Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer under oppstart

Anbefalte innlegg

Hei!

Ikke lenge siden jeg satte sammen en PC jeg bestilte fra Komplett.

Men nå starter vel problemene. Den har fungert perfekt fra første oppstart, sett bort ifra at det hender den starter opp, deretter slåes av 2 sekunder etter, deretter starter opp, før den skrur seg av igjen før den til slutt skrur seg helt på....

Hvis det ga mening.

Problemt nå er at den absolutt ikke vil starte opp. Jeg trykker på knappen, og man hører vifter og systemer starter opp før den skrur seg av igjen nesten med en gang.

Hva kan være galt? Det kan jo være så mangt!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det et hovedkort av P8P67-serien til Asus? Mange av disse sliter nemlig med dual/trippel boot. At det ikke booter i det hele tatt er dog et dårlig tegn.

Prøvd å resette BIOS? Enkelte hovedkort (P8P67-Deluxe f.eks) har en bitteliten reset-knapp bak på tilkoblingspanelet, men det vanligste er å fjerne det lille runde flate batteriet du finner på hovedkortet. Ca. på størrelse med et lite kronestykke. La dette være ute i noen sekunder før du setter det tilbake. Husk å ta ut strømmen først.

Det er svært lite trolig at dette hjelper da maskinen skrur seg av så tidlig, men du kan alltids prøve. Det lukter dessverre litt av gåent hovedkort eller minnebrikke. Apropos minne så kan du også prøve med en og en minnebrikke. Hvis en har gått heden kan den forårsake det du beskriver her.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Hovedkortet er av typen: Gigabyte P67.

Da har jo noen ting jeg kan prøve.

- Resette BIOS (Noe jeg også har liten tro på ettersom den ikke rekker og loade BIOS heller)

- Prøve med en og en minnebrikke

Hvis det skulle vise seg at hovedkortet eller minne er gåent.

Hva gjør jeg? Delene er ikke mer enn 2 måneder gamle.

Lenke til kommentar

Da er det nok bare å shippe dem tilbake til butikken du kjøpte fra. Surt, men dessverre nødvendig. Komplett bruker stort sett å være greie å ha med å gjøre i slike saker.

PSU kan forsåvidt også være synderen selv om den tilsynelatende ikke er helt død. Minimumsconfig kan også være greit for å utelukke feil på komponenter. Koble fra alt som ikke er nødvendig for å få maskinen til å starte og se hva som skjer.

Hvis du tilfeldigvis bor i nærheten, noe som nok er svært lite trolig har jeg en ekstra PSU du kan få låne for å utelukke ;)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei.

Jeg drar opp denne tråden igjen ettersom problemet er tilbake! Jippi...

Samme prosessen som sist. Trykker inn knappen, hører den starter opp i ca 2 sekunder før den slår seg av igjen.

Dette skjedde for noen dager siden og, da resatte jeg BIOS igjen, og vips var alt i orden. Det vil si at den startet iallefall etter at den starter opp slår seg av igjen tre, fire ganger. Hvor hver av gangene kommer den litt lenger i prosessen.

Jeg har også "tuklet" litt med CPU vifta. Den var skikkelig festen, men sleit med og få en av disse skruknottene på igjen.

Noen i Stavanger området som kanskje kan hjelpe meg?

Poenget er at hvis jeg sender den inn til Komplett må jeg betale 580 kr timen for at de skal feilsøke ettersom jeg ikke vet hvilken komponent som er synderen...

Håper på svar :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...