cFc Skrevet 3. juli 2011 Del Skrevet 3. juli 2011 (endret) Det ser ut til at AP har bevist skjult spioner innad i partiet da de har gått imot en utgivelse av en bok som har detaljer om AP-topper på 70-tallet som har vært KGB-spioner. Ekstremt udemokratisk og kanskje til og med landssvik, det får vi se når fakta kommer på bordet. (Dagbladet): Høyre og Frp reagerer kraftig på opplysningene om at Arbeiderpartiet skal ha stanset boka «The Mitrokhin Archive». Boka inneholdt avslørende opplysninger om norske politikeres forhold til KGB på 70- og 80-tallet, og skulle ha blitt utgitt på begynnelsen av 2000-tallet. - Det er mildt sagt oppsiktsvekkende dersom man bevisst har gjort at fakta ikke kommer fra, og det høres helt utrolig ut, mener stortingsrepresentant Ivar Kristiansen (H), som sitter i Stortingets utenriks- og forsvarskomite. Ifølge Dagbladets kilder ble boka stanset av en krets Arbeiderparti-politikerne med hjelp av Utenriksdepartementet. http://www.dagbladet...t/kgb/17170515/ Hva er folks meninger om dette? Endret 3. juli 2011 av cFc 5 Lenke til kommentar
Atlanterhavet Skrevet 3. juli 2011 Del Skrevet 3. juli 2011 Det ser ut til at AP har bevist skjult spioner innad i partiet da de har gått imot en utgivelse av en bok som har detaljer om AP-topper på 70-tallet som har vært KGB-spioner. --- Hva er folks meninger om dette? Kan berre dela mi eiga, ikkje "folk" sine, men, hm, kvifor vert eg ikkje eingong overraska? Kanskje av di eg er gamal nok til å ha sett for mykje slikt frå den kanten før? "Arbeiderpartiet er så visst ingen søndagsskole", uttala Haakon Lie eingong. DET har sanneleg partiet grundig prova omatt og omatt og omatt. NOKO har ein då lært hjå storebror i Moskva, må vita - koss ein held "snushanar" borte frå det partiet meiner "folk ikkje har godt av å vita", til dømes. Nei, har me stad kor svikarane står i kø, må det vera i det partiet! Meir maktsjuke folk finn du vel knapt noko stad i Noreg. Ekstremt udemokratisk og kanskje til og med landssvik, I all verda, kva tid vart vel Arbeiderpartiet talsmann for demokrati, anna enn i festtalar når det tener partiet? Det er altfor mange som har "væpna rev'lusjon" fremst i pannebrasken der, og det er dei som har (reell) makt. Som sagt, det partiet har vore nokon sundagsskule. Der gjeld eitt einaste prinsipp: "Makta RÅR". Difor tviheld (reell) leiing i partiet på henne og går gjerne over ein del lik for å gjera det! Det har ein då sett nokre gonger før i soga. det får vi se når fakta kommer på bordet. Naiv? Trur du verkeleg fakta nokon gong kjem på bordet, så lenge det finst eit AP? Nei, lat me heller seia "det får me sjå OM fakta nokon gong kjem på bordet"! Lenke til kommentar
3Maldini Skrevet 3. juli 2011 Del Skrevet 3. juli 2011 Er nok ikke overraskende for de fleste dette, Ap er som Blatter i Fifa. Alle vet det, men det gjør ingenting for det er Ap det gjelder. Tenkt deg om dette hadde vært Høyre eller FrP, da hadde det vært fart på sakene her inne. 2 Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 3. juli 2011 Del Skrevet 3. juli 2011 En bekjent av meg drev og bablet om dette. Jeg avfeide det hele som konspirasjonsteorier. Jeg ble henvist til oevrebotten.com/. Øvrebotten var politisk rådgiver for Johan Jørgen Holst(Øvrebotten hevder han ble myrdet). Konspirasjonsteorien går mye dypere enn noen få spioner. Her er det snakk om at det er KGB som trekker i trådene i Norge via noe som kalles "spillet i negativ sektor". Infiltrer og ta over sentrale roller i maktorganisasjoner og bryt ned landet fra innsiden. Ikke ulikt Tjen folkets rolle i SOS rasisme(populær kommunist strategi virker det som). Jens Chr. Hauge skal ha vært hovedmannen til KGB i sin tid og det hevdes at han var spion for nazistene før han ble rekruttert av KGB. Navnet Steklov(Stoltenberg) dukker igjen opp i norske aviser og det nevnes en ikke navngitt person i stasiarkivene. I tråd med konspirasjonsteoriens påstand(hevder at flere navn står i disse arkivene). I alt dette sammensuriumet trekker man også inn Orderud saken. At Anne Orderud Paust var hovedofferet har vært hevdet før. Hun hadde også en tilknytting til Johan Jørgen Holst. Hennes mann som døde tre uker før henne var ansatt i UD og det hevdes også at hennes mann ble myrdet. At de ble utsatt for attentatforsøk er jo ingen hemmelighet. Samme krefter skal også ha stått bak POT sin undergang. At Arbeiderpartiet driver med hemmelighold er ingen hemmelighet. Hvorfor vi frivillig lar dette partiet sitte med makten er et mysterium. Demokratiet lenge leve. 3 Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 3. juli 2011 Del Skrevet 3. juli 2011 Dersom dette er korrekt vil jeg regne det som svært kritikkverdig, og i ytterste konsekvens bør partiet la enkelte hoder rulle. I spørsmålet om selve spionasjen får det bli en sak for PST og/eller UD. Lenke til kommentar
Atlanterhavet Skrevet 3. juli 2011 Del Skrevet 3. juli 2011 I spørsmålet om selve spionasjen får det bli en sak for PST og/eller UD. DET vert då verkeleg å setja bukken til å passa havresekken. 3 Lenke til kommentar
cFc Skrevet 3. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2011 Dersom dette er korrekt vil jeg regne det som svært kritikkverdig, og i ytterste konsekvens bør partiet la enkelte hoder rulle. I spørsmålet om selve spionasjen får det bli en sak for PST og/eller UD. Mener du virkelig at UD skal etterforske og straffe seg selv? Tror jeg ser ganske kjapt hva resultatet der blir. Lenke til kommentar
3Maldini Skrevet 3. juli 2011 Del Skrevet 3. juli 2011 Dersom dette er korrekt vil jeg regne det som svært kritikkverdig, og i ytterste konsekvens bør partiet la enkelte hoder rulle. I spørsmålet om selve spionasjen får det bli en sak for PST og/eller UD. Mener du virkelig at UD skal etterforske og straffe seg selv? Tror jeg ser ganske kjapt hva resultatet der blir. Fordelen med at Staten skal regulere alt. Noe de folkevalgte er for. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 3. juli 2011 Del Skrevet 3. juli 2011 I spørsmålet om selve spionasjen får det bli en sak for PST og/eller UD. DET vert då verkeleg å setja bukken til å passa havresekken. Tjoda. Det er vel en passasje i Yes, Prime Minister der de setter eliminerer problemet med en lekkasje ved å holde en intern etterforskning.. Men det er vel forøvrig PSTs jobb. UD kommer nok til å holde en intern etterforskning. Det er en default respons. Dersom dette er korrekt vil jeg regne det som svært kritikkverdig, og i ytterste konsekvens bør partiet la enkelte hoder rulle. I spørsmålet om selve spionasjen får det bli en sak for PST og/eller UD. Mener du virkelig at UD skal etterforske og straffe seg selv? Tror jeg ser ganske kjapt hva resultatet der blir. Nei, jeg mener at PST skal etterforske spionasje. Og at UD nok kommer til å gå gjennom egne rutiner i en intern etterforskning. Lenke til kommentar
nokia963 Skrevet 4. juli 2011 Del Skrevet 4. juli 2011 KGB-FORBINDELSER OVER GRENSEN For å havne i det russiske KGBs ”DOR-mapper” som KGBs medarbeider har du blitt kultivert av spioner over tid. Det gigantiske apparatet som blant annet hadde direkte ansvar for administrasjon, tortur og massedød i de sovjetiske konsentrasjonleirene, GULAG, hadde politiske kontakter i Norge som samarbeidet over tid. DUDIN var kodenavnet for Reiulf Steen, som siden våren 1969, over en periode på ca. 20 år, står oppført som KGB-kontakt i Norge. JURI var KGBs kodenavn på Torbjørn Jagland. To KGB-avhoppere har pekt ham ut som flittig og viktig KGB-kontakt gjennom mange år. RIK er kodenavnet på tidligere finansminister Sigbjørn Johsen, som lenge hadde sjefskoordinator i KGBs avdeling for økonomisk etterretning i Oslo som sin kontakt. ”Rik” ble reddet av en mektig skytsengel. STEKLOV er kodenavnet på Jens Stoltenberg, som fikk sin (siste) KGB-forbindelse, Boris Kirillov eksponert i det han måtte fylle ut et skjema for sikkerhetsklarering til forsvarskommisjonen ved inngangen til 1990-årene. Men han ble som Torbjørn Jagland, Einar Førde, Reiulf Steen og Sigbjørn Johnsen reddet av en mektig skytsengel. KGB la imidlertid Steen på is en periode etter at boken ”Edderkoppen” kom ut. Einar Førde måtte forlate alle politiske verv av betydning i siste halvdel av 1980-årene, fordi han i følge KGB-avhoppere samarbeidet med KGB til 1986. Thorvald Stoltenberg måtte forlate sin stilling i forsvarsdepartementet på grunn av sin mangeårige kontakt med KGB-offiserene Viktor Grusjko og Vasili Toropov. Fra de andre politiske partiene er det først og fremst Berge Furre, Knut Løfsnes og Paul Chaffey (Kodenavn ”RON”) som er gjengangerne. Berge Furre hadde over 30 møter i serie med KGBs Stanislav Tsjebotok bare fra 1979 til 1981. La oss si det slik: Det skulle langt mer enn en hyggelig samtale over en kaffekopp til for å bli registrert som KGB-medarbeider i ”DOR-mappene”. Omfanget av KGBs fortarbeid inne i Arbeiderpartiet og SV (Også tidligere SF) har en karakter og et omfang som uvilkårlig setter spørsmålstegn ved norsk integritet i forhold til bl.a. følgende tema: * Norsk forsvars- og sikkerhetspolitikk generelt og spesielt. * NATO-samarbeid. * Norsk midtøsten-politikk og bakkanalene til PLO. (Oslo-avtalen?) * Flere Nobelpris-utdelinger fra 1970-årene til 2005 (!). * Forholdet til Storbritannia, påvirkning av britiske topp-politikere. * Forholdet til EF/EU og europeisk integrasjonspolitikk generelt. * Standpunkter knyttet til havrettsspørsmål i Barentshavet. * Veldig mye saker i utenriksdepartementet fra 1966 til 1987. Jeg syns det er tragisk at KGBs sterke innflytelse i norsk politikk gjennom flere tiår fortsatt (i 2005!) skal være tabu i norske media, fordi noen av aktørene i nedslagsfeltet er fredet, skiftevis av mektige "politiske skytsengler" i sikkerhetsapparatet og vakthunder i nøkkelposisjoner i media. Når det gjelder det siste har jeg ikke bare tenkt på de høyt profilerte redaktørene "Sidorov" og "Spitze".. http://vgd.no/index.php/samfunn/politikk-internasjonal/tema/818206/innlegg/ 3 Lenke til kommentar
cFc Skrevet 5. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2011 http://www.document.no/2011/07/hvem-av-ap-toppene-samarbeidet-ikke-med-kgb/ Lengre artikkel om saken, en sak som burde få LANGT mer informasjon. Samfunnets "vakthunder" gjør da ikke jobben sin i det hele tatt. Da fakta ikke er på bordet, burde de iallefall gå inn for å få fram fakta fra de aktuelle etater og politikere. Virker som at Jens og co skjermes i denne saken, noe som er alvorlig om de faktisk har hatt kontakt med KGB agenter utover det formelle ved diplomatiske møter. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 Jeg tror det for vakthundene er et spørsmål om troverdigheten i de opplysningene som er ute på nettet i anledning av denne saken. 1 Lenke til kommentar
Atlanterhavet Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 Jeg tror det for vakthundene er et spørsmål om troverdigheten i de opplysningene som er ute på nettet i anledning av denne saken. Eller eit spørsmål om å verna den makta som syter for løna og stillingen deira. Nett som i KGB er det ofte mykje meir vesentleg enn truverdet... 1 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 Jeg tror det for vakthundene er et spørsmål om troverdigheten i de opplysningene som er ute på nettet i anledning av denne saken. De kan jo alltids spørre Russland, eller gjøre litt kilderesearch? Vis en skarve skribent klarer å finne noe som er sant en gang i blandt, så SKAL organer som SKAL finne sånt klare det også. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 Eller eit spørsmål om å verna den makta som syter for løna og stillingen deira. Nett som i KGB er det ofte mykje meir vesentleg enn truverdet... Jeg vet ikke. Men det jeg så langt har sett av påståtte identifiserte personer har vært helt uten noen som helst kildehenvisninger. De kan jo alltids spørre Russland, eller gjøre litt kilderesearch? Vis en skarve skribent klarer å finne noe som er sant en gang i blandt, så SKAL organer som SKAL finne sånt klare det også. Russerne vil nok neppe være så veldig villige. Snakker vi om pressen eller POT/PST, forresten? Ble litt forvirret.. Lenke til kommentar
cFc Skrevet 6. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2011 Jeg tror det for vakthundene er et spørsmål om troverdigheten i de opplysningene som er ute på nettet i anledning av denne saken. Tja, noe skjuler de jo iallefall "Jonas Gahr Støre og regjeringen vil ikke offentliggjøre navnene til dem som var registrert i KGBs arkiver som kontakter for de hemmelige tjenestene i Norge. " Dog ny uttalelse om boken som angivelig ble stoppet av AP og UD: "Den boka er aldri kommet, og ble ifølge Dagbladets kilder stoppet fordi norske myndigheter ikke ønsket offentliggjøring av tilsvarende navn i Norge. I går sa imidlertid den britiske forfatteren og historikeren Christopher Andrew at han ikke kan huske at han har planlagt å skrive noen slik bok sammen med Miktrokhin. " Dog det som kommer senere i artikkelen gir utrykk for at dette var uregulære kontakter som gitt langt utover formelle samtaler, dette var sentrale personer i AP. http://www.dagbladet.no/2011/07/06/nyheter/innenriks/regjeringen/etterretning/17206990/ Hvor er Jens Stoltenberg? Nok en gang viser han seg ikke i en vanskelig sak. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 6. juli 2011 Del Skrevet 6. juli 2011 Det er mulig det er noe som skules, ja. I spørsmålet om irregulære kontakter er det vel i seg selv et mindre problem enn normal spionasje. Dersom man må tøye formelle grenser, men fortsatt har norske myndigheters interesse som sin overordnede hovedprioritet, vil jo det være mer i en gråsone. Og i alle fall moralsk sett mer høyverdig enn tradisjonell spionasje. En bekjent med personlige forhold til en del i AP-hierarkiet på 80-tallet fortalte meg en gang at han mente enkelte var blitt advart om potensielle kontakter med fremmed makt. Konteksten dette ble fortalt i var en diskusjon om Arne Treholt, forøvrig. Altså at Treholt ikke ble advart, mens andre ble. Jeg vet ikke om det stemmer. Og denne tråden handler definitivt ikke om Treholt. Men det er også en potensiell forklaring. Jeg tror egentlig ikke at engang AP-eliten vil verne om sine egne dersom de er overbevist om at det er et spørsmål om spionasje, så jeg tror nok vi etter hvert vil få vite hva dette dreier seg om. Der mistenker jeg at jeg er alene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå