Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

pris på toll og frakt fra US

Anbefalte innlegg

tenkte å bestille panser fra usa til min suburban. og det er ganske stort og tungt. usikker på hva det veier.

det koster 400 dollar. det blir 2150kr. men hvordan kan jeg finne ut hvor mye jeg må betale i toll?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Det kommer litt an på hvilket fraktselskap som brukes, UPS, DHL, Fedex, posten opererer med separate gebyrer.

Når verdien på varen overstiger 200 kroner skal du betale mva for både vare og frakt.

Dvs, totalsum du betaler til forhandler * 1.25, pluss fortollingsgebyret som varierer fra ekspeditør til ekspeditør. Vanligvis ligger dette på rundt 200 kroner, da verdien overstiger 1000 kroner.

Ellers er det ikke noe særlig toll på slikt tror jeg. Skulle du hatt inn noe tekstil hadde beregningen blitt litt mer komplisert.

Edit: Sendes varen med EMS frakt er fortolling inkludert i prisen, det er da kun merverdiavgift (25% av varens verdi / frakt) du betaler.

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar

okei. jeg kjøpte en radiator til en primera her i vinter fra ebay. og den ble sendt fra usa. den veide ikke mye. betalte 800 for radiatoren med frakt og da jeg skulle hente den på postkonotret ble det 300 kr i toll.

er fra: lmctruck.com jeg skal bestille panseret. usikker på hvilket selskap dem bruker

Lenke til kommentar

Tipper det billigste blir å sende det via Jetcarrier sjøfrakt pga størrelsen.

Sjekk med selger hvor stor pakken er så kan du sjekke priser for levering internt i usa til Jetcarrier i New Jersey vs å sende det med UPS/USPS el.

Jeg har selv benyttet Jetcarrier for å få tilsendt ting som radiator, bremseskiver etc, mye billigere enn å sende slike store/tunge ting med normale fraktalternativer (da de gjerne sendes med fly).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Toll (merverdiavgift) kommer ikke an på vekt, men verdi.

300 kroner for 800 kan stemme, det.

25% av 800: 200,-

forenklet fortollingsgebyr: 110,-

310,- å betale.

Når verdien bikker 1000 kroner blir det et høyere fortollingsgebyr, hvertfall med Posten (217).

Det skal sies at når du betaler for å hente panseret på posten så er det teknisk sett ikke toll du betaler, men merverdiavgift. Det finnes tollsatser for forskjellige produkter som evt kommer i tillegg, feks tekstil ca 10-12%, tomater, poteter eller hvanåenndetskullevære. Så en betaler egentlig kun merverdiavgift og et behandlingsgebyr hos posten.

Lenke til kommentar

hmm. okei. da må jeg jo skrive en mail til dem. er jo et firma som driver å selger deler til amerikanske biler. det sto heller ingenting om hvilket selskap de bruker. står bare at det ikke er toll på varer innen usa og canada. men det er jo logisk da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...