Gå til innhold

Den elektriske kaféen


Anbefalte innlegg

Jeg tenkte jeg skulle bytte noen THT tantal-kondensatorer, da de er litt for upålitelige til at jeg vil beholde de. Er det noen tips til hva jeg kan erstatte de med? Problemet er at alle kondensatorene er over 30 år, så skal jeg heller bare bytte de i noen nye av samme type?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå husker jeg ikke alle egenskapene til tantalytter, men var ikke disse veldig stabile? Så lenge de ikke utsettes for noe mekanisk, eller feil spenning. Tantallyttene er vel mer nøyaktig på størrelsen?

 

Men jeg mener at de kan byttes med vanlig elektrolytter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tantal-kondensatorer i slike plastdrops som er linket over pleier å bli upålitelige over tid da plasten bli sprø, men i ettertanke så tar dette 20-30 år uansett.

 

Fås det kjøpt ledninger man kan bruke i breadboards i fysisk butikk? Det meste jeg finner har en flertrådet kjerne.

Lenke til kommentar

Vurderer å putte en Raspberry Pi i en gjennomsiktig sylinder, utstyre den med noen kameraer, LED-lykter, og drive dette på en vanlig telefon-power bank. Jeg kommer så til å ta en tur ut på fjorden og senke sylinderen ned på 300 meters dyp.

Finnes det noen bedre løsninger for å filme så dypt? Prøver å gjøre dette billig, med ting jeg har liggende.

Vil de elektriske komponentene tåle trykket?

Lenke til kommentar

Gavekort. "Fås det kjøpt ledninger man kan bruke i breadboards i fysisk butikk? Det meste jeg finner har en flertrådet kjerne.".

 

Tips: Kabler som er beregnet for fast installasjon har som oftest massive ledere. Tenker da på portteleonkabler som PT og PTS, eller telefon/data-kabler som EKKX, EP, Cat5 eller Cat6-kabler. Dem har aller ledere med diameter 0,5-0,6mm og egner seg fint for breadboards.

 

Se for eksempel denne: http://www.clasohlson.com/no/EKKX-signalledning/Pr490199005

Lenke til kommentar

Cat5 UTP har alle vært flertrådet så langt jeg har sett. Men EKKX så jo flott ut. Kan stikke på Clas Ohlson og se. Takk for tips!

 

Cat- kabel for fast installasjon har som regel massive ledere, mens patchekabler nesten bestandig har frertrådige ledere. Dessuten har patchesnorene et areal på lederne som er vesentlig tynnere enn installasjonskabelen.

 

Cat. 5 kabler har typisk en diameter på 0,5mm mens Cat. 6, Cat. 6A, Cat.7 og Cat. 7A kabler ofte er litt tykkere (0,54-0,58mm).

Lenke til kommentar

Om røret tar trykket, så får jo ikke elektronikken noe trykk. Om du derimot har tenkt å fylle røret med noe renset vann (eller annet) så ser jeg for meg at elektrolytt-kondensatorene kortslutter. 

Bruke olje. F.eks hydraulikk-olje. Lignende oljer bruker i trafoer, men også rene hydraulikk-oljer funkerer utmerket med selv semi-høy spenning som bla. strømforsyninger og PCer hos meg selv. Så ingen kortslutning vil skje (langt mer sikker kontra rent vann, som i kontakt med elektronikk gjerne ikke er fullt så ren). Og vi snakker om kun en liten dråpe med vanngjennomtrengning, så leder den som rakkern. Med olje, så vil den absorbere noe vann. 

 

Ellers de samme fordelene ved å bruke væske, nemlig at de ikke er komprimerbar, og dermed vil forhindre særlig trykkforskjell. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men er elektrolytt-kondensatorene kompakte? Ser for meg at disse inneholder endel luft, og vil bli fysisk skadet av trykket. Og at væske ikke er komprimerbar, er en sannhet med modifikasjoner. Både varierende trykk, og temperatur påvirker volumet til væsker.

 

Væsken må være klar, om man skal ha glede av kamera..

 

Hadde oppsøkt noen som kan ROV for hjelp til noe slikt.

Lenke til kommentar

Men er elektrolytt-kondensatorene kompakte? Ser for meg at disse inneholder endel luft, og vil bli fysisk skadet av trykket. Og at væske ikke er komprimerbar, er en sannhet med modifikasjoner. Både varierende trykk, og temperatur påvirker volumet til væsker.

 

Væsken må være klar, om man skal ha glede av kamera..

 

Hadde oppsøkt noen som kan ROV for hjelp til noe slikt.

En elektrolytt kondensator er jo i utgangspunktet fylt med en flytende elektrolyt da. Alle former for luft ville vært sterkt hemmende for dems ytelse. Så jeg tror i bunn og grunn det er minimalt. Samt at de er designet for litt overtrykk i worst case (i utgangspunktet for å motstå/evakuere kokende elektrolyt).
Lenke til kommentar

Nja @Andrull. (Svært) dårlig forklaring følger.

Det er kan være mye luft i elektrolytt kondensator. Det skal selvsagt ikke være luft mellom "platene". Men disse "platene" går ikke helt ut til sidene (isolasjon), da ville kondensatorene kortsluttet svært ofte. 

Og der avslutter jeg den dårlige forklaringen. .

Elektrolytten trenger heller ikke være flytende

Se heller på bilde, og på wiki.

 

Al-e-cap-winding-multi-tabs.jpg

 

Lenke til kommentar

Men er elektrolytt-kondensatorene kompakte? Ser for meg at disse inneholder endel luft, og vil bli fysisk skadet av trykket. 

Elektrolytt kondensatorer er kompakte nok. Trykket blir nok ikke noe problem, hvor dypt har du egentlig tenkt å bruke denne ROVen din?

Dette er gjort før, se for eksempel OpenROV. Make har en artikkel om den http://makezine.com/2013/07/03/open-source-underwater-robots/

Lenke til kommentar

Med fare for å finne opp hjulet på nytt poster jeg denne saken her. https://www.alibaba.com/product-detail/Intel-3rd-Ivy-Bridge-i3-i5_1826668672.html

 

En ting er siten alibaba.com som selger alt mulig greier men dette hovedkortet må jo være ypperlig for dem som liker å mekke selv ... lage switch, firewall router eller hva enn liksom :)bare synd man må bestille minimum 5 stykker

Lenke til kommentar

Komfyrvakt på 3D-printer, hadde det fungert?

 

 

Eller helst noko billigare? Finst det røykvarsler med relékontakt?

Hadde tenkt å eksperimentere med noe lignende på et tidspunkt, og gjorde noen enkle målinger på en tilfeldig billig røykvarsler. Målte strømtrekket fra batteriet ved IDLE, og det lå i µA klassen, mens når den slo ut så økte dette til mA-klassen mener jeg å huske. Dvs. om du kobler på noe mellom batteriet og røykvarsleren så kan du trigge et rele. 

 

Det er kanskje mulig du kan koble et rele i serie, uten noen ekstra modifikasjoner. Worst case om releet krever for mye å slå ut, så kan du nok bare bruke en liten forsterkerkrets som består av en liten motstand i serie med røykvarslerkretsen, samt en transistor. 

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...