LMH1 Skrevet 6. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2011 (endret) Er fordi jeg vurderer fiberlinje (Vurderer å flytte til oslo) på grunn av det. Så jeg ønsker å måle (Sammenligne) hva det er mulig å oppnå, hvilken hastigheter som er mest lønnsomt. Fordi de fleste internettlevrandørene tilbyr ikke "prøvetid" Og etter meg beskjent kjenner jeg ikke noen internett leie steder som tilbyr både høyhastighet internett man kan leie. Så derfor ville jeg fortrekket å bo på et sted. For det andre ønsker jeg å ha litt kjenskap til hvordan VPS funger i praksis, kan være nyttig lærdom his jeg kan betale 100 lapp bare får å prøve det. Så hvilken sted mener dere er mest lønnsomt for meg en kort periode? Om det er linux/Windows spiller ikke stor rolle. Fordi jeg tviler på resultatet har stort å si. Nå holder det nok å måle mot f.eks uninett.no, steam som jeg kommer på i farten. Selvsagt kommer jeg å prøve "Speedtest.net" (Pingtest.net). Og litt andre ting. Endret 6. juli 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
myhken Skrevet 6. juli 2011 Del Skrevet 6. juli 2011 (endret) Angåene tjeneste i england + USA er disse bare fordel hvis man ønsker å kjøpe spill + programvare som ikke selges digitalt i norge, på grunn av induelle avtaler. Ellers er norge/sverige like greit, (Regner med sverige tilbyr rimligere pris). Nå bruker de fleste en VPS til det den egentlig skal brukes til da, nemlig webhosting. Andre bruker sin VPS som VPN, men der finnes det jo egne løsninger. http://ipeer.se/ er et selskap som leverer VPS i Sverige (også i Norge). De har vært aktive i mange år, så de blir nok neppe borte med det første. Igjen, du bør nok sjekke med VPS leverandøren FØR du eventuelt bestiller, om du kan bruke den til nedlastning og hva slags nedlastning du kan drive med. En VPS er IKKE ment for å bruke til nedlastning, derfor kan du fort få din VPS stengt, og miste pengene du har betalt om det er det du bruker den til. Sjekker du først, vet du om det er i orden. Skjønner fortsatt ikke hvorfor det er så interessant å se en fil bli lastet ned i 1gigabit hastighet. Du vet jo at det går, og du vil vel nesten kunne få samme følelsen ved å se en film på youtube eller noe. For noe praktisk betydning får det jo ikke. Alt du vil se er et tall via RemoteDesktop eller SSH. Hvilken hastighet du får inn til ditt hjem, eller en VPS vil jo være avhengig av mange ting. Hvor mange laster ned fra samme sted akkurat der og da, hvor mange bruker linje leverandøren din akkurat der og da, er det noen linjer (innenlands eller ut av landet) som er nede akkurat der og da osv. Hvor rask er serveren du laster ned fra, hvor mye RAM har de tilgjengelig, hvor gode er nettverkskortene, ruterene og switchene. De fleste leverandører av digital innhold begrenser hver utgående forbindelse til f.eks 100mbit, for å unngå overlasting på serverene sine. Mange bruker faktisk også bare 10mbit per forbindelse. Du vil vel neppe få deg 1gigbit fiber uansett, prisen er så sinnsyk høy for dette at du skal ha bra med penger om du har råd til en slik linje. Og du skal ha sære interesser om du trenger en slik linje. Endret 6. juli 2011 av myhken 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 6. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2011 (endret) Jeg får jo svar på om 100 mbit linje eller 250 mbit linje fiberlinje er lønnsomt. http://ipeer.se/dedikerad-server-linux.php er jo et godt tilbud. Men desverre virker det ut som er for firma der det er meningen man skal betale etter den tiden. Er enig at 1 gigabit blir uakuelt på en stund, men 250 mbit fra lynet frister jo litt. Spessielt om man finner en adresse som gir best pris. Men det er jo avhenging at man får bolig på det stedet også. Men er nok slik hvis flere betaler blir fiberprisene billigere også etter hvert. Angåene "Hjemmeserver" + PHP finnes det så mye alternativer. Som nesten koster kun 10 KR i måneden omtrent. Endret 6. juli 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
myhken Skrevet 6. juli 2011 Del Skrevet 6. juli 2011 Jeg får jo svar på om 100 mbit linje eller 250 mbit linje fiberlinje er lønnsomt. http://ipeer.se/dedikerad-server-linux.php er jo et godt tilbud. Men desverre virker det ut som er for firma der det er meningen man skal betale etter den tiden. Men det må du vel vite. Hvor mye laster du ned, og hvor raskt trenger du ting? En 100mbit linje vil gi en teoretisk nedlastningshastighet på ca 12.5 MB/s fra steder som har en 100bmbit ut hastighet. 250mbit vil gi en teoretisk hastighet på 31,25 MB/s. Eneste praktiske med en super rask linje er jo de gangene du skal laste ned noe stort noe. Skal du f.eks laste ned en vanlig mp3 fil, så vil du neppe se noen forskjell på 100 og 250 mbit, for det tar uansett under ett sekund å laste ned. Skal du laste ned en DVD plate, ser du jo selvsagt en forskjell. Men om du laster ned via torrents, har jo ikke din linjehastighet så veldig mye å si til tider, da uthastigheten hos de som deler filer er det som begrenser. Uansett, lykke til med prosjektet ditt. Tror ikke du får så mye mer svar enn om du bruker denne "conveteren" for å se hvor lang ting tid tar med de ulike hastighetene. Og husk å sjekk med eventuell VPS leverandør om hvilken hastighet de virkelig tilbyr til den enkelt VPS. De fleste begrenser nok ned til 100mbit tenker jeg. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 6. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2011 (endret) Tviler på Steam + ftp.Uninett.no og andre tjenester kan garantere disse hastighetene under hyppige perioder. Så derfor kommer VPS inn i bilde, å gi meg sannheten hva dagens internett er i stand til. Selv om det er 100 mbit, er det litt mere pekepinn en 25 mbit linje, hvis jeg får 12,5 MB/s som jeg viste fra før av (Praktisk tviler jeg på jeg får mere en 11 MB/s) Jeg hadde klart å toppe 250mbit linje i perioder, men problemer er vel heller om internettlevrandøren kan garantere at jeg kan få den hastigheten i en 12 måneders periode. Kjøper jeg alt som digital nedlasting (Ikke kjøpe 1 blueray film/spill/programvare som plate) er dette ingen problem å bruke en slik linje. Endret 6. juli 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 6. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2011 edit: Med mindre noen folk her kan vise en graf der de tar med de fleste (Raskeste) serverne i verden som kan si ca hva gjennomsnitthastigheten er så hadde det hjelpet en del. Jeg ville tippe "uninett" + Microsoft + Steam kanskje noen andre, er de raskeste per dags dato. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 6. juli 2011 Del Skrevet 6. juli 2011 (endret) edit: Med mindre noen folk her kan vise en graf der de tar med de fleste (Raskeste) serverne i verden som kan si ca hva gjennomsnitthastigheten er så hadde det hjelpet en del. Jeg ville tippe "uninett" + Microsoft + Steam kanskje noen andre, er de raskeste per dags dato. Det finnes nok tusenvis av steder som kan levere helt rå uthastigheter til kundene sine. Men igjen, det begrenses av mange ledd. Alle når et tak tilslutt, også Microsoft/Google/Facebook etc. Når mange nok brukere laster ned på samme tid, vil hastigheten gå ned og ned, og til slutt går det i sirup. Om du har en VPS i noen dager, uker eller måneder vil du jo kun måle hastighet nå få ganger, og hva får du ut av det? Det er jo ingen tvil om at Steam, Microsoft, Google osv greier å levere de hastighetene du snakker om. Og hva om du er uheldig den dagen du tester? Tror nok ikke du greier å få noe svar på det du lurer på ved å bruke en VPS. Husk at en VPS ligger på en server som deles av mange andre. De billigste VPS tilbyderene har 40-50 stykker på en server, noen ganger flere. Og da hjelper det ikke at du har en gigabit linje, for serveren deler et visst antall nettverkskort uansett. Så om mange bruker serveren på samme tid, vil du få lavere hastighet inn og ut fra din VPS. Det betyr jo ikke at f.eks Steam leverer dårlig hastighet. Skal du virkelig teste hastigheter, og være sikker på at det kun er den du laster ned fra som setter begrensningen må du nok ha en dedikert server fra en god leverandør. Og da snakker du en del kroner i måneden. Og skal du ha det her i Norge må du regne med en del kroner i oppstartsavgift også. Endret 6. juli 2011 av myhken 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 6. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2011 (endret) Så du mener da i prinsippet hvis jeg går for VPS uansett levrandør får jeg ikke mere en 25 bit hvis jeg er heldig i korte perioder? Så da er poenget bortkastet? Ser jo at det er flere brukere, men tviler på alle laster ned hele tiden heller. Endret 6. juli 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
myhken Skrevet 6. juli 2011 Del Skrevet 6. juli 2011 Så du mener da i prinsippet hvis jeg går for VPS uansett levrandør får jeg ikke mere en 25 bit hvis jeg er heldig i korte perioder? Så da er poenget bortkastet? Ser jo at det er flere brukere, men tviler på alle laster ned hele tiden heller. Er ikke det jeg sier, men at en VPS bare er en virtuell server på en stor server som X antall folk deler. Og siden man skal tro at de fleste som har en VPS faktisk bruker den til webhotell så er det X antall mbit som brukes til en hver tid på en slik server. Derfor er det vanskelig å tro at du er så heldig å få full hastighet til en hver tid på en VPS. En server har ikke 50-60 gigabit nettverkhastighet ut for å si det slik, tenker meg at man har en 3-4 gigbitkort på deling max. Og da kan du jo fort se at 50 stykker ikke får full hastighet. Om du vil så kan jeg sjekke med min leverandør i England om hvor høy hastighet de garanterer inn og ut til min VPS. Tviler på at jeg får 1 gigbit i alle fall. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 6. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2011 myhken: Er jo bare å sjekke det. Har du høyere en 60 mbit ned? Lenke til kommentar
myhken Skrevet 6. juli 2011 Del Skrevet 6. juli 2011 myhken: Er jo bare å sjekke det. Har du høyere en 60 mbit ned? Jeg har en 25mbit linje her hjemme, så det er begrensningen min. Fikk svar fra leverandøren min i England nå og de sier følgende: It is 100mbps port speed limit for your VPS. There are 28 VPSs in this node. The node's network speed is 1 gbps, limited to 100 mbps per VPS. The network usage in the node is 9 mbps currently when I checked now. Så på den serveren jeg har min VPS i England er det 28 andre brukere, min VPS har en 100mbit port, men hele serveren deler en gigabit. Så det betyr at om alle brukerene laster ned noe samtidig, så får vi bare ca 35 mbit hver. Og 28 brukere på en hovedserver (node) er lite i forhold til mange andre leverandører. Så da skjønner du at en VPS ikke er det riktige om du kun skal teste hastigheter. En egen dedikert server med en gigabit port er det du trenger for å være sikker. Og du må ha den lenge for å kunne teste hastigheter over tid. Hjelper ikke å teste en dag eller to for å kunne si noe sikkert. Leverandøren min i USA har ikke svart enda (de har sendt forespørselen videre) Lenke til kommentar
myhken Skrevet 6. juli 2011 Del Skrevet 6. juli 2011 Da fikk jeg svar fra leverandøren min i USA også, og de bruker faktisk bare et 100mbit kort på deling. De vil ikke si hvor mange som deler noden, men siden de er "billige" tenker jeg en 40 i alle fall. The connection is 100Mbps and all VPSs share it as per fair usage policy. Any VPS is not allowed to abuse the network bandwidth and if it is identified, such VPS is suspended. All VPSs on the same Node share that line. One node is connected through single card to swtich , most of them have dual card and second one can be used in case of any issues with primary one but only one card is active at one time and server is connected through that card to swith port Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 6. juli 2011 Del Skrevet 6. juli 2011 (endret) og jeg syntes heller ikke anekdoter om at du "kjente noen som sa noe" teller som gyldig informasjon. Burde kanskje vært formulert annerledes, men nå tenkte ikke jeg på tidligere kolleger av meg men de ronny jobbet med før han forlot de og laget serversky. For min del ser ihvertfal jeg på det som gyldig informasjon med tanke på at han ville stå ansvarlig for tjenesten jeg evnt leide. I forhold til priser så ja synest jeg det er dyrt, selvom du nok finner dyrere også (men med endel høyere specs). Ser jeg på f.eks futurehosting med 10års fartstid nå, så tilbyr de for 290kr (53,92$) - 75gb lagring - 4000gb båndbredde (100mbit) - 2048mb ram - cpanel/whm ubegrenset domener (evnt plesk isteden) - managed om det er ønsket Skal jeg ha tilsvarende ram hos serversky blir det vps-5 for 396kr første betaling, deretter 661kr måneden. Med mindre lagring/båndbredde og uten cpanel/whm lisens. for 4gig ram tar de etter første betalingen 1237kr(!!), for samme prisen kunne jeg leid; - quad 3,2ghz (e3-1230) - 8gb ram - 2x 500gb sas (hardware raid1) - 200gb san backup - 10tb båndbredde på 100mbit eller 2tb på 1000mbit - 6ips bestiller jeg som reseller kan jeg slenge på Virtuozzo med 5instances lisens samt 8gig ram til for samme prisen. Endret 6. juli 2011 av cruzader Lenke til kommentar
myhken Skrevet 6. juli 2011 Del Skrevet 6. juli 2011 Prisene til selskaper utenfor Norge er jo helt forskjellig fra prisene her i Norge. Men det som er litt usikkert nå, er jo om selskapene må øke prisen for norske kunder etter at E-momsen kom. Webhosting er en av tjenesten som det skal kreves inn moms for. Uansett, spennende å se om alle webhotell i verden registrerer seg i det norske MVA registret... Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 6. juli 2011 Del Skrevet 6. juli 2011 (endret) Lurer litt på hvordan det blir med e-moms og eksisterende avtaler, jeg har servere på 1-2års RTO som har fastsatt månedspris de neste 8-20månedene. De kan vel ikke da starte legge moms oppå avtalt pris, men skulle de ta det av sin del spiser det vel såpass profit at de ønsker meg dit peppern gror. Ikke minst vil en 25% moms oppå mine eksisterende hostingutgifter svi. Endret 6. juli 2011 av cruzader Lenke til kommentar
Left Blank Skrevet 6. juli 2011 Del Skrevet 6. juli 2011 cruzader: ja du har et poeng der. Og det med moms er så jævlig teit. Har mye jeg skulle sagt om retningen vi som samfunn går mot, men det forbli i en annen tråd... Lenke til kommentar
canaletto Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Ja jeg har erfaring. Jeg brukte dem i et år og min anbefaling er å styr unna dette selskapet. Jeg bestilte en VPS ifjor. Det var grei i starten, men så begynte de å omorganisere. De hadde sendt meg en del lenker til kontrollpanellet til VPS-en. De virket heller ikke lenger. I januar 2013 begynte vi å få mye problemer med serveren. En dag kunne vi ikke koble oss til serveren. Jeg begynte å lete etter hjemmesiden deres, men den var borte. de hadde skiftet domenenavn. etter mye søking på nettet fant jeg hjemmesida deres. De svarte ikke på telefon. prøvde å sende mail.etter en time fikk jeg beskjed at hvis de vil hjelpe og det er vår skyld koster det 890 kr + mva. serveren var i orden etter noen minutter og de mente at det var vår skyld. de fakturerte oss 890+mva. Vi har nå tatt saken til forliksrådet. Jeg synes sånne useriøse selskaper burde ikke eksistere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå