Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Scooter starter bare på første forsøk

Anbefalte innlegg

Jeg holder på med en moped her, den er dog litt problematisk å ha med å gjøre, da den bare starter første gangen man starter, og man må kjøre avgårde umiddelbart, ellers stopper den. Om den stopper er det bare å la den stå en dag før man kan starte den igjen.

Når den er varm starter den også, og går en liten stund på tomgang, men "halv-varm" (alt annet enn helt varm, og helt kald) så nekter den å starte. Ingen tenning, ingenting.

Når den først går så går den helt utmerket, starter glatt med både elstart og kick, trenger aldri å prøve flere ganger for å få den i gang, man må bare kjøre av gårde med en gang.

Det er en gul piaggio 50cc scooter (ikke vespa), 1996-modell, den har ikke manuelt gir.

Noen tanker om hva jeg bør se etter?

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil anta at du kjører med for rik blanding og at motoren går sur.

Vil anta at dyse eller flotørkammer i forgasseren trenger justering.

DEt kan være flere årsaker til dette.

Endret av reor
Lenke til kommentar

Hvis motoren er sur d.v.s. sylinderen våt av bensin er tennpluggen gjerne kortsluttet og du har derfor ingen gnist.

For å prøve kan du ta av tennpluggen og gjør den ren og prøv å starte etterpå.

Lenke til kommentar
Motoren har vært slik i flere år har jeg fått høre

Bytt ut pluggen(riktig varmeverdi)og bensinfilter da.

Bensinslangene kan også være noe morknet og innskrumpet så det så..

Tingen er jo at den går som en klokke så lenge man kjører den, så det virker jo rart at det skulle være noe med bensintilførselen? :hmm:

Lenke til kommentar
Motoren har vært slik i flere år har jeg fått høre

Bytt ut pluggen(riktig varmeverdi)og bensinfilter da.

Bensinslangene kan også være noe morknet og innskrumpet så det så..

Tingen er jo at den går som en klokke så lenge man kjører den, så det virker jo rart at det skulle være noe med bensintilførselen? :hmm:

Det skal så lite til med vakuumvariasjoner i en moped, når du kjører så vil innsug dra inn det vil/kan og så dø ut ved lav turtall eller tomgang. Typisk for en ensylinder motor.

Kan jo seff være svak/defekt membran i bensinpumper hvis mopeden har den anordningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...