Gå til innhold

Formatering - Hvordan får jeg primary og secondary?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Koble fra den du ikke skal ha operativsystemet på. Innstaler windows/linux eller hva du vil bruke. Monter den siste disken etterpå. Bruker du diskbehandling i windows legger du til disken manuelt når maskinen er ferdig innstalert. Da blir det riktig hvis diskene er koblet til med SATA.

Har du IDE må du sette jumperne på diskene riktig. Enten må begge stå på CL på samme kabel, eller du må sette en som master og en som slave.

Lenke til kommentar

Koble fra den du ikke skal ha operativsystemet på. Innstaler windows/linux eller hva du vil bruke. Monter den siste disken etterpå. Bruker du diskbehandling i windows legger du til disken manuelt når maskinen er ferdig innstalert. Da blir det riktig hvis diskene er koblet til med SATA.

Har du IDE må du sette jumperne på diskene riktig. Enten må begge stå på CL på samme kabel, eller du må sette en som master og en som slave.

Trenger ikke koble fra? tar jo bare sletter ene disken.. så formaterer jeg på nytt.. da har jeg kun 1 disk... så bruker jeg diskbehandling? er det som er problemet... hva er diskbehandling og hvordan fungerer det?

Lenke til kommentar

Du trenger ikke å tenke på primary/secondary du,…antar jeg.

Men for ordens skyld, starte med å se litt nærmare:

Bilde 1: først klikk på Start, se deretter på bilde 1.

post-90860-0-27680800-1309681266_thumb.jpg

Bilde 2: klikk på Diskbehandling (Diskmanagement).

post-90860-0-67946300-1309681256_thumb.jpg

Nå, hvis du tar bilde fra din diskbehandling, som viser dine disker og partisjoner, vil man kunne svare videre, med å bruke din bilde som referanse , ergo enklere.

Du skal bruke Snipping Tool du har i windows for å ta bilde.

Lenke til kommentar

Diskbehandling?

Gå inn på kontrollpanel - Administrative verktøy - Datamaskinbehandling - Diskbehandling. Da kan du aktivere en "utildelt" partisjon, som jo er den ene disken du har koblet fra midlertidig under formatering. Du kan også lage flere partisjoner på den hvis ønskelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...