicated 35mm film scanner. Using a flat-bed scanner to scan 35mm is only an economic advantage to users who cannot afford a dedicated 35mm film scanner.

My review of the Epson Perfection V600 was based on print, 35mm, and various format sizes of 120 film in both negative (black and white and color) and positive chrome film images.

 

 

Plukket ut noen random'e fargebilder som jeg har fremkalt og skannet selv. Brukte Plustek Opticfilm 7400 eller 7600...

 

 

 

 

 

 

 

Edit: Original tittelen var Flatbed skanner for 120 film; negativer, slides...

Endret av Kenta F1.8
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sliter med samme valg selv.. Vurderer å kjøpe Nikon Coolscan på ebay, scanne alt jeg har, og selge igjen. De holder seg bra i pris så blir ikke altfor stort tap.

 

Da går jeg såklart glipp av mulighetene til å scanne flatbed, men skal ha negativene til det meste liggende.

 

Er ikke helt klar til å shelve ut 20.000 enda dog...

Lenke til kommentar

Fått mail fra epson:

 

 

Kenta F1.8

Hei.

 

Har hørt at man får Epson Fluid Mount gratis når man kjøper V750 ved å kontakt supporten, stemmer dette?

 

Epson Support

Takk for at du kontakter EPSON e-post-support.

 

När du har köpt scannern ska du ringa till vår kundtjänst på 815 35 180 så vi kan registrera dig och därefter får du skicka in en kopia på ditt inköpskvitto.

 

Därefter beställer vi ut våtskannings kit till dig utan kostnad.

Ha det bra!

 

Våtskanningskitet koster over 1100kr. Man får dette og fullversjon av Silverfast hvis man kjøper V750 Pro istedet for V700. Da er ikke de ekstra 1400 kronene så ille.

Lenke til kommentar

Våtscanning høres rimelig sært ut ;) Men er enig at det er verdt merprisen. Silverfast er visstnok ikke spesielt brukervennlig, men gir veldig bra resultat når man har fått stillt den inn.

Det høres rart ut, men mange av de som tar skanningen seriøst og ikke har råd til en Nikon filmskanner e.l. bruker våtskanning. Mer om det her: LINKY med bilder :)

 

Det stemmer bra med mine erfaringer med Silverfast. Utrolig kronglete, men gir gode resultater. Multieksponering var blant annet en av de tingene jeg satte stor pris på.

 

Francis

Prøvde Silverfast med filmskanneren jeg hadde, jeg foretrakk Vuescan.

Lenke til kommentar

Da var skanneren i hus. Best Buy er meget kjapp, det kan ha noe med at de holder til i Bø i Telemark og jeg bor på Nøtterøy.

 

Epson V750 Pro er er kraftig sak. Den kommer med utrolig mye rart i esken, mer enn jeg hadde forventet; filmholdere for slides, 135 film, 120 film og storformat, Adobe Elements 9, Silverfast Ai, EZ Color Control og USB kabel :)

 

 

CD/DVD rom og brukerguider....

 

 

Skal prøve å skanne 135 film så snart jeg har fått ryddet plass til beistet.

Endret av Kenta F1.8
Lenke til kommentar

Nå har jeg fått prøvd skanneren litt. Silverfast er et mareritt! Skikkelig drittprogram som hengte seg opp og bare lagde problemer. Vuescan er mye lettere å håndtere.

 

Det første bilde er skannet med Plustek Opticfilm 7600SE, det andre med Epson V750 Pro. Vuescan og Lightroom er brukt på begge.

 

 

 

 

 

Skal prøve å finne noe bedre å skanne enn dette.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Våtskanningsbrettet ble levert på døra idag. Sendte inn en kopi av kvitteringen og serienummeret på skanneren til Epson support via e-post, fikk et ref.nr. og en uke etter var den på døra :)

 

 

Hentet også min første fremkalte 120 film på Japanphoto Tønsberg. Det tok en uke det også.

 

Må gjøre noe med filstørrelsen, første skanntest ble på 463MB og 78Megapiksler :omg:

 

 

Her er det aller første bildet som jeg har tatt med mellomformat(6*9), det er uredigert:

 

 

Ca. 1:3 crop:

 

 

 

Edit:

 

Nå har jeg fått gjort noe med størrelsen på de filene, 19MP og 115MB er litt lettere å jobbe med :) Av de åtte bildene jeg har skannet(får kun 8 bilder pr. film) er jeg mest fornøyd med dette:

 

Dette er 2048*1365piksler...

 

Epson V750Pro gjør en god jobb synes jeg. Skal bli spennende å prøve våtskanning, må kjøpe kjemi før jeg kan teste ut dette.

 

 

Edit2:

 

Jeg skannet 2 negativremser samtidig, 120 film mellomformat og 135 film småbildeformat. Vanvittige forskjeller....

 

 

Endret av Kenta F1.8
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg hadde Epson V700 selv før jeg tok skrittet opp til Nikon Coolscan 9000 (hadde flaks og fikk tak i en ny scanner et par måneder før produksjonsstoppen). Jeg synes i grunn at V700 var god på mellomformat, men ble skuffet over 35mm. Nikon scanneren er klart bedre på vanskelige slides (velvia etc) og 35mm, men ved scanning av negativ 120mm film vil de aller fleste som ikke har profesjonelle behov klare seg bra med V700/750. Derimot er det mye mer behagelig å jobbe med en filmscanner med tanke på støv og plassbehov.

 

Det som irriterer og gjør meg litt bekymret er den elendige kvaliteten på filmholderne. Med plastklips som må "knekkes" på plass er det bare et tidsspørsmål før disse ryker (gjelder både epson og nikon), men epson har i det minste tredjeparts holdere tilgjengelig. Jeg bør vel kjøpe en ekstra holder eller to til nikonen før det blir for sent, men prisene er helt hinsides :(

Endret av abraxa
Lenke til kommentar

Jeg synes i grunn at V700 var god på mellomformat...

 

Derimot er det mye mer behagelig å jobbe med en filmscanner med tanke på støv og plassbehov.

Støtter den. Jeg er meget fornøyd med min V750.

 

Med tanke på støv så er filmskanner mye bedre å jobbe med, jeg bruker microfiberklut og Rocketblower. V750 tar litt plass, det er en stor flatbed skanner. Det kjekke med flatbed er at man kan skanne det meste, ikke bare negativer.

 

 

Jeg kjøpte 30 ruller med Fuji Pro 160S som gikk ut i 2007, Vuescan klarer ikke å skanne negativene riktig. Silverfast klarer dette meget bra. Jeg MÅ lære meg Silverfast, utrolig program med et brukergrensesnitt som det stinker 90-tallet fra.

 

Her er et bilde fra den utgåtte Fuji Pro 160S, skannet med Silverfast... Jeg skal laste opp et som er skannet med Vuescan seinere.

Lenke til kommentar

Vuescan klarer ikke å skanne negativene riktig. Silverfast klarer dette meget bra. Jeg MÅ lære meg Silverfast, utrolig program med et brukergrensesnitt som det stinker 90-tallet fra.

 

Da skulle du prøvd Silverfast på 90-tallet, utrolig klønete og ikke oppgraderbart når jeg byttet scanner. Prøvde det på nytt for 5-6 år siden i light-versjon. Fortsatt håpløst interface, og jeg valgte å bruke Epsons scannersoftware i stedet. Har du prøvd den? Heller ikke noe fantastisk brukergrensesnitt, men det var lettere å få gode resultater enn med Silverfast (som sagt, for en del år siden).

 

Har du eksperimenter med plassering av film (i høyden) for å få best mulig skarphet?

 

http://www.photo-i.co.uk/Reviews/interactive/Epson%20V700/page_2.htm

Lenke til kommentar

Tenker det er lurt når jeg skal scanne slides for å kunne få de riktige fargene.

 

Husk at en film er "låst" til en viss lystype. Ikke noe auto hvitbalanse der, så er lyset annerledes enn spesifisert (det er det nesten alltid) og du ikke korrigerer det med filter så er fargene du får på filmen alltid "feil".

 

Jeg ville heller brukt penger på en god skjerm og/eller kalibreringsutstyr for skjermen hvis du ikke allerede har det.

 

Jeg har ikke noe i mot slides, det var alltid min favoritt også, men negativfilm stiller mindre krav til scanneren enn slides siden kontrasten gjerne er mindre. Så for film som aldri skal vises på lerret som slides kan negativ fargefilm være et bedre alternativ.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har kun brukt standard plassering. Skal sjekke dette nærmere, takk for linken.

 

 

Jeg tester Epson softwaren nå...

 

 

Her er de forskjellige filene rett fra skanner softwaren:

 

...

 

Silverfast ser best ut for meg. Er det fra 35mm eller 120mm?..

 

Dette er kanskje ganske dum spørsmål, men hva er "high-quality film scanner"?.. Får man bedre resultater ved å scanne inn enn ved å f.eks. avfotografere med macro linse?..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...