Gå til innhold

Runde av karakterpoeng?

Paola

Anbefalte innlegg

Hei! Sitter og regner ut snittet mitt, og derfor lurer jeg på en ting: skal man runde av til nærmeste hele tall dersom man har fått en del desimaler bak komma? Har fått 4,6538462. Er det da 4,6, 4,7 eller 4,65? Veldig forvirrende! Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det brukes selvsagt mer enn én desimal -- hvis ikke hadde altfor mange havnet på samme poeng i opptaket. Så vidt jeg vet brukes så mange desimaler som trengs for å skille søkerne fra hverandre, som kan være ganske mange.

Lenke til kommentar

Nå har du misforstått noe. Hvis det opprinnelige karaktersnittet er 5,4635 og personen ikke har noen tillegspoeng, ganger man med 10 og får 54,635. Da vil den personen komme inn på et studie framfor en person som har karaktersnittet 5,4634 og 54,634 poeng.

Lenke til kommentar

Det brukes selvsagt mer enn én desimal -- hvis ikke hadde altfor mange havnet på samme poeng i opptaket. Så vidt jeg vet brukes så mange desimaler som trengs for å skille søkerne fra hverandre, som kan være ganske mange.

Det er feil, det brukes loddtrekning utover 2 desimaler på f.eks opptaket til profesjon i psykologi...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...