Gå til innhold

Den elektriske kaféen

Anbefalte innlegg

Det er ikke min erfaring når det gjelder små forsyninger som man putter i stikkontakten ihvertfall. Pga tyngden i trafoen på de lineære PSU'ene blir ofte pinnene til stikkontakten bøyd og slitt og noen ganger faller tilogmed boksen rundt ifra hverandre eller vrir seg.

En liten "mobillader" switchmode forsyning er heller ikke noe veldig komplisert eller har noe særlig mye komponenter "som kan gå galt".

Det har du helt rett i. På små enheter som flyttea og dyttes mye på, så vil selvsagt også tyngden påvirke negativt i så dann. :-)

Og i små adaptere som sjelden har særlige krav, så vil nok høy effektivitet være boe av hovedprioritetene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo, de blir en del mer effektive. :-)

Gjerne 84-94%. Mens linære ligger nede på 50-70%.

Effektivitet, størrelse og vekt er for min del ikke særlig viktig (prøver selvsagt å optimalisere så mye som mulig, og etter beregningene så vil jeg nok klare mer enn 70% effektivitet under gode forhold), og derfor jeg velger en linær.

Hadde man sett resten av PCen min, så skjønner man det ganske raskt at slikt betyr null. :-P

I lydforsterkere og slikt så er linære strømforsyninger enda mer vanlig, spesielt i high-end utstyr grunnet deres styrker i støy og gode transientresponser.

Så det monsteret av en pc du har satt sammen :wee:

Ja, switchmode støy er ikke veldig optimalt for lydutstyr. Er det noen spesiell grunn til at ringkjernetrafoer blir skrytt opp i skyene på lydutstyr?

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Da fikk jeg svar fra nettbutikken som solgte meg konsollen. Må si jeg er imponert, sendte mailen klokken 21:13 og fikk svar 22:22. Han hadde ikke så mye peiling, men han skulle sjekke hvilken grossist produktet var handlet hos og informere dem om saken.

Lenke til kommentar

En kortslutting gjør jo ikke noe. Det blir bare en røket sikring.

Varmegangen kan komme fra de ikke eksisterende isolasjons avstandene på kretskortet og ihvertfall ikke noe utfresing mellom fasene kombinert med elendig lodding også litt samling av støv og dritt over noen år så kan det fort bli en svak ledning av strøm mellom fasene som fører til varmegang.

Jeg er enig i risikoanalysen din, og hadde jeg hatt litt lenger erfaring med krypstrømmer kunne jeg sikkert argumentert for og i mot. Men til nå har jeg bare sett krypstrømmer pga støv i nano/micro-størrelse.

(I et annet tilfelle (690V likeretter, 2-3kA nom) førte støvet til full kortslutning, men det var trolig elementer av sveisestøv i bildet.)

Anyways så siktet jeg mot den knekte lederen, ikke mot strømbanene. En knekt leder er jo ofte bedre enn f.eks en dårlig skrukontakt mtp varmgang, men jeg tror egentlig ikke at denne konsollen trekker nok strøm til å gi varmgang ved dårlig skrukontakt heller. Kun synsing fra min side her altså, men ser gjerne nærmere på litt ekte forskning på emnet :)

Det er heller ikke nødvendig å legge ene lederen oppå banen til den andre. Det er kun maskeringen over kopperbanene som isolerer. Det er også store mengder flux som jeg tror kan begynne å lede strøm etterhvert som det blir eldre og absorberer fuktighet fra luften.

Dette stusset jeg veldig på, helt til jeg skjønte at du selvsagt mente fluss.

Ikke sant?

Endret av Twinflower
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er kanskje litt of topic, men er det noen her som vet om noe sted man kan få tak i gode "tredje hender / hjelpende hender"?

Og med gode så mener jeg ikke de billige crappy kinasakene som er ustabile på bordet pga liten og lett fot og hvor kuleleddene alltid er løse selv om du strammer dem med en tang så platene på dem bøyer seg og hvor alligatorklemmene også er av ræva kvalitet som ikke vil rotere, eller ikke vil låses fast der hvor du vil og etterhvert ikke er runde lenger pga at man har prøvd å skru dem fast veldig hardt.

Altså ikke en slik en:

third_hand_parts_holder.jpg

For disse er bare forferdelig dårlige, Og forstørrelsesglass trenger jeg heller ikke.

Denne så litt lovende ut:

http://www.ebay.com/...k-/200286034077

helpinghand_zps16a2df12.jpg

Men han selger bare til USA.

Hvis noen andre også er på utkikk etter dette så fant jeg nettopp et godt alternativ til de billige rævdårlige "tredje hender / hjelpende hender" som man vanligvis får kjøpt.

Sparkfun har nylig begynnt med disse:

11784-01.jpg

https://www.sparkfun.com/products/11784

Til litt over 200 kr. Og det er jo ganske rimelig, selv etter frakten blir det jo rimelig. Og man kan kjøpe flere armer og aligatorklips så man kan ha opp til 6 armer (6 skruehull i "foten"). Også er det jo en stor og stabil fot som ikke ramler over så lett og disse slangene som brukes er gode da jeg har brukt de samme til kjølingsvæske slanger på metallfreser og de holder seg slik man bøyer dem ganske bra. Og aligatorklipsene er av en bedre type som man skrur fast og ikke de vanlige dårlige klemme fast typene som man vanligvis får.

Ikke ment som reklame og jeg ikke på noen måte tilknyttet sparkfun, men bare som en opplysning til hjelp for andre som er blitt frustrerte på de billige dårlige hjelpende hånd som man ofte får som eneste alternativ. Jeg har ihvertfall bestilt inn et par pluss noen ekstra armer. :)

Endret av flesvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

18000 Farad mener du vell ;-)

Eller 3000 med 6 ganger så høy spenning. I tilfelle man ikke fikk med seg at det var 6 stykk.

Det blir vel 433,33 Farad hvis man setter dem i serie? 1/C + 1/C + 1/C osv.

Den totale mengende Coloumb blir fortsatt bevart dog :)

Det blir 18000 Farad hvis man setter 6 slike i parallell.

Endret av dbass
Lenke til kommentar

Det var ingen som nevnte seriekobling. Regner med at noen med BSc i elektronikk vet dette med kondensatorer i serie/parallell.

For å opprettholde original kapasitet men å øke spenningen lager man en serie+parallell-kobling, men da må man ha 4 eller 9 eller 16 osv.

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar

Det blir vel 433,33 Farad hvis man setter dem i serie? 1/C + 1/C + 1/C osv.

Den totale mengende Coloumb blir fortsatt bevart dog :)

Det blir 18000 Farad hvis man setter 6 slike i parallell.

Stemmer. Eller det vil si, tankemåten er helt rett. Regnestykket gir vel 500 Farad.

Var litt kjapp med tankegangen, og Twinflower har som vanlig helt rett. :p

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Noen av dere godtfolk som kan hjelpe meg finne en loddebolt som er akseptabel til bruk av overflatemontering. (SMD/SMT)

Jeg har planer om å bytte ut noen IC'er på forskjellige kretskort på størrelsen 3-4 mm ~~

Har sett litt på:

http://www.clasohlson.com/no/view/COProductController/quickView?productCode=Pr408938000

men er litt usikker på tuppen om jeg evt. skal kjøpe en litt av bedre kvalitet (?)

Satser på noe billig og enkelt, men lurer på om jeg ikke burde gå litt opp i pris?

Evt.

https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_en/elfa/init.do?item=82-302-05&toc=19658

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...