Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

kommer ikke inn i bios for å skru ned ekstremt irriterende vifte!

Anbefalte innlegg

bHA! Frustrasjonen tar overhånd! skrudde på Pcen for et par dager siden og når jeg gjorde dette begynte cpu-viften å bråke som bare fy! Jeg har i utgangspunktet satt viften på "silent mode" eller stillemodus om en vil... Jeg tenkte som så at et eller annet random hadde skjedd med noen innstillinger eller lignende, og tenke meg inn i bios for nok en gang å stille den inn til stillemodus, heller enn fullt kjør som den er på nå... MEN! jeg kommer ikke inn i biosen!

Når pcen starter opp og denne logoen kommer (P5Q pro) hvor det står trykk del for setup eller tab for bios trykker jeg tab, går videre til neste del (denne med det røde merke og masse tekst som kommer i lysets hastighet), dermed kommer det opp biosversion blablabla den finner hardisken, og det kommer en rask feilmelding nederst i venstre hjørne! deretter kommer det en understrek øverst i høyre hjørne som etterhvert blir mørkere og mørkere, deretter går den nedover og Windows sin logo dukker opp...

ble til slutt så sur og lei at jeg trakk ut CPU viften! dette endte med at det kom en feilmelding om at maskinen ikke fant noen CPU-vifte og jeg kom meg deretter inn i bios... wtf...

Noen som har noen råd til hvordan jeg kommer meg inn i bios og får skrudd ned viften? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å komme inn i BIOS på Asus hovedkort må du trykke Del. Trykker du Tab, hopper du kun over logoen til Asus og POST vises, men det vil ikke føre til at du kommer inn i BIOS. Trykk Del når du ser Asus logoen. Asus har alltid brukt og bruker fortsatt Del for BIOS adgang.

Har selv kun hatt Asus hovedkort fra 1995, så dette tror jeg kan si at jeg vet litt om. Har hatt samme HK selv.

Med det samme du er i BIOS, sjekk hvilke temperaturer Hardware Monitor viser. Skal være en side som sier noe om det. Er CPU temp for høy, vil viften spinne som fy.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Som Chavalito sier, få sjekket temperaturen på cpu og hovedkortet, er disse høye bør du få renset støvet som garantert har gjort sitt for å øke temperaturen inne i pcen.

Det er ofte bedre å kjøpe en kraftig dedikert cpu kjøler enn å bruke den medfølgende vifteløsningen med tanke på støy og hvor effektiv den er til å kjøle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...