sevs Skrevet 1. august 2015 Del Skrevet 1. august 2015 Kjært barn har mange navn. Element14 er et annet navn. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 31. august 2015 Del Skrevet 31. august 2015 (endret) Noen som vet billig sett en student uten for mye penger kunne kjøpt for å øve på hjemmeprogrammering? Har egentlig bare lyst å lage noen fjernstyrte dioder eller fjernstyrte høytalere elns til å begynne med. Og å kunne styre de med brytere. Aner ikke hvor jeg skal kjøpe fra? Dealextreme? Er vel noe Arduino jeg bør ha? Tenker bluetooth eller radiosender, kanskje diverse moro sensorer som kan utløse lyder? Hva trenger jeg? Edit: er dette bra? http://www.dx.com/p/diy-basic-starter-kit-for-arduino-deep-blue-multicolored-297567 kanskje i tillegg til denne etterhvert http://www.dx.com/p/arduno-37-in-1-sensor-module-kit-black-142834 ? Endret 31. august 2015 av Gjest Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 31. august 2015 Del Skrevet 31. august 2015 Noen som vet billig sett en student uten for mye penger kunne kjøpt for å øve på hjemmeprogrammering? Har egentlig bare lyst å lage noen fjernstyrte dioder eller fjernstyrte høytalere elns til å begynne med. Og å kunne styre de med brytere. Aner ikke hvor jeg skal kjøpe fra? Dealextreme? Er vel noe Arduino jeg bør ha? Tenker bluetooth eller radiosender, kanskje diverse moro sensorer som kan utløse lyder? Hva trenger jeg? Edit: er dette bra? http://www.dx.com/p/diy-basic-starter-kit-for-arduino-deep-blue-multicolored-297567 kanskje i tillegg til denne etterhvert http://www.dx.com/p/arduno-37-in-1-sensor-module-kit-black-142834 ? Ja dette vil være et meget godt valg. Pass bare på at det du kjøper kommer under tollgrensa på NOK 350,- inkl. frakt. Ellers så blir det fort 250,- ekstra i Toll og Tull. Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 31. august 2015 Del Skrevet 31. august 2015 Har flere gang registrert et litt merkelig fenomen. En 12V DC LED pære kan gjerne trekke 0,4A med driftspenning 12-13V, men samme pære trekker rundt 2A når spenningen på batteriet faller ned til 6-9V. Dette fører altså til en meget hurtig død av batterikappasiteten og denne oppførselen er ganske så ulik hvordan vanlige glødelamper virker. Tilsynelatende så lyser lampen like bra med 6V@2A som med 12V@0,4A. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 31. august 2015 Del Skrevet 31. august 2015 Vel, LED er dioder, ikke "lyspærer" (er det glødelamper du tenker på da?) Hvordan har du koblet disse LEDene da? som regel kobler man en motstand i serie for å begrense strømmen gjennom dem, slik at man får ønsket strøm gjennom dem (og ikke ødelegger dem). Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 31. august 2015 Del Skrevet 31. august 2015 Den siste dette hendte med er en sånn vanlig pære, inneholder sikkert en driver og noen SMD LED. På eska står det "DC12v E27 5w warm White High-power LED Bulb Light Lamp" . Lenke til kommentar
toreae Skrevet 31. august 2015 Del Skrevet 31. august 2015 Ved 12 volt blir det 4,8 watt. Ved 6-9 volt blir det 12-18 watt. Burde vel være 6-7watt over område driverern klarer å drive riktigt , og mindre ved for lav spenning. Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 1. september 2015 Del Skrevet 1. september 2015 Ja, det er en uventet oppdagelse. Har heller ikke lest om andre som har kommentert dette fenomenet. Dersom dette er vanlig for LED lys så er det all grunn til å være påpasselig for hva som skjer når batteriene begynner å bli tomme. Vet ikke om Li-Po batterier kan ta fyr når dem begynner å tømmes samtidig som belastningen begynner å nærme seg full kortsluttning. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 1. september 2015 Del Skrevet 1. september 2015 Å. Sånn LED lyspære ja. Kjøpt på DX eller tilsvarende? Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 1. september 2015 Del Skrevet 1. september 2015 (endret) Å. Sånn LED lyspære ja. Kjøpt på DX eller tilsvarende? Ja, på eBay. Men jeg har opplevd akkurat det samme med to helt forskjellige 12V LED pærer, så dette gjelder også for dem som du kjøper på Clas Ohlson. Endret 1. september 2015 av Professor Balthazar Lenke til kommentar
tingo Skrevet 1. september 2015 Del Skrevet 1. september 2015 Jepp. Noen produsenter av LED "lyspærer" bruker komponenter av dårlig kvalitet i produktene sine, med resulatta at de virker dårligere eller varer kortere. Var det ikke en eller annen kommune som fant ut det når de forsøkte å bytte ut veibelysning til LED? Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 1. september 2015 Del Skrevet 1. september 2015 OK, da er DET forklaringen. Skal teste på noen kostbare Osram og Philips LED når jeg kommer over noen for 12V. Lenke til kommentar
toreae Skrevet 1. september 2015 Del Skrevet 1. september 2015 Jepp. Noen produsenter av LED "lyspærer" bruker komponenter av dårlig kvalitet i produktene sine, med resulatta at de virker dårligere eller varer kortere. Var det ikke en eller annen kommune som fant ut det når de forsøkte å bytte ut veibelysning til LED? Dette er vel mere dårlig konstruert enn dårlige deler. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 2. september 2015 Del Skrevet 2. september 2015 (endret) At strøm går opp når spenning går ned er jo som nevnt ikke så veldig overraskende på en driver. Men at det ble et så voldsom fall i effektivitet hørtes merkverdig ut ja! Mulig det er mosfet'en som blir varm som følge av økt strømgjennomgang, som igjen får motstanden/spenningsfallet over den til å øke betraktelig? Dvs. rimelig dårlig dimensjonering ja. Kunne jo f.eks målt over hville komponenter som stjeler alt. Endret 2. september 2015 av Andrull 1 Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 3. september 2015 Del Skrevet 3. september 2015 At strøm går opp når spenning går ned er jo som nevnt ikke så veldig overraskende på en driver. Men at det ble et så voldsom fall i effektivitet hørtes merkverdig ut ja! Mulig det er mosfet'en som blir varm som følge av økt strømgjennomgang, som igjen får motstanden/spenningsfallet over den til å øke betraktelig? Dvs. rimelig dårlig dimensjonering ja. Kunne jo f.eks målt over hville komponenter som stjeler alt. Lurer jo litt på hvor vanlig dette fenomenet er. Jeg har opplevd det på to forskjellige 12V DC LED pærer. I tillegg er jeg litt bekymret over om denne egenskapen i kombinasjon med et Li-po eller Li-Ion batteri kan medføre brannfare. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 3. september 2015 Del Skrevet 3. september 2015 Når du bruker batterier som ikke tåler utlading, så skal du alltid inkludere en utladingsbeskyttelse rett etter batteriet. Du kan aldri regne med at lastene dine (i dette tilfellet LEDs) innehar en fornuftig utladingsbeskyttelse. Og det er ikke bare selve lastene som kan lage problemer. Uforutsette problemer som ledningstrøbbel (=> kortslutning) må også tas i betraktning. Derfor trenger du en batteribeskyttelse så nært batteriet som mulig. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 15. september 2015 Del Skrevet 15. september 2015 (endret) Hvordan er det med jordfeilbryter på motorinstallasjoner? Vet man skal ha det på stikk osv. men elektromotorer derimot aner jeg ikke hvordan kravene er. Endret 15. september 2015 av Nedward Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 16. september 2015 Del Skrevet 16. september 2015 (endret) Det er ikke normalt å bruke i koblingsboksen/starterskapet/motorvernet. Eventuell jordfeilbryter er nok mest brukt i "sikringsboksen" til det nettet som utstyret kobles til. Det ekisterer selvsagt behov i visse tilfeller, men ikke noe som standard installeres på utstyr her i gårde, eller noe jeg har vært borti. Endret 16. september 2015 av Andrull Lenke til kommentar
toreae Skrevet 16. september 2015 Del Skrevet 16. september 2015 Er vel mere hvor motoren befinner seg som utløser behovet/kravet om jordfeilbryter. I noen tillfeller vil det være direkte feil å bruke jorfeilbryter, som når man kjører med frekvensomformer. Lenke til kommentar
JacEr Skrevet 3. januar 2016 Del Skrevet 3. januar 2016 (endret) Noen som vet hvorfor jeg ikke kan kjøpe ting hos Elfa lenger? Pris vises før jeg går inn på produktsidene, men der står ikke prisen lenger, og jeg kan ikke legge ting i handlevognen. Endret 3. januar 2016 av JacEr Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå