Flimzes Skrevet 3. juli 2011 Del Skrevet 3. juli 2011 (endret) Jeg holder på med en moped her, den er dog litt problematisk å ha med å gjøre, da den bare starter første gangen man starter, og man må kjøre avgårde umiddelbart, ellers stopper den. Om den stopper er det bare å la den stå en dag før man kan starte den igjen. Når den er varm starter den også, og går en liten stund på tomgang, men "halv-varm" (alt annet enn helt varm, og helt kald) så nekter den å starte. Ingen tenning, ingenting. Når den først går så går den helt utmerket, starter glatt med både elstart og kick, trenger aldri å prøve flere ganger for å få den i gang, man må bare kjøre av gårde med en gang. Det er en gul piaggio 50cc scooter (ikke vespa), 1996-modell, den har ikke manuelt gir. Noen tanker om hva jeg bør se etter? Endret 3. juli 2011 av Flimzes Lenke til kommentar
reor Skrevet 3. juli 2011 Del Skrevet 3. juli 2011 (endret) Vil anta at du kjører med for rik blanding og at motoren går sur. Vil anta at dyse eller flotørkammer i forgasseren trenger justering. DEt kan være flere årsaker til dette. Endret 3. juli 2011 av reor Lenke til kommentar
Quote Skrevet 3. juli 2011 Del Skrevet 3. juli 2011 Men siden du ikke har gnist i tennpluggen i etterkant, så vil vel dette kunne tyde på et elektrisk problem? Fordeler, kanskje. Usikker. Lenke til kommentar
reor Skrevet 3. juli 2011 Del Skrevet 3. juli 2011 Hvis motoren er sur d.v.s. sylinderen våt av bensin er tennpluggen gjerne kortsluttet og du har derfor ingen gnist. For å prøve kan du ta av tennpluggen og gjør den ren og prøv å starte etterpå. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 3. juli 2011 Del Skrevet 3. juli 2011 Tett bensinfilter som skaper uønsket vakuum til forgasser, spesielt på tomgang og/eller på lav turtall? Edit: har også sett at denne har vært feilmontert, se etter pil inn/ut anvisning.. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 3. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2011 Motoren har vært slik i flere år har jeg fått høre, og ingen her har hatt lyst til å åpne skru den i biter da det er en del kluss, men skal se på alle disse tingene i morgen. Takker for alle forslag så langt. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 3. juli 2011 Del Skrevet 3. juli 2011 Motoren har vært slik i flere år har jeg fått høre Bytt ut pluggen(riktig varmeverdi)og bensinfilter da. Bensinslangene kan også være noe morknet og innskrumpet(tette) så det så.. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 3. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2011 Motoren har vært slik i flere år har jeg fått høre Bytt ut pluggen(riktig varmeverdi)og bensinfilter da. Bensinslangene kan også være noe morknet og innskrumpet så det så.. Tingen er jo at den går som en klokke så lenge man kjører den, så det virker jo rart at det skulle være noe med bensintilførselen? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 3. juli 2011 Del Skrevet 3. juli 2011 Motoren har vært slik i flere år har jeg fått høre Bytt ut pluggen(riktig varmeverdi)og bensinfilter da. Bensinslangene kan også være noe morknet og innskrumpet så det så.. Tingen er jo at den går som en klokke så lenge man kjører den, så det virker jo rart at det skulle være noe med bensintilførselen? Det skal så lite til med vakuumvariasjoner i en moped, når du kjører så vil innsug dra inn det vil/kan og så dø ut ved lav turtall eller tomgang. Typisk for en ensylinder motor. Kan jo seff være svak/defekt membran i bensinpumper hvis mopeden har den anordningen. Lenke til kommentar
reor Skrevet 3. juli 2011 Del Skrevet 3. juli 2011 Hvis du vil prøve å sjekke dysene kan du telle antal omdreininger å skru ut for å ha oversikt når dysen skal monteres igjen. Et gammelt trix som benyttes fortsatt. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 3. juli 2011 Del Skrevet 3. juli 2011 Ja, det kan være dritt i dysen, ja.. Og det kan være dritt i tankfilter(noen mopeder har dette også) Men alle symptomer indikerer til dårlig flytt av bensin. Knallertmotor er ikke så komplisert da.. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 3. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2011 Motoren er ikke så komplisert, er lett å mekke på firehjulingen slik sett, men det er jo masse deksler som tar lang tid å få av og på. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 3. juli 2011 Del Skrevet 3. juli 2011 Motoren er ikke så komplisert, er lett å mekke på firehjulingen slik sett, men det er jo masse deksler som tar lang tid å få av og på. Jepp, tok scooteren til datteren min pga. ca. samme feil for en stund siden Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå