Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Solbrent med Lupus

Bøg

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt lupus i 12 år, den har vært rolig i 11 år (er 20). jeg ble sinnsykt solbrent for en uke siden, og jeg fikk blemmer på øverste del av ryggen. disse gjorde veldig vondt, og tårene rant om noen bare kom nær dem. smurte med faktor 30 og dekket til, og tok på aloe vera hver kveld. nå har huden falt av, og hele området er rødt og ser arrete ut. jeg begynner å bli litt bekymret fordi legen sa jeg ikke burde bli solbrent pga fare for oppbluss. har blitt solbrent før, men aldri så ille. håpet noen her hadde noe erfaring med dette, jeg finner ikke så mye informasjon på nettet bortsett fra at folk med lupus blir solbrente.. jeg skal innom sykehuset på mandag, bør jeg prøve å få snakket med revmatologen min? jeg tok prøver for to uker siden, da så alt nydelig ut. så jeg er på et veldig bra punkt i sykdommen.

Takk for svar om noen kan!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lupus er jo en autoimmun sykdom og du stimulerer immunforsvaret med ved å sole deg (UV-strålingen hjelper omdannelsen av kolesterol til D-vitamin som igjen styrker immunforsvaret gjennom å regulere bl.a. ca 1000 gener og interagere med VDR-reseptoren i de hvite blodlegemene), dvs at du kan gjøre sykdommen mer agressiv.

Du bør helst unngå direkte sollys.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...