Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Intern kontrakt mellom leieboere (student)

Malmo4444

Anbefalte innlegg

Hei, vi er tre studenter som har skaffet oss en leilighet til høsten i Trondheim. Det vi nå trenger er en intern kontrakt mellom oss, og derfor er jeg interessert i en kontrakt mal for such. Men finner ingen som passe til oss, finner mange om samboere med felles barn og arv etc. Lurer dermed på om noen har en link til nedlasting av en mal som passer for oss.

Evt. viss noen har en mal som en av dere selv har brukt er jeg veldig interessert i motta den per mail: [email protected]

Takk:)

Mvh,

Anders

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

• Rengjøring:
    Hvordan vi skal fordele det etc.

• Leie:
    Om alle skal betale leie inn til han som står oppført som hovedleier eller hver for oss

• Depositum:
    Om hovedleier står for depositum, så betaler vi til ham og han tilbakebetaler om vi flytter ut etc.

• Ro:
    Når det skal være ro i leiligheten, og om diverse forbud f.eks fest viss ikkje alle parter er skriftlig/muntlig informert.

• Innkjøp av fellesvarer:
    Dele utgifter til oppvaskvarer, toalettpapir etc.

• Flytte ut / kastes ut:
    Viss en av partene skal flytte ut av personlige årsaker (kjæreste eller annet.) så skal det være x antall måneders oppsigelse i tillegg så skal han være ansvarlig for å finne en nye leieboer.

Dette er det jeg kom på i farten. Tar gjerne i mot andre tips også!:)

Lenke til kommentar

• Flytte ut / kastes ut:
    Viss en av partene skal flytte ut av personlige årsaker (kjæreste eller annet.) så skal det være x antall måneders oppsigelse i tillegg så skal han være ansvarlig for å finne en nye leieboer.

Du er godt på vei til å ha formulert en mal der. Til det siterte punktet: Hva med flytte inn kontra besøk hvis en av partene får kjæreste? Sheldon og Leonards 'roommate agreement' er ikke helt forbilledlig, men kan gi noen ideer til hvorvidt man skal regulere besøk, forhåndsvarsling av besøk, og hvor hyppige besøk man ha før den besøkende regnes som en beboer? :D

Lenke til kommentar

Det er ikke så vanlig å lage en egen avtale mellom studenter som deler en leilighet, og det er fordi det som oftest går fint uten. Man blir enige og finner løsninger på de problemer som måtte oppstå.

Det viktige er hvem som skal betale leie og depositum. Enten er det én som har kontrakt med utleier, og som leier hele leiligheten, og så leier de andre av ham/henne; eller så har hver av dere en kontrakt med utleier.

Etter min mening (og erfaring) er løsning nr. 2 den beste: Leietagerne er faktisk sett i samme situasjon, og det er da naturligst at de står på én side i avtaleforholdet mens utleier står på den andre siden.

Den som inngår avtalen med utleier, slipper også problemene ved å stå i hele tre avtaleforhold (ett som gjør ham til leietager, og to som gjør ham til fremleier). Han slipper også problemene som oppstår når en av de to andre skal flytte (han er fortsatt ansvarlig for leien), når ikke alle betaler i tide, når rør springer lekk, når noe blir ødelagt etc.

Og hva hvis han finner ut at han skal flytte? Da sier han opp, og så må de andre også flytte med mindre man finner noen som tar over hele leiligheten. Det er ikke alltid noen som er lystne på det. Selv har jeg bodd i to kollektiv hvor alle flyttet fordi "hovedleieren" sa opp.

Du sier at dere har skaffet dere leiligheten allerede. Jeg antar da at dere allerede har inngått avtale med uleier og avklart om dere skal ha hver deres avtale med ham. Videre skriver du om en "hovedleier". Jeg antar da at det er én som står i et avtaleforhold med utleier. De to andre leier av ham igjen.

Da får dere bare avklare de punktene du skisserer ovenfor og skrive dette inn i et dokument som signeres av alle.

Endret av frevild
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...