Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Reboot and Select proper Boot device

Anbefalte innlegg

Som tittelen sier, så får jeg "Reboot and Select proper Boot device" når jeg starter opp maskina.

Har sjekka at alle mulig kabler til harddiskene sitter ordentlig, og jeg booter fra riktig disk.

Har også prøvd de 4 andre diskene, bare for å teste.

Formatering er sikkert et forslag som kommer til å komme. Dette er siste utvei. Har en del greier som jeg virkelig ikke vil miste, så jeg håper det finns en annen utvei.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har sjekka at ... jeg booter fra riktig disk.

Betyr det at du booter fra SSD'en? Og du er helt sikker på at det er den som er System?

Grunn til at jeg spør er at mange ikke vet forskjellen på System og Boot. Man installerer Windows på ny disk uten å koble vekk den gamle. Når man så kobler vekk den gamle sitter man og klør seg i hodet med den meldingen, fordi det ikke er innlysende at det fremdeles er den gamle disken som er System og skal bootes fra i BIOS.

Slike problemer kan rettes opp med Startup Repair.

Lenke til kommentar

En del av disse Corsair SSDene dør nokså raskt. Er en feil på kontrolleren som gjør at de ikke vises i BIOS.

Jeg fikk ny uten spørsmål når det hente meg.

Se Corsair sitt support forum. Der finnes det 100 vis av tråder på samme tema. Alle ender med retur av SSDen.

Har du sjekket om SSDen viser i BIOS? Hvis ikke er den død!

Endret av rillto
Lenke til kommentar

Yep, Rillto. Den gjør det, så den er sikkert ikke død.

Hårek: Ja, SSD'en er Systemdisken ©. Og ja, jeg booter fra den.

Takk for svar. Skal prøve det du sa, Chavalito, så fort jeg får tak i en Windows cd.

Lenke til kommentar

Litt rart det der, den feil meldingen du får, Reboot and Select proper Boot device, tyder nesten på at BIOS ikke finner rette disken å boote fra. Hadde det vært tull med MBR på disken, burde du nesten ha fått opp en melding ala Bootmgr missing eller noe slikt. Dog mulig jeg tar feil med dette.

Fikk faktisk den bootmgr missing melding i går på madamen sin PC, helt uten grunn. Men en Startup repair fikset det problemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...