Gå til innhold

Forstyrrende mønster på byggningsvegg

Anbefalte innlegg

Hei,

Kjøpte meg for noen dager siden et nytt Olympus E-PL2 kamera og fikk først i dag tid til å ta en tur for å eksperimentere. Eg var ikke på jakt etter blinkskudd, fantastiske motiver eller lignende, men ville teste mulighetene og venne meg til det å bruke de kontra kompaktkameraet eg har som alltid går i auto :)

Men, eg tok bilde av en bygning hvor eg synes det ble et plagsomt/forstyrrende "mønster" på veggen. Eg synes dette trekker mye oppmerksomhet av bildet. Hva skyldes dette? Undereksponering? Feil hvitbalanse?

Bildet ble tatt i A-modus, hvor eg valgte blenderåpning og kameraet justerte ISO og lukkertid. Bilde ble tatt i JPG.

5894169600_7831082f51.jpg

P7020133 by kirkeleit, on Flickr

Det var ikke et bilde over alle bilder, men av selvkritikk kan eg nevne følgende:

- mindre bakke/asfalt neste gang, som er urelevant.

- kirketårnet til venstre, selv om den er fin, burde vært borte

Dette kan naturligvis beskjæres, men var to åpenbare ting eg oppdaget selv :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er moiré, et interferensmønster, og er ikke så veldig mye å gjøre med - du kan forsøke å gjøre det mer utydelig i Photoshop.

Det er prisen å betale for det svake antialiasingfilteret i Olympus-husene. Du får masse detaljer pr piksel tross høy oppløsning og "liten" sensor, men får derfor lettere aliasing-artifakter som dette.

Synes allikevel Olympus har gjort den riktige avveiningen. :)

Lenke til kommentar

Dette er ikke (sensor)moire. Se bildet på flickr, og velg full størrelse. Ingen artefakter der. Dette har oppstått i reduksjonen fra stor til mindre oppløsning, hos flickr. :yes:

Ikke helt sikker på hvordan jeg ville forsøkt å løse dét dog... :hmm:

Lenke til kommentar

Well spotted. Ser nå at stor størrelse på Flickr faktisk ser greit ut, mens på maskinen her(via Windows Fotovisning) ser det stygt ut(samme størrelse). Det slo meg ikke at forskjellige programmer kanskje viser bildet forskjellig. Nok en ting å ta hensyn til :p

Lenke til kommentar

Umph - ikke lett å se når man surfer på mobil, spesielt ikke når den også omkoder for meg.. :)

Mønsteret der er for grovt til å gi moiré - og fargemoiréen fjernes av Olympus' algoritmer.

For stresstest av sensoren - prøv bygningen der så den fyller mindre av bildet.. :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Eller eksperimentere med fint vevde tekstiler. Det skal være den mest sannsynlige årsaken til moire på min X100, som er uten antialiasingfilter. Jeg har ikke sett moire på egne bilder enda, men jeg har sett eksempel på nett. Hvis det skjer, forandre avstand, som Trondster nevner. :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...