Hollywood_ Skrevet 3. juli 2011 Del Skrevet 3. juli 2011 Har et enkelt spørsmål: Jeg har fylt 18 år, har jeg krav på å få barnebidrag selv, eller er det foreldrene mine som skal ha kontroll over det? Jeg går fortsatt på skole (VGS), og bor hjemme. Og hvor mye får man i barnebidrag? Takk for svar. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 3. juli 2011 Del Skrevet 3. juli 2011 Foreldrene dine får ikke lenger barnebidrag for deg etter at du er fylt 18. Lenke til kommentar
Nesa_til_Nuffene Skrevet 3. juli 2011 Del Skrevet 3. juli 2011 (endret) Du kan søke om utvidet barnebidrag,det gjorde jeg når jeg var 18 år å jeg fikk det fra begge foreldrene mine. Mener også at du har da barnebidraget fram til du er 20. Jeg fikk det pga jeg tok utdannelse Endret 3. juli 2011 av Nesa_til_Nuffene Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 3. juli 2011 Del Skrevet 3. juli 2011 Du kan søke om utvidet barnebidrag,det gjorde jeg når jeg var 18 år å jeg fikk det fra begge foreldrene mine. Ikke hvis du bor hjemme, hvis jeg husker rett. De skal ikke gi deg kost og losji pluss masse penger i lomma Det er jo det barnebidrag egentlig er for i første omgang. Lenke til kommentar
Nesa_til_Nuffene Skrevet 3. juli 2011 Del Skrevet 3. juli 2011 Det vet jeg,men jeg bodde da hjemme å fikk barnebidraget for det. Fortalte bare at ejg bodde hjemme å gikk på skolen jeg å ville søkebarnebidrag helt greit for dem Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 3. juli 2011 Del Skrevet 3. juli 2011 Det er fremdeles ikke du som skal få barnebidraget hvis du bor hos dine foreldre, for det er de som må koste på seg at du bor der (mest sannsynlig). Sikker på at du ikke mener noe form for stipend? Lenke til kommentar
Nesa_til_Nuffene Skrevet 3. juli 2011 Del Skrevet 3. juli 2011 (endret) Japp jeg fikk barnebidrag å jeg bodde hjemme hos mamma,har det i papirene mine i permen,så det går ann. Vet ikke hvorfor jeg fikk det men jeg fikk det nå,å mamma var emd meg inn å søkte også så det gikk imellom! Var riktignok en helvettes krangling med pappa om det der fordi han bodde ikke med oss men jeg ifkk søke uansett. Kan sikkert skaffe mere papirer på det også det står inne hos nav ennå. Endret 3. juli 2011 av Nesa_til_Nuffene Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 3. juli 2011 Del Skrevet 3. juli 2011 Aaa, sånn sett ja. Jo, foreldre er jo pålagt å gi deg husly og alt annet selv om du er fylt 18, forutsatt at du går på skole, så DA skjønner jeg det. Men inntrykket jeg fikk av Hollywood_ er at hun bor hos begge sine foreldre, stemmer dette TS? Lenke til kommentar
Nesa_til_Nuffene Skrevet 3. juli 2011 Del Skrevet 3. juli 2011 Men uansett er det jo lov å forrsøke,bare en ikke sitter med ho på NAV å juger så er det fortsatt lov å prøve,om en da legger det frem på en ordentlig måte å skaffer di papirene som saksbehandleren på nav vil ha. Så det er jo fult mulig,å det er ingenting som sier at det ikke er lov å prøve,det værste svare en kan få er jo nei Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 3. juli 2011 Del Skrevet 3. juli 2011 (endret) Det er dine foreldre som eier barnetrygda, ikke barnet. Idag er barnetrygda 970 kr pr måned: Barnetrygd er en stønad som gis for alle barn under 18 år som er bosatt i Norge. Barnetrygden utbetales til og med måneden før barnet fyller 18 år. Barnetrygden skal bidra til å dekke utgifter ved å ha barn. Dersom du er enslig forsørger, kan du få barnetrygd for ett barn mer enn det du faktisk bor sammen med (utvidet barnetrygd). Hvem kan få utvidet barnetrygd? Utvidet barnetrygd er barnetrygd for ett barn mer enn du faktisk bor sammen med. Du kan få utvidet barnetrygd hvis du bor alene med barn og er separert, skilt eller gjenlevende ektefelle, er ugift og ikke lever sammen med den andre av barnets foreldre (det må foreligge meklingsattest ved samlivsbrudd mellom samboere som har felles barn under 16 år), har vært faktisk separert i minst seks måneder uten separasjonsbevilling eller dom har en ektefelle/samboer som er innsatt i fengsel med ubetinget straff på minst seks måneder, eller som har utholdt varetekt i minst seks måneder, har en ektefelle/samboer som har vært forsvunnet i minst seks måneder. Hvis du mottar utvidet barnetrygd, faller denne bort hvis du inngår ekteskap, har vært samboer med en du ikke har felles barn med, i 12 måneder Endret 3. juli 2011 av TOMpsy Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. juli 2011 Del Skrevet 3. juli 2011 Forskjell på barnebidrag og barnetrygd. Man kan få barnebidrag dersom man ikke bor sammen med en eller begge av foreldrene sine, og er under 18 år (eller fortsetter på VGS). Barnebidrag utmåles etter foreldrenes inntekt, og reduseres mot inntekt du har eller kan forventes å få. Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 3. juli 2011 Del Skrevet 3. juli 2011 (endret) Forskjell på barnebidrag og barnetrygd. Man kan få barnebidrag dersom man ikke bor sammen med en eller begge av foreldrene sine, og er under 18 år (eller fortsetter på VGS). Barnebidrag utmåles etter foreldrenes inntekt, og reduseres mot inntekt du har eller kan forventes å få. My bad å ikke forklare dette selv. Jeg vurderte at TS spurte om barnetrygd selv om det står barnebidrag fordi TS skriver det som jeg tolker til at hun bor hjemme hos foreldre. For sikkerhets skyld: http://www.nav.no/Familie/Barnebidrag/Hovedregler/Fastsette+og+endre+bidrag Endret 3. juli 2011 av TOMpsy Lenke til kommentar
Nesa_til_Nuffene Skrevet 3. juli 2011 Del Skrevet 3. juli 2011 vel jeg fikk nå søke om å få bsrnebidrag fra jeg var 18 og det stoppet når jeg vsr 20 samme gjaldt min søster så det er mulig. Hadde ikke sagt det om det ikke var sant :-) Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 3. juli 2011 Del Skrevet 3. juli 2011 vel jeg fikk nå søke om å få bsrnebidrag fra jeg var 18 og det stoppet når jeg vsr 20 samme gjaldt min søster så det er mulig. Hadde ikke sagt det om det ikke var sant :-) Det er ingen som trekker tvil ved om det du sier er sant eller ikke... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå