Gå til innhold

Den elektriske kaféen

Anbefalte innlegg

Den første funker ikke; i tillegg til at spissen som følger med er 3mm og formet som et flatt skrujern, så er den kun på 25W.

Nummer to ser bedre ut, 40W, elektronisk temperaturstyring og det finnes spiss som kun er 0.4 mm bred.

Dog, jeg har ikke prøvd å lodde SMD komponenter med en slik en.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har ikke 40W på et punkt rett i spissen. Jo tynnere tupp, jo dårligere varmeleding til tuppen og dermed vil den være kaldere kontra en større. Ikke omvendt. (Moderne prosessorer har mye høyere "varmetetthet")

Noen ganger (ofte?) er gjerne sensoren lenger bak, som betyr at temperaturen kan bli betraktelig lavere enn hva sensoren oppgir.

Men det vil ikke være høyere. (Om du ser bort fra avlesningsfeil og at den naturlige regulerings avvik)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det er 40W så det er ganske spesifikk mengde energi som skal overføres.

Og siden varmen ikke utvikles i spissen så må spissen lede varmen.

This.

Fikk den beste loddebolten min på netthandelen for 35 kr, har ikke prøvd SMD med den, og det kommer jeg ikke til å gjøre heller (i alle fall ikke med spissen som fulgte med) :p

Men heter det loddebolt eller loddepenn?

Endret av Jon Håvard (sevs)
Lenke til kommentar

Ikke skrap! Da ødelegger du spissen, faktisk så kan en loddespiss bli oppbrukt. Hadde en på jobben som jeg skrapet etter at noen hadde brent plastikk med den. Sakte men sikkert ble det mindre og mindre spiss. Dette skjer fordi det ytterste belegget som kapsler inn kobberen forsvinner, og kobber løses opp i tinn over tid.

Det skal gå greit å bruke en fuktig svamp og pusse spissen ren, eventuelt bruk en mild såpe.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Noen som har tips for hva man skal gjøre med en sota loddebolt? zalo? skrape det av?

Prøv å vask det forsiktig av med et passende løsemiddel.

Som Nedward sier så burde du ikke skrape det av. Tuppen består gjerne av flere lag, og om du begynner å skrape av ting så drar du gjerne med deg lagene som er der for at loddetinnet ikke skal feste seg like godt til tuppen blandt annet.

Jeg bruker bestandig å rense av loddebolten etter bruk mens den enda er varm. Jeg bruker bare en lett fuktet klut eller svamp og drar tuppen over et par ganger.

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Så lenge loddespissen er ren, så gjør det ingenting om resten er sotet. Ja faktisk så vil det bare isolere og forhindre varmetap bittelitt.

Et par ganger ned i messingpussen/svampen og noe loddetinn når den er varm så pleier det som regel ordne seg.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Har også vært borti at urenheten kan skape problemer. Litt stålull og flussmiddel før lodding kan hjelpe på.

Hva er best, fluss på box eller flaske?

Flusmiddel eventuelt noe rensing er nesten oblogatorisk. Men ofte er det noe du finner i loddetinnet, men greit med noe ekstra bare for å være helt sikker.

Lenke til kommentar

Midtlederen i en coax lar seg ikke lodde. Loddetinnet unngår lederen. Hvorfor?

Bruk loddebolt med høy effekt/tempratur. Jeg har blitt overasket mange ganger over hvor god varmledningsevne entråd har. Oksydert overflate kan også være problem. Pleier å skrape litt med en kniv.

Lenke til kommentar

Fikk i hus et oscilloscop, og tenkte jeg skulle sjekke hvordan PSUen sine railer så ut. (har lenge misstenkt at filtreringskondensatorene på 5V-railen er skadet, da jeg så tegn til dette sist jeg sjekket)

Og slik så det ut når jeg probet 5V-railen under svak belastning.

post-79251-0-80507500-1386545415_thumb.jpg

ca 0,5V pp, 65 KHz ripple. (65 KHz går jeg ut fra er switchefrekvensen, så ingen overraskelser her)

Med andre ord 10 % ripple, som er godt utenfor ATX-standarden på 5%. AUCH. Og denne saken har jeg brukt slik i over et års tid. :S Rimelig patetisk likestrøm.

Prøvde å slenge på en dårlig elektrolyt kondensator, og slik så det ut (ikke korrekt plassert eller fjernet den gamle)

post-79251-0-09653400-1386545414_thumb.jpg

Not bad. 0,1V Ripple. :) Må sies å være godkjent (fortsatt rimelig dritt med tanke på belastningen men det er nå så).

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...