TorVidle Skrevet 2. juli 2011 Del Skrevet 2. juli 2011 Diger og tung, alt er relativt, men større enn man får inntrykk av i reklame og test. 1/5 av blekket forsvant i slanger etc allerede før første print. Det var overraskende (negativt). Manual kun som fil, noe vel sløvt til en såpass kostbar printer. Selv entrylevel speilrefleks leveres med "bok". Speeden er sånn ok, papirmatingen kan være noe trøblete (som vel er kjent), men foreløpig ingen katastrofer. Lydnivået behagelig. Tørketid ok (rimelig kjapp). Bytte mellom matt svart og fotosvart tar sin tid, lenger enn jeg trodde. Så det noe problematiske: Utskriftsbehandlig/fargebehandling: Tar man 1 stk bilde og skriver det ut via diverse bildebehandlingsprogrammer får man ulike resultater, ingen er like. Faktisk blir det beste/mest korrekte ved den enkle utskriftskommandoen i windows (høyreklikk fila og velg skriv ut, og en enkelt dialogboks kommer opp), noe som er meget underlig, dvs hvor (3. parts) softwarepåvirket driverne til epson 3880 er. Jeg er vant med canon i lang tid og dette var aldri et problem med deres software/drivere, bildene kom ut like samme hva programvare man skrev de ut fra. Papir er et kapittel for seg, papirtyper. Som nevnt over er jeg vant med Canons og prøver nå ut forskjellige typer (som det synes å være et uoversiktelig hav av), noen eksempler: "Archival Matte" gir et brukbart halvmatt inntrykk, dog tåler de knapt at en flue går rundt på trykken etterpå (når den er tørr), den vil lage fotspor og sklimønster i overflaten. "Premium Semigloss" sier jeg foreløpig "tja" til, litt hverken fugl eller fly. Vet ikke hva tanken er bak, og hva "semigloss" er ment å bety. "Premium Glossy" foreløpig tror jeg at jeg liker dette bedre enn "semigloss". Det har en finere (og blankere) overflatestruktur. "Premium Luster" - jeg har sett flere nevne dette papiret og hadde endel forventninger, men er egentlig noe skuffet. Strukturen er etter min smak for markant og grov, og dette ser man svært tydelig ved sideinnsyn og godt lys. Hvorfor snakker så mange om dette papiret? Eller er det så at prisen er en av faktorene siden den endel lavere enn noenlunde tilsvarende overflatet papir fra Epson? Jeg klarer liksom ikke se det store med dette papiret? Neste ut er et papir fra ILford "Smooth Pearl" som jeg har hørt endel om, men der må jeg først laste ned en profil. Jeg har forstått av å lese og høre at det kan være endel problemer med div profiler, og ikke så enkelt alltid som en skulle tro. Ettersom jeg forstod av fotobutikken var det ikke uvanlig at profiler måtte lages, noe de og gjorde på bestilling (til en pris av 500,- pr stk!) Som man kanskje har forstått er førsteinntrykkene så langt noe blandet. Som nevnt er forskjellene man får i bildene ved bruk av forskjellige softwarer såpass store at dette er svært kompliserende, man vet ikke helt hva en skal forholde seg til. Angående papir har jeg enda ikke sett noe som "slår" Canons Photo Paper Pro (PR-101) både i overflatefinish, glans og ikke minst dybdeinntrykk. Prisene på Epson papir synes og å være betydelig større enn papir fra Canon. Pga det noe problematiske forholdet med utskriftsoftware og for min del ukjente (og fremmede) papiroverflater er det foreløpig vanskelig å si noe om selve utskriftskvaliteten. Den skal jo være bra, men da må alt klaffe, også papirtypen. Pr nå har jeg enda ikke klart å matche det min gamle Canon S9000 A3+ printer klarer med Canons Photo Paper Pro. Men regner med å klare det med tilsvarende papir som Canons og orden på den merkelige softwareproblematikken. Det er kanskje noe i det jeg har sett enkelte sier angående denne printeren, nemlig at helst burde man gått på kurs for å lære den og forstå (godene og nykkene). Men det blir ikke aktuelt for min del, og burde egentlig ikke være det i 2011, men en god og fullstendig håndbok burde følge med en såpass kostbar printer i dag. Selvsagt er endel av problematikkens årsaker her å finne i brukeren, dog er det første gangen jeg har hatt problemer med å forstå en printer, og jeg har hatt endel av de etterhvert. Tor Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. juli 2011 Del Skrevet 2. juli 2011 Flott at du tar deg tid til å skrive om dine erfaringer. Når det gjelder blekk, så tror jeg det kun første gang at 20% "forsvinner" - når du får melding om at du må bytte, så vil det fortsatt være blekk igjen i slangene. For min del, så har printere alltid vært noe herk - allerede når jeg drev med service på linjeskrivere på 80-tallet; så var det alltid mye problemer. Jeg har fått inntrykk, at for å få mest mulig ut av Epson, så bør du se på papir fra noen andre enn Epson. Mener at Luminous Landscape har skrevet en del om det. Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 2. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2011 Flott at du tar deg tid til å skrive om dine erfaringer. Når det gjelder blekk, så tror jeg det kun første gang at 20% "forsvinner" - når du får melding om at du må bytte, så vil det fortsatt være blekk igjen i slangene. For min del, så har printere alltid vært noe herk - allerede når jeg drev med service på linjeskrivere på 80-tallet; så var det alltid mye problemer. Jeg har fått inntrykk, at for å få mest mulig ut av Epson, så bør du se på papir fra noen andre enn Epson. Mener at Luminous Landscape har skrevet en del om det. Du har rett i det med blekket, dvs det står vel så i papirene, men allikevel. 1/5 av de store patronene er mye, også i kroner. Et nytt sett blekkpatroner koster nok 4-5000,- kroner, minst. At patronene er større enn f.eks i en A3 skriver betyr heller ikke noen automatikk i at blekket er særlig billigere (eller forbruket lavere), ihvertfall ikke annet enn kanskje av teoretisk art. Men det er en viss behagelighetsfaktor som ligger i det å ikke måtte skifte de like ofte. Jeg har lenge ruget på om jeg skulle gå fra A3+ til A2, tilsynelatende er ikke forskjellene i maks papirstørrelse særlig store. Litt er det, dog er det et minus med denne A2 skriveren at den ikke kan ta rull. Man kan skrive ut en snau meter i lengde som panorama, men da må man kjøpe en rull og kappe lengder fra. Standardarkene i A2 er 59,4cm i lengderetningen og jeg vet ikke om det finnes lengre ark. Prisforskjellene mellom en A3+ printer og en som tar A2 er store, faktisk minst en dobling i pris, og mer dersom man ser på andre printere enn Epsons. Men til slutt valgte jeg A2 pga litt mer romslighet i papirstørrelse og større blekkpatroner, dog er rullmangelen en idiotisk sak av Epson siden de har dette på deres A3+ skriver til halve prisen. Herk og herk - jeg vet ikke. Har hatt printere fra HP, Epson og Canon tidligere, men aldri hatt det merkelig softwarerelaterte problemet før. Hp sine fungerte utmerket, Epsonprinteren tok kvelden etter et år pga tette dyser. Canons sine printere har gått støtt og stødig i mange år og har alltid levert superbe resultater på fotosiden. Ren tekstprint er nok nr 1 Hp etter min mening, men de er akterutseilte på foto for lenge siden (ihvertfall på forbrukersiden). De fleste videoer etc som jeg har sett med Epson 3880 er skriveren brukt med PS som utskriftsprogram. Jeg har PS og, men har aldri likt det særlig og bruker stort sett andre bildebehandlingsprogram. Skriveren virker for meg (pr nå) å være svært sensitiv på hva type software man skriver ut i fra, og antatt er best kalibrert mot PS, noe som er et minus i såfall. Det er som sagt et problem jeg aldri før har vært borti, og jeg har hatt printere siden dag 1. Når det er nevnt så er det heller ikke tvil om at Canons programvare er en av de beste angående skrivere og særdeles brukervennlig. Såvidt jeg husker fra forrige Epson jeg hadde så var der og programvaren betydelig mer komplisert enn fra både HP og Canon. Skal studere den saken du linker til litt senere, men litt underlig dersom 3.parts papir funker bedre enn originalpapiret. Det pleier normalt å være motsatt etter min erfaring, kanskje logisk siden skriverprodusenten er den som har utviklet blekket. Ellers har jeg ingen foreløpig tanke om å ha kjøpt katta i sekken, men er litt forundret over de punktene jeg har i margen i innlegget. Tor Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. juli 2011 Del Skrevet 2. juli 2011 Ja, det er litt for tidlig å mistenke at det er en "pus-i-pose" handel. Det som er spesielt med en del av tredjepart-papirene, er at de er av andre typer og teksturer som ikke Canon/Epson/HP leverer. Dette er gjerne kunstpapirer som er en videre utvikling fra den gang man holdt på med ekte film Noen papityper har tradisjoner tilbake til 1800-tallet der de ble brukt av tegnere og malere! Når det gjelder printeing, så er det mulig at du må inn med kalibrering av skriveren, i tillegg til skjermen. Dette gjelder nok særlig de programmene som ikke har Adobe som fornavn. Men støtter de andre fargerom enn sRGB? Kan være at det er en fargeroms-mismatch som gir de forskjellige resultatene. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 2. juli 2011 Del Skrevet 2. juli 2011 Du har rett i det med blekket, dvs det står vel så i papirene, men allikevel. 1/5 av de store patronene er mye, også i kroner. Et nytt sett blekkpatroner koster nok 4-5000,- kroner, minst. At patronene er større enn f.eks i en A3 skriver betyr heller ikke noen automatikk i at blekket er særlig billigere (eller forbruket lavere), ihvertfall ikke annet enn kanskje av teoretisk art. Men det er en viss behagelighetsfaktor som ligger i det å ikke måtte skifte de like ofte. Greit nok at en del blekk går med i første gangs kalibrering, men man får tross alt med fulle blekkpatroner - de fleste andre avspiser deg med under halvfulle patroner - og så er det i min bok bedre å få en nykalibrert printer med 80% fulle patroner. Takker for erfaringer, spesielt med papir og profiler! Lenke til kommentar
se# Skrevet 2. juli 2011 Del Skrevet 2. juli 2011 Greit nok at en del blekk går med i første gangs kalibrering, men man får tross alt med fulle blekkpatroner - de fleste andre avspiser deg med under halvfulle patroner - og så er det i min bok bedre å få en nykalibrert printer med 80% fulle patroner. Kalibrering? Visste ikke at 3880 hadd mulighet for det, jeg trodde den bare sjekket dysene og fyllte slangen ved første gangs oppstart (men jeg har ikke 3880). Når det gjelder utskrift og fargeproblemer så er det et typisk profilproblem. Det som ofte gir problemer er når to program samtidig prøver å styre fargene. De fleste anbefaler å skru av fargestyringen i printerdriveren og la Photoshop styre fargene, hvordan dette gjøres i andre program vet jeg ikke. Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 2. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2011 Ja, det er litt for tidlig å mistenke at det er en "pus-i-pose" handel. Det som er spesielt med en del av tredjepart-papirene, er at de er av andre typer og teksturer som ikke Canon/Epson/HP leverer. Dette er gjerne kunstpapirer som er en videre utvikling fra den gang man holdt på med ekte film Noen papityper har tradisjoner tilbake til 1800-tallet der de ble brukt av tegnere og malere! Når det gjelder printeing, så er det mulig at du må inn med kalibrering av skriveren, i tillegg til skjermen. Dette gjelder nok særlig de programmene som ikke har Adobe som fornavn. Men støtter de andre fargerom enn sRGB? Kan være at det er en fargeroms-mismatch som gir de forskjellige resultatene. Har tenkt senere å prøve å printe på håndlaget papir (kunstnerpapir ikke laget for printere) bomull, lin, canvas, metall osv. Eksperimentere med andre ord, men først må jeg få den til å oppføre seg normalt angående softwareproblematikken. Siden det er en "pro" printer skal den såvidt jeg vet være kalibrert på fabrikken. Hvorfor drivere osv oppfører seg ulikt med ulike program aner jeg ikke pr i dag. Normalt burde ikke det skje, skulle man tro. Tor Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 2. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2011 Du har rett i det med blekket, dvs det står vel så i papirene, men allikevel. 1/5 av de store patronene er mye, også i kroner. Et nytt sett blekkpatroner koster nok 4-5000,- kroner, minst. At patronene er større enn f.eks i en A3 skriver betyr heller ikke noen automatikk i at blekket er særlig billigere (eller forbruket lavere), ihvertfall ikke annet enn kanskje av teoretisk art. Men det er en viss behagelighetsfaktor som ligger i det å ikke måtte skifte de like ofte. Greit nok at en del blekk går med i første gangs kalibrering, men man får tross alt med fulle blekkpatroner - de fleste andre avspiser deg med under halvfulle patroner - og så er det i min bok bedre å få en nykalibrert printer med 80% fulle patroner. Takker for erfaringer, spesielt med papir og profiler! En del? 20% av de patronene er mye, veldig mye. Alt som skjer er kun at den fyller opp slangene (såvidt jeg vet) - må være rimelig lange, eller feite slanger Skal prøve å fylle på med erfaringer etterhvert. Tor Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. juli 2011 Del Skrevet 2. juli 2011 Siden det er en "pro" printer skal den såvidt jeg vet være kalibrert på fabrikken. Hvorfor drivere osv oppfører seg ulikt med ulike program aner jeg ikke pr i dag. Normalt burde ikke det skje, skulle man tro. Den er nok rimelig bra kalibrert fra fabrikk. Men hvis programmene dine bruker feil fargerom, så blir det jo bare tull. Så det er verdt å sjekke. Det skal visstnok også finnes et dedikert print program (tror det er Q-et-eller-annet) som anbefales for de som er avanserte når det gjelder printing. Kan være verdt en titt. Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 2. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2011 Greit nok at en del blekk går med i første gangs kalibrering, men man får tross alt med fulle blekkpatroner - de fleste andre avspiser deg med under halvfulle patroner - og så er det i min bok bedre å få en nykalibrert printer med 80% fulle patroner. Kalibrering? Visste ikke at 3880 hadd mulighet for det, jeg trodde den bare sjekket dysene og fyllte slangen ved første gangs oppstart (men jeg har ikke 3880). Når det gjelder utskrift og fargeproblemer så er det et typisk profilproblem. Det som ofte gir problemer er når to program samtidig prøver å styre fargene. De fleste anbefaler å skru av fargestyringen i printerdriveren og la Photoshop styre fargene, hvordan dette gjøres i andre program vet jeg ikke. Mulig det er et profilproblem, men hvorfor skriver du "typisk"? Men jeg kan ikke se umiddelbart at profilene som er papirtyperelaterte skulle la seg påvirke av softwaren som ba om utskrift? De er vel direkte kommandoer til printerdriveren? Jeg har hatt skrivere siden de ble oppfunnet og aldri vært borti noe lignende, det er 2011 nå. Jeg er klar over at enkelte anbefaler å la PS styre fargene, men hva med andre som ikke (gidder) bruke PS-styret og velger annen software? Printerens egne drivere burde klare å styre det selv uavhengig av type software som gir beskjed om utskrift. Som jeg nevnte har Canon alltid klart den (rimelig logiske) jobben utmerket og levert samme resultat uansett programvare man skriver ut i fra. Bør/må man bruke PS burde Epson sagt i fra om forholdet. Tor Lenke til kommentar
se# Skrevet 2. juli 2011 Del Skrevet 2. juli 2011 (endret) Siden det er en "pro" printer skal den såvidt jeg vet være kalibrert på fabrikken. Hvorfor drivere osv oppfører seg ulikt med ulike program aner jeg ikke pr i dag. Normalt burde ikke det skje, skulle man tro. Det blir litt gjetning fra min side, men får du flere enn to varianter? Sender du et bilde (og bildet har en embeddet profil) fra et program som ikke forstår fargeprofiler (de fleste) vil printerdriveren til Epson sannsynligvis stå for mappingen av bildets fargeprofil til printerens (dvs en kombinasjon av printer og papiret som er valgt). Med en del flaks blir kan alt bli korrekt. Sender du samme bildet fra et program som forstår profiler (som PS, LR og en del andre bildebehandlingsprogram) vil programmet (avhengig hvordan det er innstilt) prøve å mappe om til printerens profil. Hvis driveren gjør det samme en gang til blir det galt. Det er sikkert flere fallgruber, men det jeg beskrev er i hvert fall et vanlig problem. Edit: Skrev typisk fordi lignende spørsmål (som viser seg å være profilproblem) kommer opp veldig ofte på diverse forum. Endret 2. juli 2011 av se# Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 2. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2011 Siden det er en "pro" printer skal den såvidt jeg vet være kalibrert på fabrikken. Hvorfor drivere osv oppfører seg ulikt med ulike program aner jeg ikke pr i dag. Normalt burde ikke det skje, skulle man tro. Den er nok rimelig bra kalibrert fra fabrikk. Men hvis programmene dine bruker feil fargerom, så blir det jo bare tull. Så det er verdt å sjekke. Jeg har satt den opp til å bruke sRGB som jeg bruker ellers og til alt. Tor Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 2. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2011 Siden det er en "pro" printer skal den såvidt jeg vet være kalibrert på fabrikken. Hvorfor drivere osv oppfører seg ulikt med ulike program aner jeg ikke pr i dag. Normalt burde ikke det skje, skulle man tro. Det blir litt gjetning fra min side, men får du flere enn to varianter? Sender du et bilde (og bildet har en embeddet profil) fra et program som ikke forstår fargeprofiler (de fleste) vil printerdriveren til Epson sannsynligvis stå for mappingen av bildets fargeprofil til printerens (dvs en kombinasjon av printer og papiret som er valgt). Med en del flaks blir kan alt bli korrekt. Sender du samme bildet fra et program som forstår profiler (som PS, LR og en del andre bildebehandlingsprogram) vil programmet (avhengig hvordan det er innstilt) prøve å mappe om til printerens profil. Hvis driveren gjør det samme en gang til blir det galt. Det er sikkert flere fallgruber, men det jeg beskrev er i hvert fall et vanlig problem. Edit: Skrev typisk fordi lignende spørsmål (som viser seg å være profilproblem) kommer opp veldig ofte på diverse forum. Hvert program prøvd (med samme bildefil) får et bilde som er unikt, altså ulikt de andre. Altså leverer de forskjellige resultater angående f.eks fargetone, mørkhet osv. Det nærmeste jeg kommer det som burde være korrekt resultat er når jeg lar windows (som fortalt tidligere) sende beskjed om print av en fil. Ut i fra dette dannes en tanke om at driveren til Epson er svært sensitiv ovenfor 3.parts programvare. F.eks sender jeg samme fil via et hvilket som helst program til den gamle Canon s9000 blir alltid resultatet det samme, altså bildet blir som det skal være, uansett. Men ikke med 3880 som foreløpig oppfører seg som et lite lotteri, man vet ikke hva man får neste gang. Angående profiler så har vel alle fotoprintere sine profiler som er ment for spesifikke papirtyper, så hvorfor andre klarer å få dette til å funke enkelt og ikke Epson er litt underlig synes jeg. Tor Lenke til kommentar
se# Skrevet 2. juli 2011 Del Skrevet 2. juli 2011 Jeg har satt den opp til å bruke sRGB som jeg bruker ellers og til alt. Den? Dvs printerprogrammet? Kunne du tatt en screendump og lagt ut så vi ser eksakt hva du mener. Lenke til kommentar
Inc Skrevet 3. juli 2011 Del Skrevet 3. juli 2011 (endret) Kan ikke si jeg kjenner meg igjen av beskrivelsen du gir av printeren. Til nå har jeg bare problem med en papirtype som heter Epson quality glossy paper, dette papir liker ikke profilen som den er tiltenkt og fargene blir blasse. Alle de andre papirtypene du nevner levere fager så det holder og jeg er meget fornøyd. Angående 3.part programvare vet jeg at Scott Kelby hadde et kurs med en av mennene bak Epson, der forklarte de i detalj hva som bør gjøres og ikke. Og en av tingen de nevte var å ikke blante inn flere til å styre profiler, dvs hvis jeg skriver ut i Lightroom, Ps eller Gimp slår jeg av fargestyringen i selve printeren og lar programmet som bildet skrives ut fra bestemme det. Det er vist veldig viktig for å unngå nevnte problemer. Du må heller ikke blande inn SRG, eller for å si det sånn, bruk Adobe pro hele veien. For hva er visten med en slik skriver hvis ikke du skal dra nytte av alle tonen den kan levere. Her var det møte med han Epsonfyren http://www.kelbytraining.com/player/index.html#tab\instructors/instructor\scott-kelby/course\210/lesson\2956 Så over på rull. Ja, det er teit at de ikke leverer denne printeren med rull, men det finnes veier rundt som fikser lange 15m panomarautskrifter og du trenger ikke rull, bare god plass bak skriveren og et bord arket kan ligge på. Så om du abslutt vil kan du skrive ut i så store format. Jeg har prøvd på noen mindre format som 40x120cm med suksess. Lykke til Edit: Forøvrig er det billigere å kjøpe rull og kutt arkene selv! Endret 3. juli 2011 av Inc Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 3. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2011 Jeg har satt den opp til å bruke sRGB som jeg bruker ellers og til alt. Den? Dvs printerprogrammet? Kunne du tatt en screendump og lagt ut så vi ser eksakt hva du mener. Ja, printerdriveren. Tor Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 3. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2011 Kan ikke si jeg kjenner meg igjen av beskrivelsen du gir av printeren. Til nå har jeg bare problem med en papirtype som heter Epson quality glossy paper, dette papir liker ikke profilen som den er tiltenkt og fargene blir blasse. Alle de andre papirtypene du nevner levere fager så det holder og jeg er meget fornøyd. Fargeproblemene/variasjonene kommer som nevnt av softwarerelarte årsaker og ikke direkte papirtypene. Papirvalg (overflatefinish,dybdeinntrykk osv) er som regel alltid en subjektiv vurdering. Personlige preferanser med andre ord. F.eks synes jeg det er altfor mye overflatetekstur på Lusterpapiret, dette gir et forstyrrende inntrykk. Angående 3.part programvare vet jeg at Scott Kelby hadde et kurs med en av mennene bak Epson, der forklarte de i detalj hva som bør gjøres og ikke. Og en av tingen de nevte var å ikke blante inn flere til å styre profiler, dvs hvis jeg skriver ut i Lightroom, Ps eller Gimp slår jeg av fargestyringen i selve printeren og lar programmet som bildet skrives ut fra bestemme det. Det er vist veldig viktig for å unngå nevnte problemer. Du må heller ikke blande inn SRG, eller for å si det sånn, bruk Adobe pro hele veien. For hva er visten med en slik skriver hvis ikke du skal dra nytte av alle tonen den kan levere. Det du nevner i første delen her er jo nettopp det jeg mistenker skjer, nemlig at printerdriveren ikke er multifunksjonell. Og det er et problem jeg aldri før har vært borti med printere av andre fabrikater. Dette (dersom det stemmer) er en ikke ubetydelig svakhet som man burde klart å løse anno 2011 når andre fabrikanter klarte det for mange år siden. Men det er vel ikke helt ukjent at Epson har sine noe sære egne tanker om driverfunksjoner. sRGB er printeren satt opp med som standard og fra Epson (man kan selvsagt forandre valget). Jeg bruker sRGB i råfilbehandlingen og har ikke tenkt å forandre på dette med det første. Tviler på at jeg med denne størrelsen papir ville sett forskjeller av betydning. Så over på rull. Ja, det er teit at de ikke leverer denne printeren med rull, men det finnes veier rundt som fikser lange 15m panomarautskrifter og du trenger ikke rull, bare god plass bak skriveren og et bord arket kan ligge på. Så om du abslutt vil kan du skrive ut i så store format. Jeg har prøvd på noen mindre format som 40x120cm med suksess. Lykke til Edit: Forøvrig er det billigere å kjøpe rull og kutt arkene selv! "veiene rundt" er vel å i såfall gå utenom Epsons drivere? Printerdriveren fra Epson er satt med en maks lengde på under meteren. Det er vel og kjent at skriveren er sensitiv på frihåndsmating av papir som må være skåret nøyaktig i 90 grader og ha en særdeles slett og skarp startkant. Jeg har og hørt om div problemer med forskjellige papir fra andre leverandører, dvs at papirtykkelsen misoppfattes av printerdriveren, selv med egne profiler fra disse 3.parts leverandørene. Det er vel derfor enkelte anbefaler å skru av valget for autogjenkjennelse av papirtykkelsen. Jeg tror nok jeg til slutt finner ut av det meste, men synes veiene er unødig kronglete når jeg sammenligner med printere fra andre leverandører. Tor Lenke til kommentar
Inc Skrevet 3. juli 2011 Del Skrevet 3. juli 2011 (endret) Snip Tror nok du til slutt blir fornøyd når ting har ordnet seg. Kan vel sammenlignes med det å håndtere andre kameramerker, de er forskjellig og kan virke vanskelig å håndtere i begynnelsen. Angående Luster papir er semigloss et alternativ. Det har egenskaper fra luster med kornete og hardfør finish (dog ikke fullt på linje med luster) og glossy, den glatte blanke overflate fra premium glossy papiret. Jeg mener dette er et godt allround papir men noe dyrer en luster. Luster er bra til bilder som bør tåle litt mer, som f.eks til 10x15 /13x18 som ofte blir tafset på med fingre og som gjerne bør tåle litt striper og røffere behandling. Archival matte paper og Enhanced matte og den gjengen går under fine art og bør behandles deretter. Dette er papiret som trives bak glass og ikke blant fette fingre med lange negler. Papir på rull går helt fint. Arkkutter er et must for de som skriver ut egne bilder og med det blir rette vinkler på arket ikke noe problem. Panoramabilder er vel ikke denne printerenes domene, til det er det andre som gjør jobben mye letter men muligheten er der for de som gjør det sjelden nok til å ikke kunne forsvare de ekstra tusenlappene. Jeg synes det er logisk at problemer oppstår når både skriver og program skal styre profilen og jeg finner det naturlig at begge taper om ikke en av de blir slått av. Så til spørsmålet hvorfor en av de ikke slår seg av automatisk? Da må jeg spørre, hvem skal slå seg av automatisk? Multifunksjonell, hva mener du her? Til slutt vil jeg på det sterkeste anbefale adobe prophoto raw til de bildene som skal ut på papiret, du ser det kanskje ikke på skjermen men papiret viser meg noe helt annet. Endret 3. juli 2011 av Inc Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 4. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2011 Jeg synes det er logisk at problemer oppstår når både skriver og program skal styre profilen og jeg finner det naturlig at begge taper om ikke en av de blir slått av. Så til spørsmålet hvorfor en av de ikke slår seg av automatisk? Da må jeg spørre, hvem skal slå seg av automatisk? Multifunksjonell, hva mener du her? Til slutt vil jeg på det sterkeste anbefale adobe prophoto raw til de bildene som skal ut på papiret, du ser det kanskje ikke på skjermen men papiret viser meg noe helt annet. Aner ikke, men når f.eks Canon klarer den saken med glans så viser det at det er mulig. Som nevnt i innlegget er nok mye av dette relatert til brukeren (meg), på samme tid har jeg hatt flere fotoprintere før, og uten å ha denne typen problematikk. Har nå og lest endel omkring dette i den elektroniske bruksanvisningen uten å bli særlig mye klokere, den er rimelig rotete etter min mening. Og det skinner litt igjennom at PS/Adobe henger med i mange ledd. I de aller fleste tilfeller blir bildene mye mørkere enn de burde, og fargene lider og av et eller annet i samme retning. Skriver jeg ut samme bilde på samme måte med den gamle s9000 blir de alltid korrekte, mens 3880'n i tillegg får variable usteender alt etter fra hvor (hvilken software) printkommando sendes fra. Skalering synes og å være et krasjområde, f.eks prøvde jeg å få til en utskrift på 40x50, det nærmeste jeg klarte etter å ha prøvd mange ganger var 39,2 x49,1 til tross for at utskriftsprogramwaren satte 40x50 korrekt. I forhåndsvisningsfeltet for printeren får jeg ingen nøyaktig kontroll siden det ikke er oppgitt noen som helst mål eller linjaler. Dermed vet man faktisk ikke hva man får før utskriften er gjort. Endel innstillinger er og direkte forvirrende som f.eks "Paper size" og rett under "Output paper" - nesten som om man skulle kunne tenke seg at man f.eks hadde et A2 papir i printeren som så kon ut som et tilskåret A4. "Output paper" må jo nødvendigvis bli det samme som man satte i og skrev ut på (som i første boksen). Jeg prøvde og et Ilfordpapir i går etter å ha lastet ned profilen til det spesifikke papiret, men det ble fiasko med også striping på tvers. Og til tross for at jeg hadde fulgt oppsettet fra Ilford til punkt og prikke. Allerede er "Maintenance Cartridge" 50% full, noe jeg ikke kan begripe at er korrekt. Er det der alt blekket ble av da skriveren tok siine 20% ved første gangs oppstart? Mye som er uforståelig og ulogisk for min del foreløpig, men jeg må vel prøve å forstå hvordan Epson tenker. Og kanskje bite i et surt eple og holde meg til PS for utskrift siden det tydeligvis er sterke bindinger til Adobe. Tor Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 4. juli 2011 Del Skrevet 4. juli 2011 Tror du bare skal gjennomgå alle programmene du bruker og i hvert enkelt tilfelle bestemme om det er printeren eller programmet som skal justere fargene. Blir litt som bildestabilisering i optikk vs i hus - begge deler virker fint, men ikke samtidig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå