Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vaske bilen på 1-2-3? Tips?

Anbefalte innlegg

Noen som kan fortelle meg en enkelt med god måte å vaske bilen på?

I dag gjør jeg det slik, og blir sånn rimelig fornøyd:

1. Skyller bilen godt med vann via en hageslange.

2. Fyller ei bøtte med lunka vann og heller på litt Turtle "bilshampo".

3. Bruker svamper(kjøper 10 i pakke hos Biltema) og shamponerer inn hele bilen også vinduene.

4. Skyller av alt etterpå med vannslangen.

Om felgene skulle være skitne, så bruker jeg en sånn Nanotech som jeg sprayer på og skyller av etter et par minutter.

Noen måte jeg kan forandre på det for å få det litt bedre men ikke bruke noe rimelig mer tid?

Vaskehanske?

Bilshampo?

Tørking?

Vindumiddel?

Osv? Fint om noen kan tilføye noe? Jeg er ikke en som bruker flere timer på å vaske bilen osv, men liker å holde den fin.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beste er følgende:

1. Spray avfetting på bilen (unngå plast). Bruk Prickbort, en utrolig bra avfetting. La dette virke 2-3 minutter.

2. Spyl av med hageslange eller høytrykk.

3. Fyll bøtte med vann, kjøp deg vaskehanske fra Meguiars, grunnen til at du skal bruke dette isteden for svamp er at svampen drar med seg møkka rundt på bilen, mens hansken trekker møkka inn, og slipper det ut i bøtta.

4. Vask bilen grundig med hansken, dypp aldri hansken helt i bunn av bøtta. Ikke hell resten av vannet på bilen heller, som enkelte gjør.

5. Spyl grundig av.

6. Kjøp deg microfiberkluter, eller water towel å tørk bilen med etterpå. (IKKE PUSSESKINN, da dette også drar med seg drit du evt ikke har fått av rundt på bilen).

Kjøp gjerne bøtte med gitter guard, og Meguiars Shampoo.

Lenke til kommentar

Det er ikke mye du kan gjøre for å faktisk redusere tiden det tar. Det tar x tid å spyle bilen rundt, og x tid å drasse såpe over lakken.

Noen tips finnes likevel:

- En høytrykkspyler er raskere å utføre initiell spyling med. Du får raskere vekk dritten. Ulempen er at den tar lengre tid å sette sammen og demontere igjen. Uansett er det såpass stor forskjell på effekten (og sikkerheten i neste steg) at dette anbefales på det sterkeste.

- En vaskehanske er lettere å håndtere enn en svamp og rommer mer vann, og du sparer likevel litt, men bare litt, tid på det.

- Større bøtter rommer mer vann. Du slipper å bytte vann. Bruk gjerne to bøtter, èn for å skylle hansken i (med rent vann) og èn med såpevann.

- Ikke bruk dyse/høytrykk på siste avspyling. La bare vannet renne rett ut av hageslangen slik at vannet renner rett av, og ikke spyler såpen over på andre siden av bilen. Dette gjør også at mer vann renner av, og dermed mindre å tørke.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Beste er følgende:

1. Spray avfetting på bilen (unngå plast). Bruk Prickbort, en utrolig bra avfetting. La dette virke 2-3 minutter.

[snip..

6. Kjøp deg microfiberkluter, eller water towel å tørk bilen med etterpå. (IKKE PUSSESKINN, da dette også drar med seg drit du evt ikke har fått av rundt på bilen).

Kjøp gjerne bøtte med gitter guard, og Meguiars Shampoo.

Skal man bruke sånn avfetting hver gang man vasker? Og hvor viktig er det å ikke få det på plastdeler, er kanskje litt vanskelig å ikke få sprutet noe på det og?

Er mikrofiberkluter noe bra til å tørke med?

Det er ikke mye du kan gjøre for å faktisk redusere tiden det tar. Det tar x tid å spyle bilen rundt, og x tid å drasse såpe over lakken.

Noen tips finnes likevel:

- En høytrykkspyler er raskere å utføre initiell spyling med. Du får raskere vekk dritten. Ulempen er at den tar lengre tid å sette sammen og demontere igjen. Uansett er det såpass stor forskjell på effekten (og sikkerheten i neste steg) at dette anbefales på det sterkeste.

- En vaskehanske er lettere å håndtere enn en svamp og rommer mer vann, og du sparer likevel litt, men bare litt, tid på det.

- Større bøtter rommer mer vann. Du slipper å bytte vann. Bruk gjerne to bøtter, èn for å skylle hansken i (med rent vann) og èn med såpevann.

- Ikke bruk dyse/høytrykk på siste avspyling. La bare vannet renne rett ut av hageslangen slik at vannet renner rett av, og ikke spyler såpen over på andre siden av bilen. Dette gjør også at mer vann renner av, og dermed mindre å tørke.

Mulig jeg ordla meg litt feil, mente ikke at det skulle gå noe fortere, men heller at jeg kunne effektivisere det jeg gjorde mest med tanke på et bedre resultat uten å bruke så veldig mye lengre tid enn det jeg bruker nå :)

Høytrykkspykler har jeg

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...