Gå til innhold

Hjelp en gamer til å velge nytt skjermkort, 1000-2000kr

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har store problemer med å bestemme meg for hva som passer meg best med tanke på oppgradering av skjermkort. Kortene jeg har tittet på er GTX 560 TI-serien og tilsvarende Radeon-kort. Til tross for å ha lest opp og ned på utallige tester og lignende merker jeg at ikke besitter kunnskapen som skal til for å gjøre en informert avgjørelse og det er her jeg håper dere som har peil kan hjelpe meg.

Grafikkortet er ment for spilling.

Kort om mitt system:

Hovedkort: Asus P5k WS

CPU: Intel Core 2 Quad Q6600 @ 2.4GHz

RAM: DDR3, dual channel, 6144 Mbytes, dc mode symmetric (2x Corsair, slot 1 og 3, ett stk OCZ slot2)

Skjerm: Accusync LCD 22WMGX

Nåværende grafikkort: 8800 GTS 640Mbytes

Informasjonen er hentet utifra CPU-Z og om den virker merkelig presentert er det fordi jeg rett og slett ikke vet hva som er relevant av informasjon :p

Jeg fikk PC'n av storebroren til dama mi da han kjøpte ny pc. Han er opptatt av at ting skal være tipp-topp så jeg antar at strømforsyningen er bra (jeg vet ikke hva jeg skal kikke etter, om dere trenger mer info vennligst si ifra) og cpu'n har en monstervifte (dvs, den er stor og bra, lager lite lyd) så den er preppet for overklokking (uten at jeg har beveget meg ut på dette ennå).

Jeg kjører 1680*1050 oppløsning når jeg spiller. Jeg spiller mest multiplayer så framerate er viktig for meg, men som alle andre er jeg glad i å se på lekker grafikk i spilla mine.

Mine ønsker: kjøre så heftig som mulig oppløsning utifra systemet jeg allerede har (dvs, vil helst slippe å oppgradere andre komponenter). Pris fra 1000 til 2000kr. Muligheter for overklokking er ikke nøye (ettersom jeg har begrenset peil), men jeg har ingen problemer med å overklokke "litt" dersom dere mener det er hensiktsmessig). Støynivå er ikke spesielt viktig, min 8800 GTS bråker veldig og jeg er vant til det. Dog, et mer stillegående kort hadde vært bonus.

Dersom dere trenger mer informasjon håper jeg dere forklarer meg hvordan jeg henter det så skal jeg gjøre mitt beste. Jeg kan også sende en dump av systemet mitt fra CPU-Z dersom en ønsker det.

Håper inderlig på noen gode tips, har sett etter grafikkort en stund nå, men føler meg helt rådvill angående hva jeg bør velge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her har du en voldsom oppgradering fra GTS kortet ditt. Dette er nok atskillig mer stillegående enn det gamle kortet ditt.

Ellers kan du få dette for en hundrelapp mindre, men lydnivået vil nok være høyere.

Takk for kjapt svar, bare et par ting... Ser at begge kortene du linker til er Radeon, kan du forklare hvorfor du velger dette fremfor Geforce? Hva er de, om noen, praktiske forskjellene? Er dette overklokk-vennlige kort, eller bør jeg ikke gjøre det med disse?

Litt mer informasjon om "hvorfor" hadde vært verdsatt :)

Lenke til kommentar

Helt enig med lucky, at ATI 6950 er nok det kortet jeg ville anbefalt, men om du skal nærmere 1000-lappen er 6870 også et veldig bra kort og vil klare å kjøre det meste.

Husk at disse kortene trenger en strømforsyning på hvertfall 500w ++, så kan anbefale deg å sjekke den du har først :)

Lenke til kommentar

Helt enig med lucky, at ATI 6950 er nok det kortet jeg ville anbefalt, men om du skal nærmere 1000-lappen er 6870 også et veldig bra kort og vil klare å kjøre det meste.

Husk at disse kortene trenger en strømforsyning på hvertfall 500w ++, så kan anbefale deg å sjekke den du har først :)

Men igjen, hvorfor Radeon kontra GTX 560TI? :)

Sjekka i kassa, står jo 500w der, men vet ikke hva mer jeg bør se etter ang. strømforsyning.

Lenke til kommentar

GTX 560 TI og HD 6950 yter vel ca likt, med et lite overtak til radeonkortene overall. 560 får du vel noe billigere også.

Radeonkortene bruker mindre strøm, og kan sannsynligvis "låses" opp til 6970. Da har du et fullverdig 6970 kort til en helt annen pris. Begge kortene har stort overklokkingspotensial.

Her er et review av kortene opp mot hverandre. Husk at dette er med referansekjølere på begge kortene, og temperatur og støy vil bli misvisende i forhold til Gigabytekortet jeg linket til.

Lenke til kommentar

Men igjen, hvorfor Radeon kontra GTX 560TI? :)

Sjekka i kassa, står jo 500w der, men vet ikke hva mer jeg bør se etter ang. strømforsyning.

Hvorfor jeg anbefalte deg ATI, er i første omgang basert på erfaring, men også ut i fra det at jeg synes drivere/oppdateringer kommer raskere og mer regelmessig hos ATI. Men 560TI og 6950 er svært like i ytelse og sitter inne med mye av det samme i bunn og grunn.

Når det kommer til PSU, så kan det hende det fungerer fint og du kan jo kjøpe skjermkort og forsøke, men du skulle nok gjerne hatt 600-650w for å være på den sikre siden. Jeg hadde nok oppgradert med tanke på videre oppgradering av systemet.

EDIT: Også enig i det lucky skriver i posten over, ATI strekker seg nok noe lenger enn Nvidia, og mye av det har sammenheng med at tempen er betydelig lavere på ATI som skrevet over.

Endret av Andey-
Lenke til kommentar

Ok, flott, da har jeg fått et svar jeg er fornøyd med. Fint med testen som ble linket til også, der kan tilogmed en som jeg dra litt kunnskap :)

Ser nok ut som om det blir HD 6950 på meg da, får bare ta en mer nøyaktig undersøkelse av strømforsyningen min så blir nok bestillingen gjort snarlig.

Fantastisk flott med så raske og gode svar fra begge to, jeg setter stor pris på det. Håper dere har en god kveld og en hyggelig helg videre.

Mvh,

Erik

EDIT: "Din ordre er mottatt." Bestilte HD 6950 1GB OC nå, den som ble linket til :) Gleder meg som en unge til leveranse.

Endret av Rimesmoker
Lenke til kommentar

Ok, flott, da har jeg fått et svar jeg er fornøyd med. Fint med testen som ble linket til også, der kan tilogmed en som jeg dra litt kunnskap :)

Ser nok ut som om det blir HD 6950 på meg da, får bare ta en mer nøyaktig undersøkelse av strømforsyningen min så blir nok bestillingen gjort snarlig.

Fantastisk flott med så raske og gode svar fra begge to, jeg setter stor pris på det. Håper dere har en god kveld og en hyggelig helg videre.

Mvh,

Erik

EDIT: "Din ordre er mottatt." Bestilte HD 6950 1GB OC nå, den som ble linket til :) Gleder meg som en unge til leveranse.

Du kan ikke flashe det kortet til 6970.

Men du kunne flasha foreks. dette: http://new.dustinhome.no/xfx-radeon-hd6950-2gb-gddr5-pci-e-dvi-hdmi-dp/product/5010546868

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...