Gå til innhold

Studentbolig i Bergen

Anbefalte innlegg

Jeg var så usikker på hvor jeg skulle gå til høsten at jeg ikke brydde meg med å søke på noen studentby i Bergen. Dette har resultert at jeg har nettopp nå lagt inn søknad til Hatleberg og Fantoft sine hybler og hybelleiligheter. Jeg har et alternativ til boplass som ligger en mil unna NHH om jeg ikke kommer inn på studentby før skolestart, men det jeg lurer på er: Hvordan er sjangsene mine for å komme inn på en av disse studentbyene før studiestart? Tror det hadde passet meg ypperlig å bo sammen med mange andre studenter i nærheten av enten NHH eller sentrum...

Takker på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan er sjangsene mine for å komme inn på en av disse studentbyene før studiestart?

Trur nok du skal rekna med hin hybelen. Etter kva eg har skjøna har studentheimane i Bergen kring tre gonger så mange søkjarar som ledige plasser når ordinær søknadsfrist er ute. Og Fantoft er no og over mila borte frå NHH...

Lenke til kommentar

Hvis du har litt krav til standard, ville jeg absolutt ikke bodd på Fantoft. Eneste fordelen med Fantoft er at det er sikkert det billigste stedet du kan bo som student i Bergen, samt at bybanen nå går rett forbi, dermed er det veldig lett å komme seg til og fra byen, men du må da ta buss videre fra sentrum til NHH.

Men Fantoft er noe stusselig, det er der nesten alle utvekslingsstudentene bor, rommene ser ut som de er designet av samme mann som designet konsentrasjonsleirene under krigen, de har problemer med kakerlakker (!!) og brannalarmen går ca. 4 ganger i uken der.

Hvis du er førsteårsstudent og kommer rett fra vgs. så stiller du sterkest på lista hos SiB.

Jeg selv var 23 når jeg begynte å studere, og fikk dermed ikke SiB bolig når jeg søkte første året, men så gikk jeg personlig inn til dem og maste litt før skolen sluttet første året, og fikk SiB bolig ganske lett. Fikk så inntrykket av at dersom man først er inne i SiB så får man lett fortsette å bo der ut studietiden.

Dersom du ikke skulle få noe i starten, så går det ikke lenge etter skolestart før ting begynner å bli ledig. En kompis sovpå sofaen min en mnd. etter skolestart, mens han var inne og maste på dem en gang i uken. Da fikk han til slutt en studentbolig.

Lenke til kommentar

Nå er det mulig jeg tar feil, men er det ikke både nye og gamle bygninger på Fantoft? Hvis man skulle havne i de nye bygningene er vel ikke standarden så ille. Havner man i de gamle bygningene kan man verste fall kan man flytte ut etter noen måneder, og havner man i den høyeste bygningen får man den tvilsomme æren av å bo i Bergens høyeste bygning i mellomtiden. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...