Gå til innhold

[Samsung Galaxy SII] Ekstremt dårlig batterilevetid

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har hatt Samsung Galaxy S II en liten stund nå, og er veldig fornøyd med den, med unntak av batterilevetiden. På min telefon er den ekstremt dårlig. Senest igår ladet jeg batteriet fullt, og etter 13 timer med helt normal bruk var det kun 20% igjen. Det mener jeg er alt for dårlig.

Men jeg mener jeg har sett andre steder at batteriet skal normalt holde lenger enn dette, så jeg lurer på om det finnes noen knep for å forlenge levetiden. Jeg kjører alltid med WLAN, GPS og 3G av når jeg ikke bruker det.

Også kjenner noen som har iPhone 4, og den holder seg jo i flere dager uten lading med samme forbruk som jeg har på min S II. Er det noen som har peiling på hvorfor iPhone har så klikk mye bedre batteri?

Mvh!

Endret av cyclo
Emnetittel forbedret
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan alltids fryse bakgrunnsprogrammer du ikke trenger med titanium backup pro, skru av datanettverksmodus når du ikke trenger push, sync og internett, kalibrere batteriet, skru brightness ned, osv osv. De er også et strømissue med dlinkroutere.

Evt kan du bruke ke7 som noen hevder var bedre mtp batteritid en av kf2.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Men jeg bruker TaskPanel XTRA til å drepe prosesser regelmessig, og brightnessen har jeg strupet permanent til nesten på det laveste.

Hva vil det si å kalibrere batteriet? Og k37 og kf2, hva er det? :p

Takk!

Lenke til kommentar

Enormt mye å hente på å veksle mellom 2G (GSM) og 3G. Når man lar telefonen ligge eller bare ringer er det å foretrekke å være oppkoblet mot 2G. Det er snakk om nesten halve standby-/ ringetiden på å være på 3G.

Skal man benytte større datatrafikk kan man switche over på 3G for så å gå tilbake til 2G. Kjapt gjort om man har en widget for dette.

Lenke til kommentar

Task-killere får telefonen til å bruke mer strøm. Apps og tjenester må lastes inn på nytt når de blir lukket hele tiden. Det eneste man tjener på task-killere er å frigjøre minne, men telefonen bruker ingenting i strøm på å holde ting i minnet. Unntaket er ting som jobber i bakgrunnen som f.eks musikk, div apper som trenger synk.

Tilføyelse: Task-killere er kjekt å ha i tilfelle man kommer over problem-apps som har hengt seg opp og bruker CPU-sykluser. Men som hovedregel er man tjent med å la android styre showet selv

Edit 2: Worst case scenario er at man kjører altfor restriktiv policy på task-killer og lukker sentrale tjenester. Noen vil tjenester vil simpelthen ikke la seg lukke og android prøver å starte disse opp igjen. Da har man konstant gående bruk av CPU/batteri

Endret av gammalerik
Lenke til kommentar

Småtterier til hjelp:

• Når man legger fra seg tlf, trykk powerknappen for å slå av skjermen, ikke la den slåes av via timeout.
  • aldri la tlf lade seg helt ut eller ekstremt lavt. Li-ion batterier drepes av dette
  • Innstaller en widget som gir deg kjapp tilgang på brightness. Greie valg å ha der er minimum, auto og full (eller nesten). Bruker Switchpro. Denne har også mange andre kjappe snarveier
  • Vær obs på at auto-brightness er temmelig mer lyssterk enn minimum
  • bruk mørke bakgrunner
  • bruk mørke temaer på apps som lar deg velge mellom flere
  • enkelte musikkspillere (spesielt spotify) er best å ikke gå til homescreen via homebutton. Ved å trykke gjentatte ganger på backbutton til man er ute lukkes selve appen, men lar deg fortsette avspillingen via tjenesten som bruker betraktelig mindre CPU. Har man widgeten på homescreen kan man skippe/pause derfra. Sikkert flere apps som er på samme viset.
  • trenger man auto-synk påslått? En god del på å spare på å manuelt sjekke når man trenger det

Endret av gammalerik
Lenke til kommentar
  • Innstaller en widget som gir deg kjapp tilgang på brightness. Greie valg å ha der er minimum, auto og full (eller nesten). Bruker Switchpro. Denne har også mange andre kjappe snarveier

Trenger ikke en app til dette. Trykk og hold på statuslinjen på toppen av skjermen, så kan du swipe venstre-høyre for å regulere brightness. :)

Lenke til kommentar

Trenger ikke en app til dette. Trykk og hold på statuslinjen på toppen av skjermen, så kan du swipe venstre-høyre for å regulere brightness. :)

Switchpro med flere gir en minimum som er lavere enn default minimum.

Lenke til kommentar

• Når man legger fra seg tlf, trykk powerknappen for å slå av skjermen, ikke la den slåes av via timeout.
  • aldri la tlf lade seg helt ut eller ekstremt lavt. Li-ion batterier drepes av dette

Dette er er myte. Dagens Li-Ion batterier har innebygget strømsparings som gjøre at telefonen skrus av en god stund før man når "kritisk nivå" for batteriet. Det du derimot må unngå er å lade telefonen helt ut, for å så la den ligge.

Tar du ikke med deg telefonen på ferien? Lad den opp før du legger den i skuffen :)

Lenke til kommentar

Dette er er myte. Dagens Li-Ion batterier har innebygget strømsparings som gjøre at telefonen skrus av en god stund før man når "kritisk nivå" for batteriet. Det du derimot må unngå er å lade telefonen helt ut, for å så la den ligge.

Tar du ikke med deg telefonen på ferien? Lad den opp før du legger den i skuffen :)

Du har nok rett i det, men liker å være på den sikre siden. Det første punktet i siteringen, er derimot ikke en myte;) Slår man av skjermen selv istedet for å vente på at tlf gjør det selv, kan man spare maaange minutter pr dag med skjermstrøm om man fikler ofte med tlf.

Lenke til kommentar

Mitt tips er å skru av datanettverksmodus på powerkeymenu når du ikke bruker tlf. Da stopper alt av sync og datagreier som pushmail og sjekking av updates til div ting osv, men tlf fungerer enda til sms/tlf. Veldig greit når man er på jobb eller ser en film eller sover.

Lenke til kommentar

Jeg lurer nå litt på om batteri historikken blir litt lurt av at batteriet er relativt dårlig de første lade syklusene.

Har nå hatt min SGSII i litt over en uke og hatt helt greit batteri liv. Holder ut dagen med normalt bruk.

Kjører VillainROM, men kun root er krav for å tvinge fram ny kalibrering av batteri, og man kan benytte en kjekk app som heter BatteryCalibrator (krever Root)

Tappet batteriet så og si tomt i går kveld og ladet det opp til 100% over natten. Resatte batteri historikken og trakk ut pluggen.

Etter litt over 8 timer med lett bruk har jeg nå 85% batteri igjen.

Merknader:

- Ikke datatrafikk påslått

- Y5 Battery saver regulerer slik at WiFi kun slås på når jeg er i områder hvor jeg har vært på WiFi før (bruker mobil mast ID)

- Display styrke er dynamisk

- 3G er slått av da jeg ikke benytter datatrafikk, og 3G ofte gir dårligere signal som igjen fører til økt strømforbruk.

- Benytter WatchDog for å fange opp Apps som går amok.

- ScreeBL styrer screen off delay i henhold til om telefonen er i bruk eller ikke. (Fint når man leser lengre tekster på telefonen og i utgangspunktet har kort screen off delay)

Ellers har jeg Tasker med noen enkle regler som ikke er strøm relaterte akkurat nå i bakgrunn samt LBE Security (Root) som drar minimalt med strøm.

Lenke til kommentar

Jeg lurer nå litt på om batteri historikken blir litt lurt av at batteriet er relativt dårlig de første lade syklusene.

Har nå hatt min SGSII i litt over en uke og hatt helt greit batteri liv. Holder ut dagen med normalt bruk.

Kjører VillainROM, men kun root er krav for å tvinge fram ny kalibrering av batteri, og man kan benytte en kjekk app som heter BatteryCalibrator (krever Root)

Tappet batteriet så og si tomt i går kveld og ladet det opp til 100% over natten. Resatte batteri historikken og trakk ut pluggen.

Etter litt over 8 timer med lett bruk har jeg nå 85% batteri igjen.

Merknader:

- Ikke datatrafikk påslått

- Y5 Battery saver regulerer slik at WiFi kun slås på når jeg er i områder hvor jeg har vært på WiFi før (bruker mobil mast ID)

- Display styrke er dynamisk

- 3G er slått av da jeg ikke benytter datatrafikk, og 3G ofte gir dårligere signal som igjen fører til økt strømforbruk.

- Benytter WatchDog for å fange opp Apps som går amok.

- ScreeBL styrer screen off delay i henhold til om telefonen er i bruk eller ikke. (Fint når man leser lengre tekster på telefonen og i utgangspunktet har kort screen off delay)

Ellers har jeg Tasker med noen enkle regler som ikke er strøm relaterte akkurat nå i bakgrunn samt LBE Security (Root) som drar minimalt med strøm.

Hvilke batterycalibrator anbefaller dere? Ser det er flere BatteryCalibrator app`s.

http://www.appbrain.com/search?q=Battery+Calibrator+

Lenke til kommentar

Tragisk batteritid på denne ! Telefonen blir også unormal varm under hardt bruk.

Batteritiden på min Iphone 4 holder jo milevis lengre

Joda, men så har jo iPhone 4 milevis med mindre funksjoner enn Galaxy S II da.

Dette blir jo som å sammenligne en 11.6 tommers MacBook Air mot en 15 tommers Alienware gaming laptop. Klart batteriet på Alienwaren kommer til å gå tom fort når du bruker den, og maskinen blir ganske varm også på grunn av de heftige spesifikasjonene.

Endret av Vindicator
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...