Gå til innhold

Oppsett av hjemmenett

Anbefalte innlegg

Hei

Trenger hjelp med riktig oppsett av nettverk med 2 routere/modemer.

Har en Zyxel P-260hwt-f3 i første etasje, hovedmodem.

Fra denne skal jeg ha en kabel til 2 etasje, her har jeg en Dlink dir635 som jeg håper å få brukt

med kabel og trådløstnett.

Hvordan skal jeg sette opp dette?

All hjelp mottas med takk, i tilfellet er det ikke noe problem om Dlink og Zyxel bytter plass.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøvde med dlink som nr2, dhcp av, prøvde kabel fra første etasje i alle kontakter, hverken wifi eller kablet virker, men har nett i kabelen fra første etasje, noen flere/andre innstillinger som må justeres?

Endret av Sukipower
Lenke til kommentar

Det skal virke hvis du slår av DHCP og kobler kabelen fra den andre routeren inn på en av LAN-portene (ikke WAN, men noen routere kan settes opp til å benytte denne porten som LAN ved bridge).

Jeg ville ha byttet IP på router nr. 2 til en som leveres av router 1. Feks. hvis router 1 har IP 192.168.0.1 så ville jeg ha gitt router 2 192.168.0.200 som IP. Du vil da nå router 2 på denne IP etter at den er satt i bridge (slått av DHCP). På min router har jeg 2 plasser der DHCP nevnes: Under oppsett av WAN-tilkobling (internet setup) og under LAN-tilkobling (network setup). Det er denne siste som er DHCP-biten, og også der jeg gir min router sin IP. Under WAN-oppsettet ville jeg dessuten ha satt "none" eller "static IP", og satt denne til noe som ikke er i bruk feks 11.12.13.14.

Lenke til kommentar

Det skal virke hvis du slår av DHCP og kobler kabelen fra den andre routeren inn på en av LAN-portene (ikke WAN, men noen routere kan settes opp til å benytte denne porten som LAN ved bridge).

Jeg ville ha byttet IP på router nr. 2 til en som leveres av router 1. Feks. hvis router 1 har IP 192.168.0.1 så ville jeg ha gitt router 2 192.168.0.200 som IP. Du vil da nå router 2 på denne IP etter at den er satt i bridge (slått av DHCP). På min router har jeg 2 plasser der DHCP nevnes: Under oppsett av WAN-tilkobling (internet setup) og under LAN-tilkobling (network setup). Det er denne siste som er DHCP-biten, og også der jeg gir min router sin IP. Under WAN-oppsettet ville jeg dessuten ha satt "none" eller "static IP", og satt denne til noe som ikke er i bruk feks 11.12.13.14.

Toppers, den skal prøves, Tusen takk for svar :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...