Gå til innhold

Feil på hovedkort ødela grafikkort. Krav på erstatning?

Anbefalte innlegg

Jeg måtte nylig levere tilbake et Abit hovedkort (BH7) pga. en løs chipsetkjøler. Et av de to festene til chipsetkjøleren hadde løsnet pga. dårlig lodding og kjøleren lå og koste seg på grafikkortet da jeg åpnet kabinettet for å finne ut hvorfor maskinen ikke ville starte. Nå viser det seg at grafikkortet er ødelagt. Kjøleren har sikkert kortsluttet noe da den ramlet ned på kortet. Har jeg krav på erstatning og hvem er erstatningspliktig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel HK'et hadde jo ein feil/mangel så den saken er jo ikkje så vanskelig.

Men lurer litt på ansvaret når feilen/mangelen på ein vare er årsaka til at noe anna blir øydelagt.

Snakk med de du kjøpte HK'et hos. Sjekk kjøpsloven, står kanskje noe "konkret" der

Lenke til kommentar

I forbrukerkjøpsloven heter det følgende:

§ 33. Erstatning

Forbrukeren kan kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av at tingen har en mangel.

Erstatningen utmåles etter reglene i kapittel 11

§ 34. Produktskader

Selgerens erstatningsansvar for tap som følge av en mangel omfatter, foruten skade på salgstingen selv, også skade på gjenstander som salgstingen brukes til fremstilling av, eller som har nær og direkte sammenheng med salgstingens forutsatte bruk.

For andre produktskader enn dem som er nevnt i første ledd, kan forbrukeren kreve erstatning med mindre selgeren godtgjør at tapet ikke skyldes feil eller forsømmelse på selgerens side.

Når selgeren betaler erstatning for skade på annet enn salgstingen selv, trer selgeren inn i forbrukerens eventuelle krav mot produsenten etter lov 23. desember 1988 nr. 104 om produktansvar.

Les mer på http://www.lovdata.no/all/nl-20020621-034.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...