StormEagle Skrevet 3. juli 2011 Del Skrevet 3. juli 2011 (endret) Alle som forpester miljøet bør betale for det Og hva mener du med å forpeste miljøet da? Alle moderne biler i dag forbrenner veldig rent og det er nesten bare CO2 og H2O som kommer ut av eksospotta dems. Disse forpester jo ikke miljøet på noen som helst måte. Elbiler derimot er fulle av gift og drit. Og produksjonen av dem lager også masser av miljøgifter. Endret 3. juli 2011 av flesvik Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 3. juli 2011 Del Skrevet 3. juli 2011 (endret) Vedovnen bestemoren din holder seg varm med forurenser mye mer enn en moderne bil. Avgiftene er for å få penger til statskassen. I Norge rommer den pr. idag 3129 milliarder kroner. Da burde avgiftene vært overflødige. La meg sitere Wikipedia: Årsavgiften er i dag først og fremst en fiskal avgift, dvs. en avgift som har som eneste formål å gi staten inntekter. De skriver også: Fra 2008 fikk årsavgiften også en miljøpolitisk begrunnelse ved at dieselbiler uten fabrikkmontert partikkelfilter fikk høyere årsavgift enn andre kjøretøy i avgiftgruppe 1. Differensieringen ble i første rekke innført for å redusere utslipp av partikler. Hvis folk tror dette er gjort for å redusere utslippene fra gamle dieselbiler er de så dumme at det ikke egner seg å si her. Skal man kjøpe en ny bil til 350000 kr for å slippe å betale 500 kr ekstra i året? Dette er kun for å tjene ekstra penger. Og hvorfor er ikke ettermontert partikkelfilter godtnok? Jo, for da hadde ikke staten tjent de ekstra pengene. Folk aksepterer avgiftene når de tror det bidrar til miljøet. Vi må være noen av de minst kritiske folkene i verden. Avgiftene handler ikke om miljø, men om penger til kassen. De nekter å øremerke avgiftene. Det har de alltid gjort. Hvorfor betaler vi Hestekrefter-avgift? Hestekrefter forurenser ikke. Jeg skulle ønske folk etterhvert så dette, men vi er blitt så blinde av SV, AP og høytskrikende miljøorganisasjoner at vi godtar høyere og høyere avgifter. FrP stikker hodet frem regelmessig for å prøve å vise hvor oss hva vi faktisk betaler for, men avisene vrir alt FrP sier til noe negativt, og det samme gjør regjeringen. Og det ser ut til at bompenger og bilavgifter blir stadig mer populært i EU også, så man må snart ut av europa for å kunne kjøre bil uten å bli sett på som kriminell. Endret 3. juli 2011 av Kajac 6 Lenke til kommentar
Nihilist1 Skrevet 3. juli 2011 Del Skrevet 3. juli 2011 Bilavgifter og bompenger! så udemokratisk.. Ingen som jobber imot dette i det heletatt? Organisasjoner? Partier? Jeg vil ha skikkelig høye bilavgifter, fordi det er massevis av småbarnsforeldre og rikinger som tjener over 500k i året, bor i bærum eller oslo vest, og som surfer på solsiden av samfunnet. Jeg har ikke bil, og leier når jeg trenger. Derfor vil jeg at disse som har bil skal betale masse. Så mye som overhodet mulig. Jeg er klar over at det er penger til statskassa som er motivet, og selv om jeg hater byråkrater, så hater jeg også vellykkede mennesker. Man bør kunne ta mye mye mye mer fra folk som har bil, gjerne i form av ekstra prosentvis skatt, ikke et fast beløp, da dette virker lite sosialt. Miljøavgifter i seg selv er lite sosiale. Nå driter jeg i og for seg i om ting virker sosialt, da jeg også hater omfordeling og egorasshøl, men nå har jeg mutert til å bli slikt avskum selv, og jo mer jeg kan ødelegge for andre, jo bedre er det. La oss bare gjenta noen fraser som alltid funker: uten bilavgifter vil en kreftunge DØ. Vil du virkelig det????? Lenke til kommentar
Nihilist1 Skrevet 3. juli 2011 Del Skrevet 3. juli 2011 Avgiftene handler ikke om miljø, men om penger til kassen. De nekter å øremerke avgiftene. Det har de alltid gjort. Hvorfor betaler vi Hestekrefter-avgift? Hestekrefter forurenser ikke. Jeg skulle ønske folk etterhvert så dette, men vi er blitt så blinde av SV, AP og høytskrikende miljøorganisasjoner at vi godtar høyere og høyere avgifter. Det er du som er en idiot. Selvfølgelig skjønner vi dette, men det vil aldri være taktisk klokt å innrømme sine egentlige intensjoner. Jeg driter så langt oppi om SV og AP juger, jeg stemmer på Ap allikevel, nettopp fordi jeg er en fascist og ønsker en sterk stat som sponser mine interesselaug i huet og ræva på bekostning av alle andre. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 3. juli 2011 Del Skrevet 3. juli 2011 Nei, men de kan oppfordre deg gjennom vekslende bruk av gulrot og pisk... Jeg har aldri opplevd at staten har brukt gulrot. Pisken, derimot..... 4 Lenke til kommentar
Skosåle Skrevet 4. juli 2011 Del Skrevet 4. juli 2011 Penger penger penger penger. Det er alt som betyr noe i denne verden. Helt sinnsykt at noe som er så meningsløst styrer levemåte, livskvalitet og samfunnet i seg selv. Skru på radioen, det går ikke 10 min før man hører om noe som har med penger å gjøre. Staten er et godt eksempel på at "mye vil ha mer". Om de er så forbanna opptatt av miljø, så hadde de fjernet alt som heter avgifter o.l. Men så lenge de tjener penger på det, så blir det nok aldri gjort noe med. Hvor går alle pengene til kan man spørre seg? Jo, til de som allerede har mest. 1 Lenke til kommentar
Papegøye Skrevet 4. juli 2011 Del Skrevet 4. juli 2011 Alle som forpester miljøet bør betale for det Og hva mener du med å forpeste miljøet da? Alle moderne biler i dag forbrenner veldig rent og det er nesten bare CO2 og H2O som kommer ut av eksospotta dems. Disse forpester jo ikke miljøet på noen som helst måte. Elbiler derimot er fulle av gift og drit. Og produksjonen av dem lager også masser av miljøgifter. Det er da ikke mye rent som kommer ut fra biler når snøen om vinteren rundt veiene blir grå på grunn av eksos. Med el-biler er det ihvertfall muligheter for å kontrollere at miljøgiftene og dritten ikke havner i nærmiljøet. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 4. juli 2011 Del Skrevet 4. juli 2011 Jeg har aldri opplevd at staten har brukt gulrot. Pisken, derimot..... Støtte til kollektiv, barnetrygd, gratis p-piller osv er eksempler på gulrøtter... Lenke til kommentar
sosialliberal Skrevet 4. juli 2011 Del Skrevet 4. juli 2011 (endret) Bilavgifter og bompenger! så udemokratisk.. Ingen som jobber imot dette i det heletatt? Organisasjoner? Partier? Både Venstre, Høyre og Frp ønsker, i følge programmet, å senke eller fjerne disse avgifter. Men det er ikke alt som er programfestet som er den reelle politikken… Fremskrittspartiet (FRP) jobber imot alt av avgifter. Det er i hvert fall det inntrykket de liker å gi. Som sagt ovenfor så er dette noe som er delvis programfestet, men realitetspolitikken er noe annet. I mange kommuner der Frp er det største lokallaget og sitter med ordfører, er ikke bompenger fjernet. Frp er også mot eiendomsskatt, men i nesten halvparten av kommuner der Frp sitter i posisjon har ikke den avgiften blitt fjernet, til tross for at de i følge kommuneloven kan gjøre det. Dette er resultat av at en fjerning av slike avgifter resulterer gjerne i mindre inntekter til kommunene som allerede har dårlig råd. Venstre vil senke skattingen på inntekt og heller innføre grønne avgifter. Du skal altså få beholde mer av lønnen din, men må betale dyrt for det som skader miljøet og spare mye på å være miljøvennlig. Med andre ord så slipper du nok ikke unna bilavgiftene, men vil kunne nyte billigere mat, billigere hus, mer lønn og billigere kollektivtransport! Stem Venstre! Som Venstres første kandidat til kommunevalget i min kommune har jeg et sterkt ønske om at flest mulig skal stemme Venstre. Men reelt sett sier Venstre at statusen i forhold slike avgifter, slik som bompenger, skal avgjøres i hver enkel kommune. Dvs. vi overlater dette til lokaldemokratiet. Grunnen til hvorfor vi gjør dette henger nok en gang sammen med det faktum som jeg allerede har nevnt, nemlig dårlig kommuneøkonomi. I tillegg er det slik at vi i Venstre ønsker sterk redusering av bilavgifter for mer miljøvennlige biler, men økte avgifter for miljøverstinger. Endret 4. juli 2011 av statsviter Lenke til kommentar
Nihilist1 Skrevet 4. juli 2011 Del Skrevet 4. juli 2011 Jeg har aldri opplevd at staten har brukt gulrot. Pisken, derimot..... Støtte til kollektiv, barnetrygd, gratis p-piller osv er eksempler på gulrøtter... Det er en drøm hver gang avgifter og bompenger skrus opp, for da kan kollektivtrafikken [O skru ned prisen] [O skru opp prisen] Kryss av for det som stemmer, de som innehar et minimum av makroøkonomisk innsikt. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 4. juli 2011 Del Skrevet 4. juli 2011 Du glemte muligheten for å droppe prisoppgang. Og om du har bodd i f.eks Oslo, Akershus eller Trondheim så vet jeg at både planlagte prisoppganger tidvis har blitt kuttet og at prisene har blitt justert nedover. Men ja, jeg skulle gjerne hatt de prisene enda lavere, men det forandrer ikke faktum... Og det forandrer ikke det faktum at det er et eksempel på en gulrot, all den tid det meste av offentlig kollektivtrafikk i Norge er i større eller mindre grad subsidiert... Lenke til kommentar
Irrasjonell Skrevet 4. juli 2011 Del Skrevet 4. juli 2011 Det er litt ironisk at grunnen til at kollektivtrafikken er dyr og elendig utenfor Oslo(sikkert dyrt der også) er jo fordi bil ble allmannseie og utkonkurrerte bussene på 60-tallet. At kommuner der FrP har ordførere og flertall har eiendomsskatt og bompenger, viser jo bare at deres lokalpolitikere innser at endel skatter og avgifter kan være nødvendig for å bedre økonomien, og at de er mer jordnære enn de på Stortinget. Det er vel noe som gjelder de fleste partiene, da yrkespolitikere på Stortinget har en tendens til å lage et eget vrangbilde av samfunnet som de aldri vil vike fra. Lenke til kommentar
Nihilist1 Skrevet 4. juli 2011 Del Skrevet 4. juli 2011 Det er litt ironisk at grunnen til at kollektivtrafikken er dyr og elendig utenfor Oslo(sikkert dyrt der også) er jo fordi bil ble allmannseie og utkonkurrerte bussene på 60-tallet. If you say so... Flere passasjerer i bussen = mer lønnsomt å kjøre en buss. Mer skral befolkningstetthet, større avstander = mindre lønnsomt å drive bussruter. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 4. juli 2011 Del Skrevet 4. juli 2011 Det blir ikke noe mindre riktig selv om du latterliggjør... Lenke til kommentar
Nihilist1 Skrevet 4. juli 2011 Del Skrevet 4. juli 2011 Det blir ikke noe mindre riktig selv om du latterliggjør... Det er i og for seg ikke en gal tanke at når mengden potensielle passasjerer forsvinner, så forsvinner lønnsomheten. Men det er ikke hele grunnen til at det er dyrere å drive buss utenfor tettbebygde strøk. Det er noe med sossisser og sosialistselektiv verdensforståelse. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 4. juli 2011 Del Skrevet 4. juli 2011 Det er ikke grunnen, men noen ganger tar samfunnet, gjennom skatteseddelen, en nødvendig ekstrakostnad... Lenke til kommentar
Irrasjonell Skrevet 4. juli 2011 Del Skrevet 4. juli 2011 Det er jo riktig at bussen er avhengig av nok passasjerer for å få et overskudd og at det er vanskligere å drive bussruter på bygdene enn i byer, men hele poenget var jo at ruter ble lagt ned fordi man ikke lenger trengte å søke for å få kjøpe bil, og derfor forsvant behovet og lønnsomheten for en rekke ruter. Lenke til kommentar
bruno Skrevet 4. juli 2011 Del Skrevet 4. juli 2011 Bilavgifter og bompenger! så udemokratisk.. Ingen som jobber imot dette i det heletatt? Organisasjoner? Partier? - Irritert lærling Kan du definére ordet "demokratisk"? Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 4. juli 2011 Del Skrevet 4. juli 2011 Godt poeng, ettersom de er vedtatt av politikere som VI har valgt inn så er det vel strengt tatt ut i fra folkestyret og altså er de demokratiske... Lenke til kommentar
Endeby Skrevet 6. juli 2011 Del Skrevet 6. juli 2011 (endret) Alle som forpester miljøet bør betale for det Og hva mener du med å forpeste miljøet da? Alle moderne biler i dag forbrenner veldig rent og det er nesten bare CO2 og H2O som kommer ut av eksospotta dems. Disse forpester jo ikke miljøet på noen som helst måte. Forskerne i verden i dag er enige i at førstnevnte klimagass er skurken bak menneskeskapt global oppvarming. Så å si at dette ikke bidrar til at miljøet forpestes, er i beste fall skrivebom. H2O er vann. Enig i at vann ikke forpester miljøet. Endret 6. juli 2011 av Disk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå