Gå til innhold

Fjernstyring av maskin er det noe sikkerhet risiko rundt det?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på hvis skal fjernstyre maskiner langt bortefra der man f.eks kjøper tjeneste av serversky.no

Hva er mest sikkert måte å fjernstyre fra da?

Jeg tenker mest å ungå å gi administrator tilgang til min maskin fordi brannmuren i windows kan være ikke sikret her, fordi server maskinen kan spores opp via IP/mac adressen, som enkelt kan brukes å hacke en annen maskin.

Ville dere brukt mstsc.exe i windows, eller brukt nettleser f.eks firefox å fjernstyre fra?

Hva gir mest sikkerhet for meg?

Nå har jeg router, og brannmuren aktivert, men tviler på det er nok, siden ip-adressen til maskinen er vel nok å spore opp maskinen jeg sitter på.

Nå har jeg ikke noe særlig greie på sikkerhet rundt dette, men ville dere anbefalt f.eks zonealarm til windows?

Eller er jeg godt nok sikret mot hacking uansett?

Nå tror jeg ikke serversky ville hacket meg, men jeg liker å ha litt greie på sikkerhet i tilfelle.

Hva tror dere om:

http://www.tightvnc.com/

http://www.realvnc.com/products/free/4.1/winvncviewer.html

Er de sikrere en de fleste andre clienter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er absolutt en risiko å ha en VNC-klient på datamaskinen din. Med de riktige forhåndsreglene og sikkerhetsinnstillingene så vil jeg tro at det vil gå bra i de aller fleste tilfeller.

Jeg anbefaler sterkt å bruke en VNC-server som er godt støttet og oppdatert, slik som Windows sin innebygde "Remote Desktop".

Lenke til kommentar

Teamviewer er veldig greit å bruke. Men om jeg ikke husker feil så har det en historie med alvorlige sikkerhetshull. Dette er selvsagt ikke noe du burde se alvorlig på, men om du har sensitiv data på maskinen din så anbefaler jeg å gå for noe litt tryggere.

Lenke til kommentar

Selv bruker jeg logmein.com. De bruker 256 bits AES kryptering mellom klient/tjener slik at utenforstående ikke skal kunne se hva som blir overført.

Allikevel skal det mye til for å kunne spore pcen din, så lenge signalet går via en router. Rett og slett fordi NAT oversetter ip-adressen fra ekstern til intern.

Nå sitter jeg med ip-adresse 81.167.191.xx (oppgir ikke hele pga sikkerhet ;) )

mens på nettverket hjemme sitter jeg med ip-adresse 192.168.1.3

For å finne info om hvilken pc som har hvilken ip-adresse må man inn i router, og hente ut listen over pcer hvor det står MAC-adresser, ip-adresser.

Er nok flere som kan gi et bedre svar enn hva jeg kan :)

Mvh Faller

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...