Stingah Skrevet 3. juli 2011 Del Skrevet 3. juli 2011 Hei Skulle prøve meg på et panorama mot solnedgangen i går kveld, og møtte da på et uforutsett problem. Tenkte å ta 5-6 bilder som jeg skulle sette sammen når jeg kom hjem. Bildet som involverer sola blir selvfølgelig mørkere omgivelser, enn hva de andre bildene er. Hvordan løser jeg dette? Lenke til kommentar
kaian Skrevet 3. juli 2011 Del Skrevet 3. juli 2011 (endret) 1) Du gjør noen forsøk og finner ut hvilken blender du vil bruke og hvor du vil sette fokus for å få scenen skarp. 2) Så setter du kameraet i blenderprioritet (A/Av) og gjør noen prøveeksponeringer som spenner det mørke og lyse i scenen, og så ser du på lukkertiden du fikk på de ulike. Så må du gjøre en avveining, svart i skyggene eller skrekkelig lyst i sola? 3) sett kamera i M og sett fokus der du bestemte i pkt 1 og slå over på manuell fokus 4) still inn blender til det du fant ut i samme punkt og lukkertid til det du fant ut i pkt 2 5) Ta eksponeringene som skal bli panoramaet 6) Suksess! Eller prøv igjen edit: og sett også hvitbalanse til én bestemt verdi, for den automatiske vil variere over scenen Endret 3. juli 2011 av kaian Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 3. juli 2011 Del Skrevet 3. juli 2011 Hvis man bruker et panoramaprogram som justerer lysstyrke og farvebalanse automatisk så går det stort sett bra. Selv om metoden ovenfor er det beste. Microsoft ICE greier ofte å gi et bra resultat hvis ikke automatikken til kameraet er lettskremt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå